Fórum

88 príspevkov

05

21:44

aug

2020

Ako tento rok trávia leto Islanďania Viac o krajine

Ako tento rok trávia leto Islanďania

Ako tento rok trávia leto Islanďania Súčasná svetová situácia v podobe COVID-19 prináša so sebou viacero noviniek, obmedzení, ale aj príležitostí. Pre Islanďanov je leto obdobím, kedy sa mnoho z nich vyberie do zahraničia na dovolenku. Vyhľadávanými sú slnečné destinácie, ktoré sú ako stvorené na relax pri mori. Dlhé roky sa na Islande teší obľube napríklad Tenerife. Tento rok ale severania zostávajú na svojom ostrove a užívajú si leto v jednej z najbezpečnejších krajín sveta. Dlhodobo má Island veľmi dobré čísla a jednoznačne k tomu prispieva fakt, že po vzorke Farských ostrovov prejde testom na COVID-19 každý jeden návštevník a aj domáci, vracajúci sa z cudziny. Rekordné čísla v návštevnosti Islandu tento rok určite nepadnú a na ostrove je momentálne toľko zahraničných turistov, ako pred 10timi rokmi. Kto dnes po ostrove jednoznačne najviac cestuje, sú samotní Islanďania. Práve oni využívajú zľavové poukazy, ktoré pre nich pripravila vláda. Majú tak výrazne zlacnené ubytovanie, atrakcie a služby. Ide tak o podporu turizmu na ostrove a zároveň motivácia domácich podporiť lokálny biznis. Momentálne to využíva veľká časť Islanďanov a môžete ich stretnúť po celom ostrove, čo je rozhodne sympatickejšie ako davy turistov, ktorí sa častokrát nevedia správať v prírode. Islanďania tú svoju nesmierne milujú a je pre nich na prvom mieste, čo vyžaruje z každého domáceho návštevníka. Jediným obmedzením je maximálny počet návštevníkov na podujatiach, čo narušilo chod niektorých známych festivalov, športových podujatí, letných kempov a kultúrnych akcií. Zaujímavosťou je aj to, že ak navštívite turistický najpopulárnejšiu atrakciu ostrova, ktorou je slávna Modrá lagúna, budete si ju užívať v príjemnej atmosfére domácich návštevníkov. Tí sa do nej po rokoch opäť vrátili po tom, čo sa stala pre nich až moc turisticky navštevovanou destináciou. Neváhajte a príďte aj vy spoznať Island tak, ako ste ho mali možnosť spoznávať pred tým, než sa z neho stala jedna z najpopulárnejších destinácií na svete, a to bez turistov! Vďaka BUBO to viete zažiť už tento rok!

05

14:23

aug

2020

Po sopke na snežných skútroch Viac o krajine

Po sopke na snežných skútroch

Po sopke na snežných skútroch Dnes sme zažili deň s nadupaným programom. Presúvali sme sa južným pobrežím Islandu a zastavovali sa na tých najkrajších miestach. No nie len to! Pre väčšinu z nás to bol naozaj akčný deň. Zastavujeme pri kempe za vodopádom Seljalandsfoss, kde meníme náš autobus za špeciálne upravený Mercedes s obrovskými pneumatikami. Je to taký islandský špeciál, ktorý bežne v obchode s autami nekúpite. Takéto autá si Islanďania prerábajú jednoducho sami. Predtým, než do neho nastúpime, si vyberáme naše veľkosti overalov a skúšame si prilby. Auto sa rozbieha, my opúšťame asfaltovú cestu a začíname prudko stúpať. Po chvíli jazdy náš skúsený šofér začína preverovať kvality týchto islandských nezmarov. Prudké stúpanie striedajú veľké skaly, blato, sneh, no po približne hodinovej jazde prichádzame na miesto, kde sú na ľadovci pokrytom snehom odparkované naše snežné skútre. Vystupujeme z auta a dýchame svieži, chladný vzduch v nadmorskej výške približne 900m n.m. Sme pod vrcholom 1651m vysokej slávnej sopky Eyjafjallajökull, ktorá v roku 2010 preslávila Island a narobila problémy v leteckej doprave. Pamätáte si to? Aj vy ste vtedy uviazli niekde vo svete? Obliekame si špeciálnu výbavu, nasledujú informácie, ako sa skúter ovláda, kde je plyn, brzda; že máme brzdiť hlavne motorom a nezabudnúť pri zatáčaní vyvažovať skúter a nerovný terén. Jazda ako sa patrí, a my postupne stúpame až na samotný vrchol sopky k pôvodnému kráteru sopky. Počasie nám praje, tak si vychutnávame výhľady do samotnej kaldery sopky, na pobrežie a tak isto do živelného vnútrozemia ostrova, kam smerujeme zajtra. Zo samotného vrcholu nás čaká jazda popri lávovom poli, až sa dostávame k nášmu odstavenému autu. Cesta dole je hádam ešte dobrodružnejšia a počas jazdy počuť, ako náš šofér za jazdy upravuje tlak v pneumatikách, aby sme prekonali aj ten najzložitejší terén. Po troch hodinách sa vraciame na miesto, z kadiaľ sme vyrážali, a sršíme nadšením. Toto je jednoznačne jeden z top zážitkov, ktorý každému z vás odporúčame!

05

13:36

aug

2020

Kolíska islandskej demokracie Viac o krajine

Kolíska islandskej demokracie

Kolíska islandskej demokracie Ráno opúšťame Reykjavík a vydávame sa približne hodinu cesty na miesto najstaršieho národného parku Islandu. Thingvellir sa v roku 1944 stal prvým NP ostrova a neskôr v roku 1983 bol zapísaný aj do zoznamu svetového dedičstva UNESCO. Jedná sa o dôležitú kultúrnu, no aj prírodnú pamiatku, ktorá sa ročne teší veľkému množstvu návštevníkov vzhľadom na to, že je prvou zastávkou v rámci Zlatého okruhu. Prichádzame na horné parkovisko NP, kde sa ideme pokochať výhľadom z prvej vyhliadky. Počasie nám neskutočne praje a výhľad na najväčšie jazero Islandu - Thingvallavatn, s rozlohou 84 km², je naozaj nádherný. (Pre porovnanie – Liptovská Mara – 27 km², Lipno na Vltave má 48,7 km².) Terénom údolia, ktoré je značne členité, preteká riečka Öxará. Sme na mieste tektonického zlomu, kde sa od seba oddeľuje eurázijská a americká kontinentálna platňa rýchlosťou približne 2 cm za rok. Litosferické dosky sa od seba vzďaľujú a celá pláň, na ktorú sa dívame, sa rozširuje, a údolie prepadá. Od hornej vyhliadky prechádzame vybudovaným chodníkom k stožiaru s islandskou vlajkou. Toto miesto je pre ostrovanov veľmi významné. V roku 930 tu bol založený islandský parlament Althing, ktorý patrí k tým najstarším parlamentom sveta. Roky rokúce sa na tomto mieste stretávali zástupcovia z celého ostrova spolu s ich náčelníkmi. Cesta sem nikomu z ostrova netrvala dlhšie ako dva týždne. Popri prijímaní zákonov (niektoré z nich platia dokonca až do dnes), riešenia sporov, udeľovania trestov... sa tu konal aj veľký festival. Nadväzovali sa nové priateľstvá, dohadovali obchody, hrali hry, pilo sa a tancovalo. Parlament fungoval na tomto mieste až do 19. storočia, keď bol presťahovaný do Reykjavíku. No aj tak je toto miesto pre Islanďanov naďalej významné. Tu prijali ústavu, nezávislosť od Dánov a dodnes sa tu stretávajú a oslavujú veľké výročia a historické udalosti. Naproti vidíme budovu drobného kostolíka a pri ňom národný cintorín. Hneď vedľa sídli správa NP. Chodníkom a sústavou mostíkov cez riečku Öxará prechádzame k parkovisku, z kadiaľ budeme pokračovať ďalej. No máme dobrý čas, a preto sa ešte ideme prejsť k prvému vodopádu na našej ceste. Sympatický Öxaráfoss je ukrytý medzi skalami, no vedie k nemu cestička, a váš BUBO sprievodca vás k nemu isto nasmeruje.

13

12:17

dec

2019

Sólfar Viac o krajine

Sólfar

Sólfar Island je zem ohňa, ľadu a vikingov. Tí sem zavítali na svojich objaviteľských výpravách. V 90. rokoch postavil islandský sochár Jón Gunnar Árnason, tzv. Sólfar –Slnečného pútnika ako pamiatku a uctenie predkov. Oslavu objavenia Islandu. Podľa starej viery vikingov sa konal pohreb človeka na lodi. Okolo neho boli naskladané jeho majetky, zbrane, zlato a niekedy aj otroci, ako príprava na posmrtný život vo Valhale, sieňach slávy. Podľa legendy sa takto mŕtvy viking dovezie pred brány Valhaly a bude súdený za svoje činy. Ak padol nebojácne vo vojne, má právo hodovať a merať si sily v sieňach so svojimi predkami. Slnečný pútnik je symbol a ikona Reykjavíku. Najkrajšie sa asi vyníma za svetlých večerov počas leta. Myslím, že každý, kto navštívi Reykjavík neobíde na prehliadke mesta ani Sólfar. My v BUBO ho teda navštívime vždy.

10

20:11

aug

2019

Islandské sopky Viac o krajine

Islandské sopky

Islandské sopky Dnes vyrážame prebádať južné pobrežie krajiny ohňa a ľadu a presvedčíme sa o tomto doslovnom pomenovaní. Juh Islandu radíme k vulkanicky a seizmicky najaktívnejším oblastiam tohto sopečného ostrova. V kombinácii s rozsiahlymi ľadovcami, zelenými kopcami, skalnatými útesmi, vulkanickými plážami a majestátnymi vodopádmi patrí tento okruh k tým najobľúbenejším. Vyrážame z Reykjavíku smerom na východ. Na západe v diaľke míňame sopku Hekla známu ako Brána do pekla. Tento 1491m vysoký stratovulkán, navrchu pokrytý snehom, je jednou z najobávanejších sopiek na ostrove. Svojimi výbuchmi v minulosti už niekoľkokrát pokryla celý ostrov vrstvou sopečného prachu a popola. Odhaduje sa, že až 10% celkového sopečného materiálu na Islande má na svedomí práve táto sopka! Vestmannaeyrské ostrovy míňame po pravej ruke. Na súostroví, kde žije zhruba 4200 obyvateľov, vybuchla v roku 1973 ničivá sopka Eldfell a zanechala za sebou rozsiahle škody. Náš terénny 4x4 BUBO autobus nás poháňa ďalej. Zľava sa na nás usmieva z výšky 1666 m.n.m. asi najznámejšia sopka na Islande Eyjafjallajökull, ktorá v roku 2010 na 5 dní ochromila leteckú dopravu v Európe. Tento nebezpečný vulkán sa ukrýva pod ľadovcom a pôda po výbuchu pod ním bola niekoľko rokov pokrytá čiernym vulkanickým popolom, ktorý spôsoboval problémy autám, keďže sa dostával do výbuchov. Ten po čase odfúkal vietor na more, tam sa usadil na dno a neskôr pôda obohatená o minerály sa zazeleňovala viac ako predtým. Pokračujeme ďalej – ďalší ľadovec Mýrdalsjökull. Skupinka nadšencov z našej výpravy sa vydáva na dobrodružnú jazdu po ľadovci na snežných skútroch. My ostatní sa ideme prejsť k jeho ľadovcovému jazyku a fotíme si tú krásu zblízka. Čo ak za 100 rokov ho už neuvidíme?? Pod ľadovcom zas drieme aktívna sopka Katla. Dúfajme, že sa práve nezobudí, keďže obedujeme v krásnej dedinke Vík – svojou polohou rovno pod Katlou by išla na mušku ako prvá. Po výdatnej jahňacej polievke sa prechádzame po miestnej pláži s jemným čiernym vulkanickým pieskom. Asi 100 km od Víku sa nachádza najväčší ľadovec Európy - Vatnajökull, pod ktorým sa ukrýva aktívna sopka Lakagígar (skrátene Laki), ktorá sa navždy zapísala do histórie ako najväčšia sopečná erupcia na svete (čo do objemu vyprodukovanej lávy v rámci jedného samostatného výbuchu). Stalo sa tak medzi rokmi 1783 – 1784, kedy sa uvoľnilo obrovské množstvo sopečných plynov a popola, čo malo za následok najrôznejšie choroby, hladomor či smrť obyvateľstva a zvierat. Dodnes je výbuch sopky Laki považovaný za príčinu Veľkej Francúzskej revolúcie!

27

23:20

júl

2019

Liberálny Reykjavik Viac o krajine

Liberálny Reykjavik

Liberálny Reykjavik Posledný deň nášho zájazdu do krajiny ohňa a ľadu je kombináciou zážitkov a relaxu. Doobeda sa poberáme na loď do starého prístavu v najsevernejšom hlavnom meste na svete, aby sme pozorovali veľryby. V zátoke Faxaflói sa nachádza viac ako 20 druhov týchto najväčších žijúcich morských cicavcov. Dvojhodinová plavba na lodi za týmito velikánmi je len pre silné žalúdky - a to doslovne! Tento nevšedný zážitok zapíjame horúcou čokoládou s rumom a presúvame sa spoločne do vynikajúcej reštaurácie Messin na obedový bufet. Fantastické čerstvo ulovené ryby na všemožné spôsoby v kombinácii s chladeným Vikingom nás spokojne unavia. Po obede nás čaká kúpanie v Modrej lagúne – geotermálna oáza v lávovom poli – miesto, ktoré na svojej návšteve nemôžete vynechať. Voľný čas medzi tým vyplňujeme poslednými nákupmi, suvenírmi, kávičkou či oddychom. Je sobota, mesto je rušné, niečo sa deje. Zahliadneme policajné motorky s výstražnými svetlami a davy ľudí na ulici Skólavörðustígur, ktorá vedie od dominanty mesta - Halgrimskej katedrály - na hlavnú obchodnú ulicu Laugavegur. Prebieha „Druslugangan“ tzv. „Slut walk“, v doslovnom preklade ide o Pochod ľahkých žien. Šokujú nás škandalózne heslá a sporo odeté dievčiny. Chcú poukázať na to, že nikto nie je nad ostatnými - stelesňujúc svoju utopickú feministickú víziu skutočným rovnostárskym spôsobom. Že na vzdory vyzývavého a excentrického oblečenia chlap nemá právo na sexuálne narážky, nevhodné prejavy či nebodaj obťažovanie; v najhoršom prípade znásilnenie. Na Islande sa už niekoľko rokov bojuje za zrovnoprávnenie práv mužov a žien a podobné demonštrácie nie sú ničím jedinečným. Väčšinou vidíme mladšie ženy, v dave sa však nachádzajú aj muži, seniori, či mamičky s kočiarikmi. Mladá emancipovaná blondína vpredu pokrikuje rebelské heslá do megafónu a ostatní skandujú hneď po nej. V krajine s najstaršie fungujúcim parlamentom na svete tvorí takmer polovicu osadenstva 63-členného islandského zákonodarného zboru - Althingu – to ženské. Ba čo viac, Island skončil v hodnotení Svetového ekonomického fóra v roku 2015 na prvom mieste, čo sa týka rovnosti platov medzi mužmi a ženami. Za rovnakú prácu dostanú Islanďanky o 14 % menej ako muži, čo je najmenší rozdiel spomedzi 144 krajín sveta. Ďalšie tri priečky obsadili taktiež škandinávske krajiny - Nórsko, Fínsko a Švédsko. Liberálna ostrovná krajina už v roku 2012 prijala nezáväzné opatrenie na platové zrovnoprávnenie všetkých zamestnancov a do roku 2020 to plánuje splniť. FOTO// Druslugöngunni 2016. Mynd: DV/Sigtryggur Ari  

13

11:48

júl

2019

Najslávnejší kostol Reykjavíku Viac o krajine

Najslávnejší kostol Reykjavíku

Najslávnejší kostol Reykjavíku Z najznámejšej ulice Laugavegur odbáčame smerom hore k dominante Reykjavíku, ktorou je jednoznačne najznámejší kostol mesta, Hallgrímskirkja. Obrovský betónový kolos zložený z akoby čadičových skál bielej farby dosahuje výšku 75 metrov. Aj vďaka tomu je z veže kostola ten najkrajší výhľad na mesto. Hore sa dostanete výťahom po zaplatení poplatku 1000 ISK, pričom lístok vám ale nikto nebude kontrolovať. Ste predsa v Škandinávii a zároveň v kostole, a prečo by ste porušovali pravidlá? Našincovi sa ale môže zdať miestna dôvera, že si každý návštevník vyhliadky lístok naozaj zakúpi, ako čistá naivita. No nie je chyba predsa len v našom uvažovaní? Hallgrímov kostol je luteránsky, a staval sa od 40. rokov 20. storočia až do roku 1986. Interiér je v celku strohý až na impozantné varhany s viac než 5000 píšťalami, ktoré merajú aj 15 metrov. Zaujímavé je aj riešenie operadiel na laviciach, ktoré sa dajú jednoducho preklopiť a vy si chrbtom otočení k oltáru viete vychutnávať koncert. Pred kostolom je socha Leifura Eiríkssona, ktorému sa v roku 1000 podarilo doplávať do Ameriky. Sochu venovali Islandu v roku 1930 Spojené štáty pri príležitosti tisíceho výročia založenia parlamentu Althing.  

29

11:50

jún

2019

Islandská vysočina Viac o krajine

Islandská vysočina

Islandská vysočina Je osem hodín ráno a my začíname ďalší dobrodružný deň na Islande. Dnes opúšťame trasu väčšiny turistov a vydávame sa za naozajstným dobrodružstvom, ktoré je ukryté ďaleko vo vnútrozemí ostrova. BUBO sa aj týmto odlišuje od iných spoločností. Pričom naše ročné skúsenosti nadobudnuté z expedičných zájazdov sme zúročili vo forme jednodenného výletu do hôr, ktoré sa oprávnene prezývajú ako dúhové. Už samotná cesta je zážitok. Po prvej hodine jazdy po ceste č.1 odbáčame do vnútrozemia, kde sa po niekoľkých kilometroch jazdy na úzkej asfaltovej ceste napájame na nespevnenú prašnú cestu. Odtiaľto je mať auto s pohonom 4x4 priam nevyhnutnosť. No my to zvládame vďaka výbornému autobusu a ešte lepšiemu šoférovi Börkurovi. Roky skúseností nás utvrdili v tom, že BUBO pracuje s najlepšími. Prostredie fariem, pasienkov s množstvom islandského dobytka a koní vystriedala pustatina, ktorá si zahrala aj vo filme Prometheus. A tak máme pocit, akoby sme sa zrazu ocitli na inej planéte. V diaľke sa črtá akoby obrátená vikingská loď. Je to sopka Hekla, Islanďanmi prezývaná ako brána do pekla. Práve vďaka jej pompéznym erupciám to tu skôr vyzerá ako na inej planéte, než na Zemi. Totálna exotika. Pokračujeme ďalej a autobusom prekonávame brody drobných riek, až to Börkur náhle berie do strmého kopca a nikto nevie kam sa týmto strmým kopcom dostaneme. Teda okrem mňa. Keďže chcem udržať moment prekvapenia, neprestávam rozprávať až do momentu, kedy sa autobusom začne ozývať hlasné "vuáu". Sme na hrane malého krátera sopky, ktorý je dnes vyplnený vodou. Úžasný pohľad a ešte krajšie panorámy. O to lepší je pocit, že sme tu totálne sami. Po pol hodine prichádzame do kempu Landmannalaugar, kde si dávame piknik a vyrážame na 2 hodinovú prechádzku okolo lávového poľa. Ale o tom až nabudúce...  

27

20:08

jún

2019

Gejzír všetkých gejzírov Viac o krajine

Gejzír všetkých gejzírov

Gejzír všetkých gejzírov Každý z nás pozná prírodný úkaz zvaný gejzír. Ak ste ho aj nevideli na vlastné oči, tak ste o ňom minimálne počuli alebo čítali. No viete z kadiaľ pochádza jeho zvláštny názov? Približne 2 hodiny jazdy východne od Reykjavíku, hlavného mesta Islandu sa dostanete pod kopec, ktorý vás zaujme už z diaľky. Je totiž posiaty miestami, z ktorých sa veselo parí a vás to k nemu bude jednoducho ťahať. Okrem množstva horúcich prameňov, bublajúcej vody, do modra sfarbených jazierok, tu na vlastné oči zažijete to, čomu sa hovorí gejzír. Nachádzame sa v oblasti prelomového riftu Haukadular, ktorý je domovom slávneho gejzíru Geysir, taktiež prezývaného Veľký Geysir. Ten bol v roku 1294 ako prvý na svete popísaný a vedecky zmapovaný, na základe čoho sa vedci rozhodli pomenovať tento prírodný úkaz. Dnes už Geysir nie je pravidelne aktívny a prebudí sa, sporadicky, raz za pár rokov. No v období svojej najväčšej slávy vystrekoval horúcu vodu s parou do výšky približne 80 metrov. No v roku 1845 bola zaznamenaná erupcia, ktorá dosiahla dokonca výšku až 170 m. Gejzíry sú veľmi náchylné na seizmickú aktivitu, a tak to bolo aj v minulosti, kedy jednotlivé zemetrasenia prerušovali a opäť obnovovali cyklus, kedy bol Veľký Geysir aktívny. Neďaleko neho ale nájdeme dodnes aktívny gejzír Strokkur, čo v preklade znamená chrlič. Jeho aktivita je pravidelná a vy si tak môžete v intervale 5-10 minút vychutnať divadlo vo forme erupcií, ktoré dosahujú výšku 20 metrov. Dajte si ale pozor, kde sa ako divák postavíte, pretože voda odnášaná vetrom vás môže nechať premoknutých až do poslednej nitky. Po krátkej prechádzke na kopec nad Geysirom, z ktorého je aj táto fotka, si nenechajte ujsť odporúčanie BUBO vo forme výbornej jahňacej polievky. Tú môžete vyskúšať v miestnej reštaurácii. Dokonalá symfónia chutí, doplnená o štipku tajomstva islandskej tradičnej kuchyne. Toto musíte zažiť!  

07

20:58

mar

2019

Zlatý vodopád Viac o krajine

Zlatý vodopád

Zlatý vodopád Dnes sme vyrazili na Zlatý islandský trojuholník. Známy vodopád GULLFOSS, aktívny gejzír STROKKUR a slávny GEYSIR, ktorý dal meno všetkým gejzírom. THINGVELLIR a kontinentálna trhlina ALMANNAGIA, kde sa Európa a Amerika od seba neúprosne vzďaľujú. Miesto najstaršieho fungujúceho parlamentu na svete. No venovať sa budem vodopádu Gullfoss, ktorý v preklade znamená zlatý vodopád. Ak máte šťastie na slnečné počasie, je zdobený krásnou dúhou. Nachádza sa v hornej časti rieky rieky Hvítá, ktorá patrí k tým najmohutnejším na Islande. Voda na mieste vodopádu steká kaskádovite dolu vo dvoch fázach. V prvej časti je spád 11 metrov a v druhej 22 metrov vysoký. Obe fázy ústia do 2,5 km dlhého kaňonu. Ten bol vytvorený na konci poslednej doby ľadovej pôsobením povodňových vĺn. No každý rok sa nám pôsobením erózie predĺži o 25 cm. Nad vodopádmi sú nebezpečné pereje, ktoré sú spojené s rôznymi ľudovými príbehmi. No jedna legenda je zaručene pravdivá a hovorí o Sigríđur Tómasdóttir, ktorá je často krát označovaná ako prvá environmentalistika Islandu. Samotná Sigríđur robila v minulosti sprievodkyňu pre návštevníkov z rôznych kútov sveta, ktorí chceli vidieť vodopád. Napriek tomu, že nemala vzdelanie, bola veľmi sčítaná a umelecky založená. Narodila sa v roku 1874 a žila tu na otcovej farme počas celého svojho života. Sigríđur so svojou sestrou nechala vybudovať prvú cestu vedúcu k vodopádu. No žiaľ na prelome 19. storočia chceli zahraniční investori prísť podvodom k pozemku na ktorom leží slávny vodopád. Chceli na tomto úseku rieky vybudovať hydroelektráreň a zničiť tak vodopád. Proti tomu sa postavila Sigríđur Tómasdóttir a celý život bojovala za jeho záchranu. Dokonca sa vyhrážala, že ak sa tu hydroelektráreň vybuduje, tak z nej na protest skočí a zabije sa. Našťastie vďaka pomoci jej advokáta Sveinna Björnssona se podarilo vodopád zachrániť. Gullfoss sa tak stal majetkom ľudu Islandu pod podmienkou, že sa tu nikdy žiadna hydroelektráreň nevybuduje. Nachádza sa tu aj pamätník na Sigríđur, ktorej vďačíme za záchranu tohto krásneho vodopádu.  

07

19:30

mar

2019

Najpopulárnejšia lagúna Islandu Viac o krajine

Najpopulárnejšia lagúna Islandu

Najpopulárnejšia lagúna Islandu Vyrazili sme z Reykjavíku smerom na juh po polostrove Reykjanes. Rovnakou cestou by sme sa dostali aj na medzinárodné letisko v Keflavíku, no my odbáčame z cesty a smerujeme na Grindavík. Práve pri tomto mestečku sa nachádza jedna za najnavštevovanejších atrakcií Islandu. Blaa lónið, ako znie názov Modrej lagúny v islandčine. Nachádza sa približne 13 km od medzinárodného letiska Keflavík a 39 km od hlavného mesta. Naše spoznávanie Islandu vrcholí a my si ideme užiť zaslúžený oddych. Keď sa k nej blížime ukazujem na obrovský kúdeľ horúcej pary, ktorá v diaľke stúpa zo zeme. Sme uprostred lávového poľa, kde v roku 1976 vyrástla jedna z geotermálnych elektrární Islandu s názvom Svatsengi. Práve tu sa čerpá zo zeme para, ktorá roztáča turbíny a vyrába tak elektrickú energiu. Para sa zredukuje na horúcu vodu, ktorá sa ešte používa vo výmenníkoch na ohrievanie vody, ktorou sa vykurujú domácnosti a používa sa ako teplá úžitková voda. No čo s minerálnou vodou, ktorá sa už nedá nijak energeticky využiť? V minulosti ju domáci vylievali priamo uprostred lávového poľa. Pričom toto miesto sa rýchlo stalo obľúbeným medzi domácimi. Vyhľadávali ho pre svoju unikátnu vodu a kremičité bahno. Práve to má liečivé účinky na pokožku a dodnes sa v modrej lagúne využíva. Spolu s termálnou vodou, ktorá pochádza z mora a v hĺbke skoro 1 km sa prehrieva na vysokú teplotu. Islanďania dokázali tento prírodný potenciál absolútne využiť. Keď tu v minulosti vybudovali prvý termálny bazén, asi ani netušili, ako sa toto miesto za niekoľko rokov zmení. Dnes tu nájdeme niekoľko hotelov, luxusnú reštauráciu, kúpeľnú časť a obchod s kozmetikou priamo z Modrej lagúny. Popularita tohto miesta je veľká a svedčia o tom aj štatistiky. Nenadarmo toto miesto navštívi ročne cez 1,3 milióna turistov. Zatiaľ čo v minulosti ste sem len prišli a kúpili ste si vstup na mieste, dnes si musíte robiť rezerváciu dopredu a naplánovať si tak vašu návštevu na konkrétny čas. No stojí to stále za to. Nehovoriac o tom, že BUBO vám vstup pohodlne a zaručene zabezpečí. Ľudí je tu viac ako v minulosti, ale Modrá lagúna je na to kapacitne vybavená. Či už je to personál, skrinky, reštaurácie, sprchy. Na všetko sa myslelo a tak si môžete toto miesto užiť naplno. Aj keď samozrejme platí, že ak sem zamierite mimo hlavnej sezóny, o to bude váš zážitok z tohto miesta lukratívnejší. Rozhodne stojí za to vychutnať si miestnu atrakciu aj s drinkom v ruke, ktorý si objednáte jednoducho a priamo z vody modrej lagúny. Jediným obmedzením pre vás bude maximálny počet troch alkoholických nápojov, ktorý nemôžete prekročiť. V tom vám zabráni aj moderný spôsob platenia a otvárania skriniek s osobnými vecami v podobe náramku na vašej ruke.  

05

20:13

mar

2019

Oslavy piva na Islande Viac o krajine

Oslavy piva na Islande

Oslavy piva na Islande Mnoho z vás vie, že v Škandinávii, a teda aj na Islande, je do dnešnej doby prohibícia. Tá sa prejavuje tak, že v bežných potravinách nekúpite alkohol. Kúpite tam iba pivo s maximálnym obsahom alkoholu do 1%. Ak si však chcete kúpiť fľašu vína, pivo alebo niečo ostrejšie, musíte zájsť do špecializovaného obchodu, ktorý spravuje štát. Obchod sa volá Vinbudin a okrem toho, že má naozaj obmedzené otváracie hodiny, alkohol v ňom je naozaj príšerne drahý. Alternatívou sú reštaurácie a bary s licenciou. Zaujímavosťou rozhodne zostáva, že Islanďania si dali v minulom storočí pauzu od pitia piva, a to hneď na 74 rokov. Tento absolútny zákaz predaja a konzumácie piva prerušilo až referendum v roku 1989. A teda keď sme my prežívali revolúciu u nás doma, Island prežíval tú svoju. Výsledkom nej bolo opätovné obnovenie pivovarov a povolenia predávať pivo, a, samozrejme, ho aj konzumovať. Udialo sa to presne 1. marca 1989 a preto je tento deň dodnes sviatkom piva. Aj keď sa jedná o neoficiálny sviatok, ulice a všetky puby v meste v tento deň praskajú vo švíkoch. Všetci pijú pivo a radujú sa, že ho môžu piť slobodne a koľko len chcú. V tento deň nájdete v meste rôzne akcie na pivo a tak si ich môžete dopriať kľudne viac. Totiž v bežný deň a mimo happy hours zaplatíte za 0,5 l piva približne 9€. Napriek tomu, že o Islande hovoríme ako o krajine s relatívne krátkou pivnou kultúrou, nájdeme tu množstvo pivovarov. Najväčšími pivovarmi sú Viking a Gull. No Island má dnes množstvo malých pivovarov, ktoré sa predháňajú kto navarí lepšie pivo. My z BUBO sme tieto oslavy piva nemohli vynechať a tak, ako každý rok, sme sa vybrali do centra mesta do nami obľúbených podnikov. Keďže bol piatok, atmosféra bola naozaj skvelá a mnohí z nás budú na tento večer ešte dlho spomínať. Pridáte sa budúci rok k nám a oslávite spolu s nami islandský sviatok piva?  

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test aj domácu karanténu