Čakajte prosím...

Fórum

115 príspevkov

03

09:45

jan

2019

Silvester v exotike

Silvester v exotike

Silvester v šľapkách a tričku? Áno, aj tento zážitok sme ulovili na Srí Lanke. Už stretnutie na letisku v Kolombe predznamenávalo že tento zájazd bude stáť za to. Usmiati milovníci tepla sa hneď po pristátí poprezliekali z teplých zimných búnd do kraťasov a tričiek a vyrazili sme na poznávaciu časť nášho výletu. Lahodné miestne banány a prípitok arrackom - lokálnou pálenkou z kvetov kokosovej palmy, ako prvý kontakt s krajinou ešte viac umocnili dobrú náladu. Posvätný strom Bódhi, ktorý pochádza z Indie, priamo zo stromu, pod ktorým Siddharta Gautama kedysi meditoval, dosiahol osvietenie a stal sa Budhom, chrámy starovekých kráľov Srí Lanky, večne usmiati domorodci ochotní kedykoľvek pomôcť, chutné miestne ovocie, vynikajúca aj keď často pikantná strava, výhľady zo starobylej Sigiriye, čajové plantáže a najlepší čaj, opice, slony, hodváb, drahokamy.. Koniec roka ako z rozprávky. Po poznávacej časti prišiel zaslúžený oddych pod palmami, na slnkom zaliatych srílanských plážach. Kým my chceme do nového roka vstúpiť opálení a na lehátkach chytáme bronz, domáci sa intenzívne chystajú na polnočný ohňostroj. Po vynikajúcej večeri a pár drinkoch prichádza moment na ktorý všetci netrpezlivo čakáme. Odrátavanie sekúnd starého roka a vítanie toho nového za sprievodu bohatej “fireshow” ako ju volajú domáci. Príjemný pocit, keď si toto všetko môžete vychutnať vonku na terase, v letnom oblečení. Prvé dni nového roka pokračujeme v tom, čo sme začali ešte v tom minulom - tvrdo pracujeme na tom aby sme si domov odniesli okrem ulovených zážitkov aj peknú bronzovú farbu. Ešte sa pár krát hodíme do vĺn príjemne teplého mora a spokojní môžeme letieť domov. Srí Lanka ani na Silvestra nesklamala, kam pôjdeme o rok?  

Silvester v exotike

Martin Ferenčík

20

19:30

dec

2018

Pol Sambol

Pol Sambol

Srí Lanka je známa svojou vynikajúcou kuchyňou. Hovorí sa ,že miestni obyvatelia jedia tri krát denne. Na raňajky majú kari s ryžou, na obed kari s ryžou a na večeru, aby mali trošku zmenu, si dajú ryžu s kari. Nám by sa takéto stravovanie mohlo zdať príliš jednotvárne, ale Srí lanské kari je tak rôznorodé, že aj keby ho jete celý rok, každé vaše jedlo by pozostávalo z iných surovín. Nie je to len kari a ryža, ale aj rôzne prílohy, ochucovadlá, ktoré jedlu dodávajú vždy inú chuť. Jedno z najobľúbenejších ochucovadiel je Pol Sambol. Na prípravu je veľmi jednoduchý a pani Hiruni, domáca v rodine, kam chodíme na obed, nás vždy rada naučí, ako na to. Takže najskôr si otvoríme kokosový orech a vyškriabeme z neho dužinu. Dostaneme teda niečo ako čerstvý, strúhaný kokos. V mažiari rozdrvíme čili papričky, s nakrájanou cibuľkou a soľou, až kým nám z toho nevznikne červená pasta. Do tejto pasty potom vmiešame náš nastrúhaný kokos a celé to pokvapkáme citrónovou šťavou. Kokos sa nám zafarbí načerveno, sýtosť farby záleží na tom, ako máte radi štipľavé a teda koľko čili dáte. Hotovo. Pol Sambol podávame ako prílohu k akémukoľvek jedlu. Určite by bol chutný aj k rezňu.  

Pol Sambol

Katarína Líšková ml. z BUBO

09

18:16

nov

2018

Búrlivé týždne v rajskej záhrade

Búrlivé týždne v rajskej záhrade

Srí Lanka zažíva posledné týždne vcelku búrlivé obdobie. Nie je to len prudkými dažďami, ktoré su tu v tomto období na dennom poriadku, na tie sú Srílančania zvyknutí. Je to hlavne politickou situáciou. Súčasný prezident Srí Lanky Maithrípála Siriséna totiž 26. októbra odvolal z úradu premiéra krajiny, ktorý čelí obvineniam z korupcie, a na jeho miesto vymenoval bývalého premiéra a neskôr aj prezidenta Mahindu Rádžapaksu. Odvolaný premiér Ranil Vikramasinghe sa však odmieta vzdať svojho miesta a keďže má v zákonodarnom zbore väčšinu mandátov, zdá sa že to s jeho odvolaním nebude také ľahké. Posledné dni má teda Srí Lanka dvoch premiérov, z ktorých jeden je zároveň bývalý prezident. Zdá sa vám to úsmevné? Mnohým Srílančanom tiež. Mnohí domáci sami nad situáciou krútia hlavami, hoci v histórii Srí Lanky sa podobná situácia už raz stala, no vtedy odvolaný premiér takú silnú podporu v parlamente nemal. O tejto situácii sa v týchto dňoch intenzívne rokuje, a nie je vylúčené že Srí Lanku onedlho čakajú nové parlamentné voľby. Ale nepredbiehajme. Nám napriek miestnej situácii dnes úspešne začal zájazd po tejto rajskej záhrade. Po výdatnom obede, plnom tradičných dobrôt, sme si boli v starovekom bývalom hlavnom meste Anuradhapura pozrieť posvätný strom Bódhi. Tento strom pochádza z výhonku stromu Bódhi, pod ktorým Budha dosiahol osvietenie. V roku 288 pred naším letopočtom ho sem vo svojich vlasoch priniesla princezná Sanghamita, dcéra indického kráľa Ašóku. Na Srí Lanku bola vyslaná spolu so svojím bratom, princom Mahindom, aby tu šírili Budhovo učenie. O úspechu ich misie niet pochýb, úsmevy domácich a ich úctivý pozdrav “ayubowan”, sprevádzaný spojenými dlaňami a úklonom, hovoria za všetko. Všadeprítomné budhistické chrámy a sochy Budhu len dotvárajú charakter tejto primárne budhistickej krajiny. Netreba ale zabúdať ani na hinduistickú časť obyvateľstva, ktorá tu má tak isto pevné korene, a ktorú reprezentujú zase chrámy hinduistické. Kresťanstvo tu má tiež svoje zastúpenie, hlavne z čias kolonizácie Portugalcami, Holanďanmi a neskôr Britmi. Malé percento obyvateľstva tvoria tiež moslimovia, ktorých predkovia sa tu usídlili ešte v starých dobách, kedy bola Srí Lanka významným obchodným uzlom. Ako vidíte, je tu čo objavovať. Dnešný deň sme zavŕšili návštevou majestátnej stúpy - alebo dagoby, ako sa im tu hovorí - menom Ruwanwelisaya, starej 2100 rokov. Po dobrej večeri si líhame spať, zajtra nás čaká ďalší deň plný zážitkov. Ayubowan. 

M

Martin Ferenčík, BUBO

28

14:56

okt

2018

Odporúčaná destinácia na rok 2019

Odporúčaná destinácia na rok 2019

Srí Lanka vyhrala prvé miesto v zozname najlepších krajín, ktoré je potrebné navštíviť v roku 2019, zatiaľ čo Nemecko sa ocitlo na druhej pozícii a Zimbabwe tesne za ním. Túto pozíciu získala hlavne preto, že cestovný ruch sa od skončenia občianskej vojny v roku 2009 uberá tým správnym smerom. Ešte pred konfliktami v 70. rokoch 20. storočia bola Srí Lanka veľmi obľúbenou destináciu a navštevovalo ju mnoho zvedavých turistov. Nastali nepokoje, nerovnoprávnosť tamilského etnika na severe ostrova, ktorá chcela mať svoje práva, čím sa vytvorila separatistická skupina bojujúca proti sinhálskej vláde, a história to zapisuje ako jednu z najväčších občianskych vojen v juhozápadnej Ázii, ktorá trvala vyše 26 rokov, počas ktorých sa bežný turista do tejto oblasti prakticky nemohol dostať. Od definitívneho ukončenia vojny, takmer 10 rokov dozadu, ktorú stále majú miestni v čerstvej pamäti, sa toho veľa zmenilo, pomerne rýchlo sa rozšírili spôsoby, ktoré umožňujú oveľa jednoduchšie cestovanie. Počas občianskej vojny boli na severe veľké plochy, ktoré boli úplne nedostupné, ale teraz existujú nové cestné a železničné spojenia, a rozšírené, pomerne lacné, sú aj vnútorné lety. Avšak počas nášho rozšíreného poznávacieho zájazdu Srí Lanka - tamilské tigre, človek môže zažiť ešte tú autentickú a bežným turistom neprebádanú tvár ostrova. Srí Lanka, v preklade žiarivý ostrov, má rozhodne teraz svoj moment na rovníkovom výslní. Cestovné produkty sa výrazne rozvinuli a teraz zahŕňajú rôzne príležitosti, okrem bežných dovoleniek na pláži, od ekoturistiky a jogy, až po návštevu národných parkov, kde návštevníci môžu pozorovať slony a leopardov vo voľnej prírode. Je to skvelé - Srí Lanka má všetko. A aj preto si zaslúžila spomínané prvé miesto. V BUBO si prvé pozície obľúbenosti a záujmu obhajuje už roky. Best in Travel 2019 je každoročné očakávané uvedenie odporúčaných destinácií z celého sveta pre nasledujúci rok, ktoré by sa mali objaviť na zozname želaní každého cestovateľa. Lonely Planet, ako popredná cestovateľská autorita, predstavuje svoj výber najlepších desiatich krajín, miest, regiónov a destinácií, ktoré odborníci cestovateľom odporúčajú navštíviť v roku 2019. Lonely Planet týmto predstavuje svoju unikátnu každoročnú zbierku tých najlepších destinácií, trendov, tipov na výpravy i zážitky pre budúci rok, akurát v tak dlhom predstihu, aby ste si svoje cesty mohli v pokoji naplánovať. Srí Lanka rozhodne prežíva svoje obdobie cestovateľského rozmachu, ktorý napreduje, a zmeny sa tu dejú v rýchlom slede. My v BUBO navštevujeme Srí Lanku už roky a veľmi dobre ju poznáme, čo cítiť na našich zájazdoch, kde spolu s klientami lovíme nezabudnuteľné zážitky. Stále obdivujeme jej neskutočný mix náboženstiev a kultúr, navštevujeme chrámy a pamiatky, z ktorých čas len niektoré málo poznamenal. Spoznáme bohatú a dobre dostupnú divokú prírodu a samozrejme ľudí, ktorí po desaťročiach občianskych konfliktov vzdorovali všetkým ťažkostiam. Títo miestni obyvatelia sú stále ústretoví a majú priateľský prístup, čo vytvára beztak krásnu atmosféru. Teraz, viac ako inokedy, je Srí Lanka pripravená prijímať tak ako rodiny s deťmi, tak dobrodruhov hľadajúci adrenalínové zážitky, eko-turistov, aj tých, ktorí si túžia pohovieť v peknom wellness rezorte, alebo sú vášniví gurmáni a cestujú za miestnymi delikatesami. Dokonca aj oblasti na severe a na východe, predtým nedostupné, ťažko dosiahnuteľné alebo bez dostatočnej infraštruktúry, prinášajú nové možnosti objavovania, ktoré BUBO takisto ponúka pri rozšírenej verzii našej poznávacej časti Srí Lanka-Tamilské tigre. A čo vy? Nepridáte sa spolu a nami spoznať a uloviť zážitky do odborníkmi odporúčanej destinácie číslo jeden na rok 2019? Všetko je už po dlhoročných skúsenostiach krásne zabehané, stačí keď sa odovzdáte do rúk BUBO a budete loviť zážitky jedna radosť. PS: dnes sme zdolali a vychutnali si nádherný výhľad zo Sigiriye-leviej skaly, na ktorej vrchole sa kedysi nachádzal kráľovský palác z 5. storočia. A táto skala je považovaná za 8 div sveta. 

J

Janko Zachar z BUBO

26

19:12

okt

2018

Počas splnu, keď história a tradície pretrvávajú.

Počas splnu, keď história a tradície pretrvávajú.

Počas splnu, keď história a tradície pretrvávajú. Srí Lanka je známa nespočetným množstvom sviatkov, ktorých väčšina je oslavovaná počas splnu. Jeden z nich je Vap Poya, v jednoduchosti sa dá chápať a preložiť ako deň počas splnu mesiaca Október. Od nepamäti je Vap známy ako obdobie sejby. Najdôležitejšia kultivačná sezóna je známa ako "Maha", ktorá začína medzimonzúnovým dažďom okolo mesiaca október. Daždivé obdobie začalo pred tromi mesiacmi. Je známe ako "Vassana Kalo" a končí na Vap Poya (tento rok 24.10.) a Katina procesiou v budhistickom kalendári známou aj ako "Cheevara Masaya“. S príchodom "Cheevara Masaya-Katina" začínajú pútnici prinášať dary a  látku na výrobu nového rúcha pre budhistických mníchov. Skutočnosťou zostáva, že na Katina Cheevaraya má nárok iba mních, ktorý pozoroval a podieľal sa na "Vas" od Esala (Augusta) po Vap (Október), môžeme to nazvať aj dažďové odmlčanie sa. Počas tohto obdobia mnísi zostávajú vo vnútri a vykonávajú náboženské obrady a sústreďujú sa na meditáciu a doručovanie kázní laikom. Procesia Katiny Cheevary je považovaná za záslužný čin pre budhistov. Preto je Vap Poya veľmi významný a dôležitý. Pútnici prinášajú Katinu Cheevaraya do chrámu. Slovo "Katina" znamená niečo nerozbitné (v tomto zmysle rúcho). Je to ako pevná skala a zásluhy, ktoré počas jeho darovania mníchom získate, nemožno otriasť. Predpokladá sa, že osoby, ktoré sa zúčastňujú na náboženských aktivitách počas Katina, majú toľko zásluh, že žijú už v tomto svete šťastným životom, ako keď raz prekročia za jeho hranice. História Srí Lanky zaznamenáva, že veľký kráľ Parakramabahu v období druhého kráľovského mesta Polonaruwa (11.-13. storočie) vykonával náboženské aktivity Katina vo veľkom meradle, s pompéznosťou a veľkým pôvabom. Tento obrad, len v menšom, je možné vidieť v úvodný deň nášho zájazdu počas návštevy Anuradhapury, kde pútnici z okolia nosia do daru niekoľko sto metrov dlhú látku, zvyčajne oranžovej farby, miestnym mníchom. Tento proces je doprevádzany hudobníkmi v tradičnom oblečení, ktorí hrajú na bubny, činely a píšťalky. Túto látku držia vo vzduchu a natiahnutú nesú k stúpe, okolo ktorej sa po obvode obviaže. V BUBO lovíme takéto zážitky veľmi radi, ešte keď  vieme, že nám to zlepšuje aj karmu. Kráčame v  sprievode, držíme látku spolu s pútnikmi, ktorý to s úsmevom vítajú. Sme súčasťou tradície. Bolo to práve v deň Vap Poya, kedy kráľ Devanampiya Tissa (v 3 storočí p. n. l.) oficiálne vyslal delegáciu náboženských vyslancov do Indie, aby sa stretla s veľkým cisárom Asokom. Kráľ Devanampiya Tissa sa opýtal ctihodného Mahindy Maha Thera - prvorodený syn Asoka, ktorý priniesol budhizmus na Srí Lanku -, či budhizmus získal na Srí Lanke hlboký koreň. Mních Mahina odpovedal, že bude pevne a hlboko upevnený, keď bude dieťa Sinhala vysvätený. A to sa stalo aj v deň Vap Poya. Pekný príbeh z histórie o vzniku budhizmu, ktorý si môžeme predstavovať, keď sa na boso prechádzame pomedzi pamiatky. Trošku cestujeme v čase a prenášame sa do obdobia prvého kráľovského mesta Anuradhapura, zmysly nám to umožňujú, a aj vďaka pretrvávajúcim sviatkom si to pri prehliadke približujeme a vychutnávame. Stačí vedieť ako na to. 

J

Janko Zachar z BUBO

24

11:11

okt

2018

Prvé okamihy

Prvé okamihy

Na Slovensku neúprosne klesajú teploty a preto je priam ideálne odletieť do teplých krajín. Vyrážam opäť do terénu už veľmi dobre známeho, smer obľúbená Srí lanka. Za ten krátky čas, pár týždňov, čo som na tomto pestrom ostrove nebol sa asi toho moc nezmenilo. Pamiatky zostali tak ako stále po sto a až tisícročiach na svojom mieste a pútnici ich navštevujú a robia obrady, nosia obety tak ako v minulosti. Som však zvedavý či na našej prvej zastávke v Anuradhapure, ktorá bola aj prvým kráľovským mestom vyše milénia, stretneme s našou BUBO skupinou plnou lovcami zážitkov aj nepretržite stojaceho starého meditujúceho mnícha, z ktorého vyžaruje akási zvláštna magická energia, ktorú človek zacíti ak sa pozrie do jeho očí. Človek sa nachvíľu zastaví a zamyslí sa nad myšlienkami, ktoré nám tu zanechal Budha. Tento okamih je dotvorený aj prostredím, a to jednou z najväčších a najstarších stúp na svete, okolo ktorej sa prechádzajú koncentrovane modliaci pútnici. Toto sa určite nezmenilo, ale niečo sa predsa len muselo zmeniť? Narástlo nové chutné ovocie (sladký ananás už cítim na jazyku), ktoré počas zájazdu konzumujeme každý deň od rána do večera a nevieme s tým prestať, keďže veľa z nich sú pre nás exotické, nepoznané a v neposlednom rade chutné a typické iba pre Srí Lanku. Napríklad taký banán, ktorý miestny volajú Ambulla a nájdete ho iba na Srí lanke, je neobyčajný už malým rozmerom a tenkou šupkou, ktorá skrýva sladko kyselkavú nepoznanú kombináciu chutí. Náš prvý gastro zážitok končí závislosťou, ešte že my BUBO sprievodcovia sme vždy pripravení a v zálohe máme celý trs týchto mini jednohubiek. Aby sme vyvážili chute, tak to spestríme jemne štipľavými zázvorovými koláčikmi a aby nám lepšie trávilo, zapíjame to arakom, miestnou pálenkou vyrábanou z palmových kvetov. Sme naladení a absorbujeme dojmy plnými dúškami z perly indického oceána. To sme tu iba pár hodín. Možno sa pomenilo ešte zopár detailov. Trochu popršalo, a zvieratá, hlavne slony, sa popresúvali z jednej oblasti do druhej, aby sa mohli ponapájať. Toto prírodné divadlo budeme pozorovať na ďalší deň. Miestni ľudia, ale určite zostali rovnako milí, zhovievaví a usmievaví. Aj preto sa tešíme do nášho úžasného hotelového rezortu uprostred džungle, kde nás tradične s bubnami privíta personál a najbližšie dni sa s úsmevom o nás postarajú, a keďže BUBO poznajú, majú pre nás pripravené aj niečo navyše. My už si to iba vychutnáme. Nepripojili by ste sa? 

J

Janko Zachar z BUBO

25

13:29

sep

2018

Jazva občianskej vojny na Srí Lanke

Jazva občianskej vojny na Srí Lanke

Presunuli sme sa na východné pobrežie Srí Lanky. Miesta, ktoré boli ešte donedávna nedostupné kvôli občianskej vojne, sú dnes opäť prístupné. Vojna, ktorá trvala skoro tridsať rokov zanechala po sebe viditeľnú škvrnu. Poznačené zostali nie len domovy ľudí, no hlavne, o život prišlo odhadom 80 tisíc ľudí. Práve východné pobrežie bolo to, kde sa nachádzali najkrajšie hotelové rezorty spolu s nádhernými plážami. Dnes sa opäť snažia prilákať návštevníkov z celého sveta. Problémov je ale niekoľko. Jednak celé pobrežie bolo zasiahnuté drvivým tsunami v roku 2004, no skaza miestnych hotelov bola spečatená Tamilskými tigrami. Práve tí sa rozhodli miestne hotely podmínovať a vyhodiť do vzduchu. Obávali sa totiž, že by sa mohli stať dočasnými základňami vládnych sinhálskych jednotiek. Samotná cesta na východné pobrežie je dodnes v katastrofálnom stave, no aspoň sa už po nej dá jazdiť. Odkazy vojny vidieť všade naokolo v podobe dostrieľaných budov. Veľká časť hotelov je dnes už obnovená alebo nanovo vystavaná. Poskytuje pritom skvelé služby s nádychom pompéznosti britských koloniálnych čias. Zloženie obyvateľstva je tu odlišné, ako sme videli doteraz v centrálnej časti, ktorá je prevažne sinhálska a budhistická. Na pobreží prevládajú Tamilci, teda hinduisti a moorovia, ktorí sú moslimskou menšinou ostrova. Sinhálci boli vytlačení počas vojny a skoro nikto sa z nich už nevrátil späť. Vojnou ale utrpeli všetci. O týchto neľahkých časoch sme sa rozprávali s Georgeom, naším tamilským šoférom. Jeho rodina prišla na Srí Lanku spolu s Britmi, a preto sa radí k indickým tamilcom. Rozprával nám o sirotách, ktoré zostali po tejto hrôzostrašnej vojne. A tak dostávam nápad, pomôcť práve tým, ktorí to potrebujú najviac. BUBO robí charitu roky a v mnohých krajinách. Napríklad výťažok z predaja trilógie kníh Ľuboša Fellnera s názvom 100 krajín lovca zážitkov ide priamo na charitu. No pomáhame aj vďaka vám všetkým, ktorí s nami cestujete a rozhodnete sa prispieť na projekty organizácie MAGNA. Tak isto na Srí Lanke podporujeme rôzne školy, no dnes sme sa rozhodli túto pomoc posunúť ďalej. S Georgeom nasadáme do auta a vyrážame do dievčenského sirotinca. Ten bol spolu s chlapčenským sirotincom založený jedným miestnym pánom, ktorý sa rozhodol darovať nemalé finančné prostriedky na vybudovanie týchto centier. Stretávame sa s dvoma dámami, ktoré sa starajú o štyridsať dievčat. Nechcú finančnú pomoc, ale budú veľmi vďačné, ak im pomôžeme zabezpečiť nejaké školské potreby pre deti. Sú tu dievčatá od 6 do 18 rokov a všetky chodia do školy. Vzdelanie je veľmi dôležité a uniformy na školách potláčajú sociálne rozdiely medzi jednotlivými študentami. No tieto deti to majú najťažšie, aj keď to niekedy na prvý pohľad nevidno. Prišli o oboch rodičov. Či už vo vojne boli odvrhnuté matkou, alebo jednoducho nájdené na ulici. So zoznamom vecí vyrážame do mesta, kde hľadáme obchod so školskými potrebami. Pýtame sa miestnych, no je piatok a väčšina moslimských obchodníkov onedlho svoje obchody zatvorí. Máme nakoniec šťastie a našli sme taký, v ktorom sme kúpili všetko čo bolo na zozname. Keď sa vraciame do centra, deti sú už späť zo školy. Prvotný ostych prekonávame predstavením sa, dokonca sme im zaspievali pesničku a deti sa začínajú usmievať. Kontakt prehlbujeme otázkami, ktoré idú z jednej strany na druhú. Dokonca po čase nasleduje aj spev a tanec, čo sú voľnočasové aktivity týchto detí. Ukazujú nám ako tu bývajú, rozprávajú, aký je ich najobľúbenejší predmet v škole a čím by chceli byť, keď vyrastú. No prichádza čas lúčenia a tak sa zapisujem do knihy návštev ako prvá BUBO skupina. Sme asi piata skupina ľudí tento rok, ktorá toto miesto navštívila a pomohla. Pýtame si poštovú adresu a mnohí z nás sú rozhodnutí, že týmto dievčatám ešte pomôžeme. A nielen im, veď najbližšie môže BUBO navštíviť chlapčenský sirotinec. Budete to práve vy? 

Jazva občianskej vojny na Srí Lanke

Robert Taraba, BUBO

24

10:25

sep

2018

Krajina, kde nežijú levy, no majú tu Leviu skalu a pivo s názvom LION

Krajina, kde nežijú levy, no majú tu Leviu skalu a pivo s názvom LION

Kultúrny trojuholník neopúšťame a z našej základne (rozumej náš BUBO hotel) vyrážame skoro ráno k jednej z najznámejších pamiatok Srí Lanky. Vzhľadom na to, že sa jedná o najnavštevovanejšiu pamiatku tohto krásneho ostrova vyrážame skoro ráno. K tomu, aby sme sa vyhli prvotnému obrovskému návalu turistov, nám pomáha aj skvelá poloha nášho hotela. No všetkým turistom sa vyhnúť nedokážeme, ale rozhodne BUBO je tu ako doma a tak ja idem so skupinou napred a náš lokálny sprievodca Sujeewa zatiaľ odbieha kúpiť lístky. Keď prichádzame ku bráne na kontrolu lístkov, tak ich už máme v ruke a vstupujeme do komplexu Sigiriye. Mnoho turistov, ktorí si dopredu nekúpili lístky sa ale musí otočiť späť, keďže lístky si tu nekúpite. Tu sa iba kontrolujú. Kocúrkovo, no ak to poznáte tak ako my, máte vyhraté. Po úvode a obdivovaní miestnych nádrží, ktoré dodnes vďaka sofistikovanému systému kanálov a potrubí využívajú gravitáciu a sú schopné vystrekovať vodu do výšky ako fontána, pokračujeme smerom ku samotnej skale. Predbiehame čínsku skupinu, ktorá je, ako každá čínska skupina, veľmi hlučná. Práve na tomto mieste je to ale veľmi podstatné. Svoje obrovské hniezda tu majú totiž sršne, a tie vyslovene neznášajú hluk, po ktorom sa menia na agresívny hmyz. Aj preto tu všade vidíme upozornenia, no napriek nim sú to práve Číňania, ktorých najčastejšie napádajú. Porozprávajme si ale prečo je táto skala tak zaujímavá a navštevovaná. Práve toto miesto hralo v histórii Srí Lanky dôležitú úlohu. Už dávno pred začiatkom nášho letopočtu tu boli jaskyne obývané mníchmi. No najvýznamnejšiu úlohu zohrala Sigiriya (ktorej názov v sinhalčine znamená Levia skala) v 5. storočí nášho letopočtu. Bolo to v dobe vlády kráľa Kashyapy, ktorý nechal zaživa zamurovať svojho otca a pokúsil sa zavraždiť aj svojho brata Moggallana, to všetko, len preto aby ovládol kráľovský trón, na ktorý ako “ľavoboček” nemal nárok. Moggallana však so šťastím utiekol do vyhnanstva do južnej Indie a sľúbil sa svojmu diabolskému bratovi pomstiť. Kráľ Kashyapa však začal veľmi skoro pociťovať silný strach z návratu svojho brata a jeho pomsty. Preto v záchvate paniky rozkázal presunúť celý kráľovský dvor na bezpečnejšie miesto. A tým miestom bola práve skala Sigiriya, ktorá mala vynikajúce strategické postavenie. Kashyapa tak na vrchole skaly vybudoval komplexný systém palácov, zdržovacích nádrží na vodu, a opevnenie. Ani toto skvelé a prakticky nedobytné opevnenie však kráľovi nakoniec nestačilo. Jeho brat zhromaždil armádu a prišiel sa pomstiť. Čo presne sa pri bitke o trón odohralo sa dnes už len špekuluje. Údajne sa slon kráľa Kashyapy ešte pred začiatkom bitky splašil a dal sa na útek. Keď to videli kráľovi vojaci, mysleli si, že kráľ uteká z boja a bitka je stratená. A tak sa rovnako rozutekali. Kráľ Kashyapa si nakoniec zobral život, než aby padol do zajatia, čím naplnil svoj osud. Na trón sa potom dostal právoplatný dedič, kráľ Moggallana. Pútavá história tohto miesta. Keď poznáte všetky tieto súvislosti, zážitok z prehliadky dostáva nový rozmer a vy si ho vychutnáte o úroveň vyššie. A to nehovorím, že po prehliadke sa presúvame do reštaurácie, kde sme si dopredu vybrali výborné dary mora, na ktorých si teraz pochutnáme. Nasleduje oddych a vy si pri každom ďalšom dúšku piva Lion budete spomínať na návštevu Levej skaly. 

Krajina, kde nežijú levy, no majú tu Leviu skalu a pivo s názvom LION

Robert Taraba, BUBO

21

19:40

sep

2018

Srí Lanka, začíname

Srí Lanka, začíname

Náš program na Srí Lanke máme prepracovaný, aj preto ho začíname kultúrnym trojuholníkom. Po prílete smerujeme niekoľko hodín jazdy na sever. Áno, je to dlhá a namáhavá cesta, no my presne vieme, prečo to tak robíme. Po príchode na náš hotel nás čaká vrelé privítanie. O to nás viac teší, že tu ostávame 3 dni a práve náš krásny hotel nám poskytuje skvelú základňu pre naše výlety počas najbližších dní. Začíname! Anuradhapura bola prvým hlavným mestom starovekej Srí Lanky. Po období veľkej slávy nastal úpadok, ale mnoho starovekých pamiatok, ktoré sa tu zachovali až do dnešnej doby, jednoznačne dokazuje veľkosť tohoto mesta. Anuradhapura bola preto prvým miestom na Srí Lanke, ktoré sme na našej ceste navštívili. Dnes je Anuradhapura stredne veľkým mestom, ktoré má niečo cez 50 tisíc obyvateľov. Moderná časť nie je vôbec zaujímavá, podstatu mesta tvorí posvätné mesto, kde sa koncentrujú v podstate všetky starobylé pamiatky. Práve táto časť mesta je zapísaná v UNESCO a BUBO ju dobre pozná. Z histórie sa dozvedáme, že práve Anuradhapura bola najmocnejším zo všetkých bývalých kráľovských miest. V 3. storočí p.n.l. prijali Sinhálci budhizmus, ktorý vyznávajú dodnes. Nové náboženstvo priniesli na Srí Lanku súrodenci Mahinda a Šangamíta, deti indického budhistického cisára Ašóky. Šangamíta k tomu priviezla na ostrov výhonok posvätného Ficus religiosa, pod ktorým údajne Budha dosiahol osvietenie. Tento strom rastie v Anuradhapure dodnes a je náležite uctievaný. Neskôr posilnila vplyv budhizmu posvätná relikvia – Budhov zub, ktorý je dnes uložený v meste Kandy, pôvodne však bol umiestený práve v Anuradhapure. Moc Anuradhapury striedavo posilňovala a slabla až do 11. storočia nášho letopočtu. Anuradhapura bola vystavená častým nájazdom z juhu Indie. Nakoniec Anuradhapuru kráľ Vidžabáha v roku 1017 opustil a presídlil ju na juhovýchod, kde vybudoval nové hlavné mesto, Polonnaruwu. Anuradhapura bola vtedy hlavným mestom najvýznamnejšieho kráľovstva na Srí Lanke zhruba 1,500 rokov. Okrem toho, že tu sídlil kráľ, bola vždy aj hlavným centrom budhizmu a stala sa jedným z najväčších kláštorných miest, aké kedy bolo vybudované. V dobách najväčšej slávy žilo v meste až 10 000 budhistických mníchov. Tomu odpovedá aj množstvo náboženských stavieb, z ktorých mnoho sa zachovalo až do dnešnej doby. Miestni králi vybudovali veľké množstvo vodných nádrží, palácov a ďalších stavieb. Tajuplná atmosféra jedného z najdôležitejších historických miest Srí Lanky je skvelým začiatkom, aby sme prenikli pod kožu tejto krajiny. Pridáte sa? 

Srí Lanka, začíname

Robert Taraba, BUBO

01

10:46

aug

2018

Srí Lanka plná sviatkov

Srí Lanka plná sviatkov

Srí Lanka a jej pôvodný názov sa odvodzuje už z dávnej histórie. Vznikol po nezávislosti a znamená požehnanie zeme. Ten, kto navštívi Srí Lanku neoľutuje. S BUBO máme zostavený a zabehaný výborný itinerár, ktorý mapuje historické miesta spadajúce pod svetové dedičstvo UNESCO. Začíname prvým kráľovským mestom Anuradhapura, kde sme tentokrát zažili tú pravú atmosféru - lokálni ľudia prinášajúc dary v podobe 300 metrovej textílie, ktorá je následne venovaná budhistickým mníchom. Textília je následne spracúvaná na výrobu mníšskeho rúcha. Poya je samotná ceremónia, ktorá prebieha za sprievodu hudobníkov, bubnov a odriekavania budhistických mantier. Tým, že bol spln tak sa konala aj fullmoon párty. Plný emócií to všetko hneď na našej prvej zastávke v Anuradhapura - prvom hlavnom kráľovskom meste Srí Lanky, ktorým bolo nepretržite 4stor. pred Kr. až do 11 storočia. Prešli sme okolo najstaršieho oficiálne evidovaného stromu, ktorý má cez 2309 rokov a pod ktorým dosiahol Budha osvietenie. Druhé najposvätnejšie miesto Srí Lanky. Mnoho pútnikov. Neopísateľná energia. To všetko naboso sme absolvovali tak priamo ako to absolvujú samotní budhistickí Srílančania. Zapaľovanie sviečok, vonných tyčiniek, odriekania mantier...to všetko treba zažiť naživo. Vidíme zároveň nádhernú a jednu z najväčších dagob Srí Lanky a celkovo celej Ázie. Dagoba je postavená z niekoľko miliónov tehál a ľudia ju uctievajú ako symbol samotného Budhu. Druhé najposvätnejšie miesto plné duchovna a neopísateľnej energie. Na začiatok a na úvod srílanským okruhom sme očarení a ulovili sme BUBO zážitky, ktoré nás sprevádzajú celým zájazdom. 

J

Ján Zachar z BUBO

10

12:42

jún

2018

Kamaráti zo Srí Lanky

Kamaráti zo Srí Lanky

Na cestovaní je najkrajšie spoznávanie miestnych ľudí. Pamiatky, chrámy, paláce sa vám nakoniec všetky zlejú do jedného, ale osudy a príbehy miestnych obyvateľov vám v pamäti ostanú. Keď sa s BUBOM vydáte na Srí Lanku, môžete sa stretnúť aj s takýmito dvoma obyčajnými ľuďmi. Pathum a Dilip, zoznámte sa. Pathum je náš “servisák bicyklov”. Žije a pracuje v historicky druhom hlavnom meste Srí Lanky, v Pollonaruwe. Pathum je hluchonemý. Tak sa narodil. Ale garantujem vám, že šťastnejšieho človeka ste nestretli. Jeho práca je pripraviť bicykle pre našu skupinu a dohliadať na to, aby sa pri našej cykloprehliadke starého mesta nerozpadli. Pathum má manželku, ktorú si zobral z lásky, na rozdiel od iných Srílančanov, ktorých manželstvá sú dohodnuté. Jeho žena je tiež hluchonemá, ale ich malá dcérka je úplne zdravá. Druhý náš kamarát v Polonaruwe sa volá Dilip. Ten zas nemá nohy. Pred vyše desiatimi rokmi bol pásť svoju jedinú kravu a keď prechádzal okolo vlakovej trate, krava sa zľakla trúbenia vlaku, splašila sa a Dilipa, ktorý ju mal priviazanú na lane, potiahla na koľajnice. Ten sa do lana zamotal tak, že sa nevedel pohnúť a vlak mu uťal nohy. Odvtedy je na vozíčku a živí sa tým, že predáva magnetky. Obliekli sme si ho do BUBO trička, aby naši klienti vedeli, že si majú kupovať magnetky práve od neho a aspoň trošku mu tak pomohli. Potrebuje peniaze, pretože má doma päť detí. Evidentne, aj keď mu nohy nefungujú, tak ostatné údy má v poriadku. Pomáha mu tiež Srí lanská vláda, ktorá mu postavila dom. Ak chcete aj vy spoznať osudy miestnych alebo pomôcť našim kamarátom, tak šup s nami na Srí Lanku. 

Kamaráti zo Srí Lanky

Katarína Líšková, BUBO

18

18:09

apr

2018

Koniec roka už v piatok trinásteho

Koniec roka už v piatok trinásteho

Príspevok postujem neskôr, veď na BUBO zájazdoch sa oslavuje neustále. Pre Slovákov je každá zámienka na spev a oslavu dobrá. My sme slávili Silvester 31. decembra, no väčšina ázijských krajín, má vlastný lunárny rok. Koniec roka na Srí Lanke pripadá na 14. apríla a jeho presný čas a začiatok vypočítava astrológ podľa postavenia planét Zeme, Slnka a Mesiaca. Tento rok bol stanovený na čas o 8:13 v sobotu 14.apríla. Vtedy končí starý rok a po zrealizovaní rituálu začína rok Nový. My sme však oslavy zahájili vo svojom štýle, a predčasne. Už v piatok trinásteho. Ešte pred prehliadkou chrámu Budhovho zubu v Kandy, treťom a poslednom kráľovskom meste Srí lanky, sme sa zastavili na miestnych autentických trhoch a okrem ovocia som pre našu skupinu zakúpil malý ohňostroj. To ešte nikto z nás netušil, čo nás čaká. Po prehliadke nádherného chrámu (jedného z najviac navštevovaného pútnického miesta ostrova), kde uchovávajú relikviu Budhovho zubu, sa presúvame na kultúrne predstavenie. Hudobno tanečné vystúpenie nám priblížilo pestré sinhálske zvyky a tradície. Tanečníci behajú po žeravých uhlíkoch. Nezapália si šaty? Bál som sa, že niečo zhorí, a tak sme tu delobuchy neodpálili. Po presune na náš hotel, si vychutnávame našu poslednú bohatú tohtoročnú večeru a keďže k oslave patrí dobrá hudba, tak som pre BUBákov zavolal Butterfly Kandy- lokálnu hudobnú skupinu, pri ktorej rytmoch sa členovia našej partie dali do tanca, ale aj hromadného spievanie refrénov. Toto naše odviazané spoločné vystúpenie som zavŕšil spontánnym sa začlenením do kapely hraním na ústnu harmoniku. Ani som netušil, že viem na ten nástroj tak skvelo hrať =) Ďakujem Tiborovi, že sa zapojil a podporil ma údermi na bongá. Loviť zážitky ešte nekončíme, však je tu koniec starého roka a my ho ideme zavŕšiť vypúšťaním malých rakiet. Každý jeden zo skupiny mal tu možnosť si pri hotelovom bazéne odpáliť tu vlastnú. Niektorým sa zmenila trajektória smerom na hotel. Celý večer mám tušenie, že čosi podpálime.,, Manažér hotela sa trochu vyľakal, ale nakoniec sme sa spoločne všetci na tom zabávali a popriali si všetko dobré do Nového Srí Lanského roka, ktorý sme oslávili predčasne, a tak po svojom. Ten skutočný Nový rok nastal až ráno o 8:13, kedy miestni nechali skypieť misku kokosového mlieka, ponatierali ňou dom a potom, keďže sme v bohatom meste, začal oslavovať “západniarsky” a odpaľovať pyrotechniku. Paran, náš lokálny, veľmi vzdelaný a kultivovaný sprievodca, nám veci ešte upresnil.. Srílančania dávajú na Nový rok vykypieť mlieko, zásadne v novo zakúpenej hlinenej nádobe, rozložia pod ňou oheň a podľa toho, ako vykypí, odhadujú, čo ich v novom roku čaká (ako sa voľakedy u nás lialo olovo do vody). Ak kokosové mlieko vykypí do viacerých strán, ma to v rodine priniesť šťastie a prosperitu. Obohatení o tento komplexný zážitok smerujeme loviť ďalšie. Všetkým skutočným cestovateľom prajem úspešný nový rok a šťastné cesty. 

J

Janko Zachar, BUBO