Tubu alebo Toubou - Skalní ľudia

Tubu alebo Toubou - Skalní ľudia Poslední nomádi Sahary

„Tubou sú tabu“ s dôrazom na slovíčko „tabu“ hovorí Alí, bývalý starosta Faya Largeau, mesta na okraji Sahary, poslednej civilizácie. Práve sa oslavuje Eid al Adha a do mesta sa zbehli všetci z ďalekého okolia a mňa práve zaujal tento kmeň. Podobajú sa mi na kmeň Fulani, sú štíhli, vysokí, správajú sa ako šľachtici, aj keď vidieť, že sprchu nevideli rok. „Prišli až z Tibesti“ pokračuje Alí veľavravne akoby išlo o magický les v Harry Potterovi. Tibesti sú najvyššími vrchmi severozápadneho Čadu a Emi Koussi (3,415 m) na juhozápade Tibesti je najvyšším vrchom Sahary celkovo. Píše sa rok 2010 a Tubou si túto oblasť strážia a nikoho do nej nepúšťajú. Žili vo vnútri v kaldere, je to kmeň ktorý spomína už Herodotus (430 prl) a aj keď z nášho pohľadu nemajú nič, majú niečo ako HRDOSŤ a tej majú viac ako my všetci dokopy. Aj vládne jednotky ostávajú v Ennedi a ďalej sa nedostanú. Ak tam chceme ísť musíme prejsť mínovými poliami ktoré tu zanechal plukovník Muamar Khadáfí a pokračovať ďalej smerom k Líbyjským hraniciam. Kmeň, ktorý predstavuje iba 2.4% populácie Čadu dal krajine najväčších politikov. Aj Hissène Habré bol Toubou (dnes vo väzení v Senegale) a aj prezident Idriss Debi bol napoly Toubu. Spojenectvo Toubu a Debiho kmeňa Zaghawa spomína arabský učenec Ibn Qutaybah už v 8. storočí. Vchádzame na hlavné námestie Faya Largeau a tu už prebiehajú modlitby. Ženy v abayach sedia vzadu a muži v predných radách vonku na piesku. A v prvej rade pod stromom kľačia chlapi Toubou. Prikľaknem si k nim, pokloním sa a sedíme spoločne. Po modlitbe sa opýtam ktorý je náčelník a privedú ma k vysokému 50 tnikovi v bielych šatách s obrovským bielym turbanom na hlave. „Videl som tvojim ľudí v Omdurmane“ začínam „poznám Dazaga“ „Naozaj si bol pri Níle?“ usmeje sa „vieš veľa“ Vysvetľujem mu že práve opravujeme naše autá, berieme naftu, jedlo, vodu a vyrážame k nim na sever do púšte. Pýtam sa či nepredpokladá Harmatan (vietor ktorý by nás zabil), ako je to so škorpiónmi, ktoré vraj tu vo Faya majú najsilnejší jed a hlavne ako je to s tými Khadafiho mínami, kadiaľ vieme prejsť...  Náčelník, ktorý sa mi predstavil ako Issa Abdel vie anglicky, čo je vo frankofónnom Čade ako keby zázrak a je milý, smeje sa na otázkach, lebo odpovede sú veľmi široké. Škorpiónov ani Harmatanu sa nebojí, to je súčasť ich života ako u nás v Tatrách lavína a medveď, vieme s tým akosi žiť. „Míny, vieš čo, zoberte si nášho človeka“ a potom v domorodom jazyku rozprávajú s Alím a výsledkom je že ideme ku guvernérovi dištriktu a dostávame človeka, ktorý nás cez mínové polia má previesť. Pôjde s nami minimálne týždeň, bude sedieť v prvom džípe a navigovať nás. Bude dostávať plat, jedlo aj vodu plus v mojom pohľade zaberá miesto v aute a pre mňa už neostalo miesto a musím ísť v kufri. Do prdele, natriasať sa týždeň v kufri. No míny Khadafi roztrúsil krajinou tak, že priveľa chýb spraviť nemôžeme. „Bol veľmi milý“ hovorím neskôr Alímu keď jeme baránka, ktorého obradne to ráno zarezal. Visel celý deň pred bránou a sedeli na ňom muchy ..no a teraz ho upečené jeme. Vakcinácia volám to, no baran je skvelý. „ Goroga! Prišli sem vybaviť gorogu“ odpovedá mi Alí. „Čo?“ niekedy slovíčka skomolí, neviem o čom točí. „Prišli vyplatiť mŕtveho“ takto sa to v Toubu robí. Ak sa nedohodnú začne klanový boj a vražda za vraždou. Musia vyplatiť mŕtveho a urovnať záležitosti. „Issa hovoril že si sympatický. Neznáša Khadafiho. Utláčal jeho klan v Líbyi. Preto pomohol“ premostí Alí z rozhovoru o vražde a platbe za ňu akokeby sa nič nedialo. Žiadne súdy, vybaví to rodina s rodinou. „Vieš, že tí dvaja v hnedých šatách to boli náčelníkovi otroci?“ Čo otroci v 21 storočí? No nie je to nádhera, toto totižto nie je film, ale reálny život. Sahara uchovala niečo čo bolo kedysi aj u nás, prastarý život založený na iných princípoch. Toto je obraz nedostupných oblastí Sahary kde sa stále žije ako keby v 8. storočí, podľa prastarých zvykov a islamského práva šaria. „Toubou sú tabu. Nemal si si s nimi začínať“ skončil náš rozhovor Alí a naše dobrodružstvo v Borkou týmto iba začalo. Tubu sú etnickou skupinou obývajúcou severný Čad, južnú Líbyu, severovýchodný Niger a severozápadný Sudán. Žijú buď ako pastieri a nomádi, alebo ako poľnohospodári v blízkosti oáz. Ich spoločnosť je založená na klanoch, pričom každý klan má určité oázy, pastviny a studne. Predstavujú len 2,4% z celkovej populácie Čadu. Tubu sa všeobecne delia na dve úzko súvisiace skupiny: Teda  a Dazagra. Hovorí sa o nich, že majú spoločný pôvod a hovoria jazykmi Tebu , ktoré pochádzajú zo saharskej vetvy rodiny nilosaharských jazykov. Život sa zameriava na chov  zvierat. Ich stáda zahŕňajú dromedáre, kozy, dobytok, somáre a ovce. Domáce zvieratá tvoria hlavnú časť ich bohatstva a so zvieratami obchodujú. Veľmi dôležitú rolu hrajú počas svadieb. Príbuzní darovaním domácich zvierat podporujú mladé rodiny a ekonomický status sa nemeria peniazmi, ale práve zvieratami.Zakazuje sa tu manželstvo medzi bratrancami a sesternicami, čo je postup bežný u mnohých moslimských etnických skupín v Afrike. Muž sa môže oženiť a mať viac manželiek podľa islamských zásad, ale v spoločnosti Tubou však táto prax prevláda len čiastočne.  Čad má viac ako 200 odlišných etnických skupín, ktoré vytvárajú rozmanité sociálne štruktúry. Koloniálna správa a nezávislé vlády sa pokúsili zaviesť národnú spoločnosť, ale pre väčšinu Čadčanov zostáva miestna alebo regionálna spoločnosť najdôležitejším vplyvom mimo najbližšej rodiny. Spomedzi nich vynikajú nomádi púšte, Tubu.  Foto: v krčme v Tibesti, pivo má ccca 50 stupňov


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
E

Afrika  

Čad, Kamerun


náročnosť

19 dní

Trvanie

5007 5690€
Afrika – príbehy z domova Prémiový blog

Prémiový blog Afrika – príbehy z domova

Všetci pochádzame z Afriky, tvrdia vedci. Najprv sa mi to zdalo nepravdepodobné, veď ja som beloch, čo sa ledva opáli a nechápal som, čo mám…

Ľuboš Fellner 19 min. čítania
Čo to znamená prejsť celý svet? Prémiový blog

Prémiový blog Čo to znamená prejsť celý svet?

Steve Jobs vždy hovoril, že nechce byť najbohatším mužom na cintoríne, ale túži zmeniť svet. Ja som sa v novembri 1989 prestrihal cez ostnatý drôt…

Ľuboš Fellner 19 min. čítania
Pomáhať Afrike? Blog

Blog Pomáhať Afrike?

Je to, ako keby ste spláchli peniaze do záchoda, hovoria mnohí. Afrika nemá dno. Africkí lídri nemajú kvapku slušnosti a všetko rozkradnú. …

Ľuboš Fellner 28 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny: