Nevyspytateľné počasie na ostrove Tanna

Nevyspytateľné počasie na ostrove Tanna Sopka Yasur

V Port Vila prši a my skoro rano mini lietadielkom odlietame na juh. Mám sedadlo 1a a keď sa načiahnen dočiahnem na "volant" Žiadne dvere, ziadne instrukcie, ziadna kontrola batoziny. Iba nas poriadne odvazia, velku batoziny ( vacsinu veci sme nechali v hlavnom meste) no aj každeho z nas aj s priručnou batožinou. Kazdy vieme ci sme na dovolenke pribrali. Ked sme leteli na Americky Samou, podla vahy nas rozhodili po lietadielku, tu si sadne vacsinou kazdy kam chce.  Po pristani peso prejdeme tych 50 metrov do haly, kufre nam donesu na drevenom voziku a vylozia na "pas"= drevenu policu. Nasadneme do dvoch džipov a vyrazime do najlepšej lodže ostrova. To čo tu vybudovali tito dvaja Australčania je zazrak. ' včera som cital s tebou rozhovor v ABC" - to je prestizna australska medialna spolocnost- privitam sa s managerom. " Ou yeh" znie stroha odpoved chlapika, ktory zrejme v kanadach aj spava. Zda sa mi ze vsetko to tu riadi jeho druzka, povodom Nemka. Ubytujenm sa v príjemnych chatkach s vyhladom na ocean, nasadnene opat do perfektnych Land Cruiserov a vyrazame do domorodej dedinky. Ziadny asfalt, husto prsi a ked sofer neodhadbe diery pod vodou, riadne si rachneme hlavu o strop. Na Tane sa citim skor ako v Afrike. Milujem tieto natriasacky, uz som zrejme prekrocil tu hranicu odporu, mozno je to ako ked sa zajatec zamiluje do unoscu, triznitela. Ja mam toto triznenie rad, stuerace ako chronometervudavaju tempo, do toho bubny neustake namahanych pér, šmykacky v blate. Pred dedinkou nas čakaju deti s "dazdnikmi," polonahe drkocu zubami a nad hkavami maju obrovske listy tara. Ideme dole zelenym svahom, schovame sa pod struesku, ktora he perfektne vypetena z pandamusu. Zeny akurat dovarili obed- Lap lap. Jam, taro, chlebovnik, banany postruhane muslou a zabalene do listu laplapu (podobne bananovemu) neokorenene, nedosolene. Hodi sa to na lavove zohriate kamene, prikryje dalsimi horucimi kamenmi a o hodinku a pol vyberie. Specialnym drevenym nozom sa listy rozrezu, kompaktna hnedofialkaska hmota sa rozreze na kvadriky. Pripada mi to ako najzdravsie jedlo na svete.  Stale prsi a mne je jasne ze je TO v riti. Na Tanu sme leteli kvoli sopke. Sopky mate skoro vsade, no tu sa nachadza jedna skutocne aktivna a zaroven lahko dostupna. Moc sa o nej nevie, no je lepsia nez tue na Big Islande. Dzipy vas dovezu prakticky az na rim, neni tu ziadne zabradlie a vy sa pizerate do ohniveho pazeraka Zeme. Po troch hodinach ste celi od popola. Pytam sa sofera " preco tie vystrelujuce kavive kamene zabili na zyasure otca so synom?"  " mali smolu" no to ano. Aby ta trafil lavovy kamen do hlavy, na to treba sakra smolu. Kym nejde o zivot ide o hovno, je jedno pekne prislovie. No dnes mame smolu aj my. Po vyse hodiny jazdy prideme k rozvodnenej rieke. Poznam to. Nikdy tu nie je voda, no ak prsi voda neuveritelne rychlo vystupa. Posledne na juhu Etiopie som to zazil. V lodgi sme boli samy, vsetci ostatni turisti museli nudzovo prespat na druhej strane potocika, ktory sa zmenil a drsnu rieku. Prestalo prsat, voda klesla a rano sa dzipy zacali trusit spat. No tu stale poprcha a v horach, ktore krmia rieku, zda sa riadne prsi. Nemame sancu a musime sa otocit. Cesta bola nadherna, musime zapojit diferencial, tahat sa navzajom, vykopavat. Ako v Afrike. Chapem, ze to vela ludom vadi, no zaroven je to lakmusovy papierik cestovatelskej kvality. Tito stale este nie je masovka. No na vrchol sopky sme sa nedostali. Po tajfune 6 tyzdnou neprsalo, maj je suchou sezonou a ked stojite na rime nie je este taka zima. No my mame smolu za vsetkych.  Tu sa hodi ten vtip: Chlap sa na smrtelnom lôžku posledny raz prihovara svojej manzelke. " Zena moja vzdy si stala pri mne. Bola si pri mne  ked nas vykradli, bola si so mnou ked sme vyhoreli a aj ked nas vytopilo. Stala si pri mne po mojej autohavarii pred 20 rokmi aj pri vsetkych tych operaciach co som musel podstupit. A stojis pri mne aj dnes!..... No ked ti tak nad tym rozmyslam hmm, ty p..., ved ty mi samu smolu nosíš" Ouv, mame sakra sakra smolu. Uz vidim, se na Vanuatu sa este vratim!


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Austrália a Oceánia  

Oceánia, Nová Kaledónia, Vanuatu, Austrália


náročnosť

18 dní

Trvanie

8520
K

Oceánia, Nová Kaledónia, Vanuatu, Fiji


náročnosť

16 dní

Trvanie

6792 8490€
Tichý oceán – neznáma krása na opačnej strane zeme Prémiový blog

Prémiový blog Tichý oceán – neznáma krása na opačnej strane zeme

Písal sa 31. január 1968, kedy tichooceánske Nauru získalo nezávislosť od Británie, teda pred 55 rokmi. Talofa lava, Kia ora, Fakalofa lahi atu,…

Ľuboš Fellner 55 min. čítania
Mojich 12 najsilnejších zážitkov v Oceánii Prémiový blog

Prémiový blog Mojich 12 najsilnejších zážitkov v Oceánii

Pacifik so svojimi 25 000 ostrovmi je jednou z najtajomnejších a najväčších výziev pre cestovateľov a dobrodruhov. Obrovská rozloha 165 miliónov…

Ľuboš Fellner 26 min. čítania
Figovník banyan - najuznávanejší strom sveta Blog

Blog Figovník banyan - najuznávanejší strom sveta

Figovník alebo fikus poznáme určite všetci. Ako rastlinu v kvetináči sme ju vídavali v tisíckach škôl po celom Slovensku ešte od čias socializmu.…

Ďalšie dovolenky do krajiny: