Ako náhle sa na Slovensku ochladilo, vyrazili sme do tepla. V Maroku je posledné dní predpoveď príjemného teplého počasia nad 25 stupňov. Začíname v Casablance, ktorú vybudovali do súčasnej podoby najmä Francúzi počas protektorátu a preslávil rovnomenný film s Ingrid Bergman a Humphrey Bogartom. Filmová Rick´s Café síce nestratila z pôvodného šarmu ani trošku, ale na cenách pridala dosť. Nás však viac ako kaviarne v štvrti art deco zaujímali kontrasty Casablanky či vlastne samotného Maroka. Nachádzame sa v krajine hlbokých kontrastov a plytkých starosti. Z kresťanskej kultúry (po nezávislosti v roku 1956) viacero katedrál v najväčšom (viac než 3,5 miliónovom) meste odsvätili a dnes skôr pripomínajú miesto pre squatterov (prípad snehobielej Sacre Coeur). Katedrála Notre Dame na prvý pohľad architektúrou päťdesiatych rokov minulého storočia neohúri, po vstupe dovnútra vás ale vitráže presvedčia, že mala komunita kresťanov v moslimskom svete má stále reprezentatívne priestory na nedeľné omše. Stretávame sa s prvým chaosom v doprave a obdivujeme nadľudské schopnosti nášho vodiča. Darmo vysvetľujem našim ľuďom, že to je tu normálne a že vodiči tu myslia inak. Inshaalláh. V meste, ktoré stále drží primát s najväčším prístavom v krajine (po Durbane v JAR, druhom najväčšom v celej Afrike) nás chytila za srdce vyše trojkilometrová promenáda Corniche s reštauráciami, kaviarničkami, bazénmi, nočnými podnikmi a odhalenými (videli sme odhalené členky i ramená!) mladými Maročankami. Dojem kazil jediné Mc Donalds, ale chápem, že opatrný americký turista, pokiaľ sa nevyzná na scéne marockej kuchyne, vôli istotu a skončí na hranolčekoch. S BUBOm sa to nestane a ochutnáte kuskus, hariru, berberskú whisky a najmä tajine s tajomnou receptúrou - aká je správna dávka Rás el hanout? Je obdivuhodné, že v deväťdesiatych rokoch mohla vzniknúť pamiatka akou je mešita Hassana II. To je ako keby sme my v roku 1993 postavili obrovskú gotickú katedrálu a la Notre Dame. A to štedro z verejnej zbierky. U nás by sme sa zrejme nevyzbierali ani na jednu rozetu. Tu, v Casablanke postavili mešitu v tradičnej architektúre pre viac než 100 000 veriacich, s minaretom vyšším ako kdekoľvek inde na svete (210 metrov) a zároveň technologickými vymoženosťami ako napríklad otváracia strecha, podlahové kúrenie, výťah v minarete a audio systém, za ktorý by sa nemusela hanbiť ani Metropolitná opera v New Yorku (Mimochodom, boli ste už na bonusovom zájazde s BUBOm do New Yorku? Ak sa ešte len chystáte, kúpte si tam lístok.). Táto stavba nám učarovala. Hneď na úvod ukážka všetkých dôležitých marockých remeselných prác. Zatiaľ je to najkrajšia mešita, ktorú sme navštívili v Maroku. Viac ich ale ani nebude, pretože mešita Hassana II. je jediná, do ktorej nás ako inovercov pustia. Vstupné stojí za to!
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Maroko
- Ifrane
- Hollywood v Maroku
- Stredoveký Fez
- Chamília
- Essaouira - najkrajšie mesto Maroka
- Brána do Afriky - Tangier
- Maroko - hlavné mesto
- Art Deco v Casablance
- Marocká Sahara
- Maroko s BUBO - recenzia
- Pieskové duny, Sahara
- Filmové štúdio Atlas
- Sandboarding na Sahare
- S deťmi do Maroka
- Berberi v Maroku
- Námestie Jemaa el-Fnaa
- Autopožičovňa v Maroku
- Ako chutia slimáky?
- Harira - najtypickejšia polievka Maroka
- Erg Chebbi