Slony na safari v Etoshi

Slony na safari v Etoshi Ako vyzerá Afrika, keď u nás je zima?

Keď je na Slovensku zima, tak v Južnej Afrike je leto. Platí to samozrejme aj naopak. My v BUBO africké leto obľubujeme a radi sa k nemu počas zimy presunieme. Keď je u nás leto, v krajinách južnej Afriky je zima. Prečo? Pretože sa nachádzajú na južnej pologuli a tým pádom to tu majú presne naopak. Prečo? Lebo tak nejak sa to celé rozložilo po rozpade prehistorického kontinentu Gondwana pred stovkami miliónmi rokov a vychýlenie zemskej osi drží túto časť planéty ďalej od Slnka. Čo to však znamená pre cestovateľov? Že sa ráno treba poriadne naobliekať, cez deň to povyzliekať a na večer znova naobliekať. Čo to znamená pre zvieratá? Hlavne to, že je extrémne sucho. Za celý zájazd sme videli jediné oblaky jedine tak na Stolovej hore v Kapskom meste, inak ani jeden. Takmer tri týždne bez jediného mráčiku. Od rána až do večera belaso modrá obloha. A to zvieratá vyťahuje z vnútrozemia k riekam a z buše k napájadlám. Čo je absolútne skvelé práve pre nás lovcov nielen zážitkov, ale aj fotografií. Taký slon... keď je vlhko a prší, tak nemá dôvod tiahnuť k zdrojom vody, pretože jej má dosť vo vnútrozemí. Tým pádom je však ukrytý medzi stromami a kríkmi. Ani sme poriadne nevtiahli päty do namíbijského národného parku Etosha, ktorý je naším prvým safari zájazdu a na novopostavenej vyhliadke Olifantsrus sme obidovali prastarého slonieho samca, ktorý sa napájal takmer na dosah ruky od nás. Vyzeral tak, že ho bolí každý jeden pohyb a koža na ňom doslova visela. Aké máme šťastie, pomysleli sme si.  Zabezpečujeme vstupné do národného parku Etosha. Časť tohto poplatku ide automaticky na podporu ochrany tohto nádherného národného parku.  Počas cesty k našej lodgi sme postupne odbáčali k náhodne vybraným napájadlám a hneď na prvom z nich – skupinka slonov aj s malými. Na ďalšom už hotové stádo skladajúce sa z desiatok jedincov. A na ďalšom ešte väčšie. Ak sme za dva dni safari v Etoshi nevideli 200 slonov, tak ani jedného. Okrem slonov tu samozrejme boli aj desiatky iných zvierat ako napr. žirafy, zebry, priamorožce, prasiatka, impaly, antilopy skákavé, antilopy kudu a mnohé iné. Tento príspevok je však o slonoch. Boli sme svedkami toho, ako sa mláďatá hrajú a točia tým svojim chobotom čo to dá, no aj pytačiek, kedy sa o jednu samicu snažilo hneď niekoľko statných samcov. Videli sme aj to, ako z napájadla vyháňali samca, ktorý tam nemal čo robiť. O slonoch sa nám aj snívalo. Botswana, krajina v ktorej je najviac slonov na svete, si však pre nás prichystala ešte väčšie prekvapenie. Národný park Chobe, rozprestierajúci sa okolo rovnomennej rieky, je celosvetovo známy tým, že sa v ňom naraz nachádza 80 až 120-tisíc slonov naraz. Číslo kolíše nielen kvôli tomu, že tunajšie národné parky nemajú ploty a zvieratá tak môžu migrovať či už do severnej Angoly alebo do národných parkov delty rieky Okavango, ale aj práve kvôli (a vďaka) obdobiu sucha. Zvieratá sú nútené tiahnuť k rieke, veď tu majú doslova raj. Odhaduje sa, že vo svete žije približne 1 milión slonov. Z toho približne tretina sa nachádza len v Botswane, v krajine, ktorá sa o ochranu prírody stará naozaj ukážkovo. Počas safari na vode, kedy sme sa plavili po rieke a hľadali zvieratá z paluby lode, sme zbadali skupinku slonov, ktoré pili vodu na brehu rieky. Zopár z nich však len tak stálo vo vode, približne do výšky kolien a hľadeli ponad približne sto metrov vody na neďaleký ostrov kompletne zarastený ich obľúbenými zelenými trávovými steblami. Žeby sa chystali prekročiť rieku? Žeby sme mali až také šťastie? Ja to volám karma skupiny, tú sme mali úžasnú. Áno, prvé slony začínajú miznúť pod vodou, až z nich nevidieť nič, len kúsok chobotu lapajúci po vzduchu. Najprv dospelé jedince. Potom sa pridali aj mláďatá, samozrejme pod dozorom svojich matiek. Čo by neurobili pre dobrý žvanec, však? Po niekoľkých minútach boli všetci bezpečne na ostrovčeku a začali sa napchávať zaslúženou odmenou, ktorá im za ten plavecký výkon naozaj patrila. Úžasné. Škoda, že sem nemôžem hodiť video. Dám aspoň fotku. No kto by mal záujem o videjko, tak miso_ondro je môj Instagram, tam ho môžete nájsť. Stovky slonov, všade kam oko dovidí. V lete kedy je vody dostatok aj vo vnútrozemí, tu takisto vídame slony, no ide najmä o staršie jedince, ktoré nemajú na výber a steblá mokrej trávy sú to jediné, čo ešte požujú. Slon, ktorý má v papuli štyri zuby, dva protichodné páry stoličiek, si ich vymieňa až šesť krát za život, približne každých dvanásť rokov. Keď mu však narastú tie posledné, musí si ich šetriť. Ide teda o staré samotárske jedince, ktoré musia prebrodiť rieku aj napriek tomu, že je vody dostatok v buši. No v zime sa sem ponáhľajú absolútne všetci. Nádherné a majestátne zvieratá. Poďte sa na ne pozrieť s nami na BUBO zájazde.:)  


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Afrika  

Zimbabwe, Zambia, Namíbia, Juhoafrická republika, Botswana


náročnosť

20 dní

Trvanie

5396 5740€
K

Afrika  

Namíbia


náročnosť

15 dní

Trvanie

5120 5885€
K

Afrika  

Zimbabwe, Zambia, Namíbia, Botswana


náročnosť

14 dní

Trvanie

4425
Duna Big Daddy - výstup za hodinu, zostup za tri minúty
Prémiový blog

Prémiový blog Duna Big Daddy - výstup za hodinu, zostup za tri minúty

Túra. Čo si predstavíte pod týmto slovom? Väčšinou zrejme strmé lesnaté kopce či nezdolateľné zasnežené vrchy a horské masívy, na ktoré sa stúpa…

Viktor Háber 20 min. čítania
​Windhoek – vstupná brána do čarovnej Namíbie
Windhoek

Windhoek ​Windhoek – vstupná brána do čarovnej Namíbie

Windhoek je jednou z najmladších metropol sveta, veď je hlavným a najväčším mestom krajiny, ktorá si svoju nezávislosť vydobyla až v roku 1990 –…

Martin Hrnko, Viktor Háber 14 min. čítania
Veľká päťka alebo 25 zvierat pre rok 2025
Prémiový blog

Prémiový blog Veľká päťka alebo 25 zvierat pre rok 2025

Naša planéta je úžasným miestom, kde ešte stále môžete natrafiť na autentickú divokú prírodu aj s jej obyvateľmi - fascinujúcimi divými zvieratami…

Martin Karniš 73 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine: