Enki ejakuloval a vznikol Tigris. Rieka pomalicky tecie krizom cez cely Irak cez Bagdad, ale aj druhe najvacsie mesto krajiny Mosul. Dnes sme vstupili do provincie Mosul, presli tvrdymi chceck pointami, uz nikde nevlaje kurdska vlajka ale. Cerveno, bielo, zelena s. napisom Alahu Akbar a dole s ciernym pasom, vlajka arabskej Irackej republiky. Ninive je necelych 30 km, ale nemozeme tam ist. " ale podme Rafin" prehovaram nasho sofera. "Pumamba Muste Rafin." No stale iba osivanie... Nakoniec dostanem odoved, kt rozumiem : " lubo, vies kolko by som za vas dostal keby sm vas doniesol do mosulu? Bagdad j dnes bezpecnejsi nez Mosul. Kracame malou dedinkou pod vyprahnutymi horami. Asyrsky panovnik sem pozval pred vyse 2700 rokmi zidov a stovky, stovky rokov spolu vyborne spolunazivali. Teraz je vsak synagoga jedna velka zrucanina. Posledni zidia odisli do Palestiny v 1948 a synagogu nechali opustenu. Arabi predsa nebudu budovat synagogu vysvetluju nam ked neverico krutime hlavami. Zostupujeme do prijemneho pritmia a davame pozor aby nam nieco nepadlo na hlavu. V prostriedku synagogu je hrobka, hrobka starozakonneho proroka ktrory predpovedal zanik Ninive. Lezi tu hebrejsky prorok Nimrod, ostnate draty a hrba kamenia. Stupame hore udolim, svahy sa zbiehaju a vyvaraju uzku branu, ktora sa da dobro branit. Na brane su plagaty, kde upozornuju na nevybuchnute bomby v okoli. Hlavne aby sa s nimi nehrali deti. V 5. Str sem z Iranu prisli nestorianski mnisi a v 7. str. Rabban Hormiz do travertinu vysekal jaskyne. Odvtedy sa tu krestanstvo udomacnilo. Nadherne miesto aj ked otrasne "restaurovanie" ho nici. Dole v klastore nam vysvetluju mnisi historiu Chalcedonskeho krestanstva a policajt s velkym koltom nam nalieva sladky caj. Vonku este doznievaju oslavy noveho roku Asyrcanov ( Akito), vlaju vlajky s Ašurom a mame dalsie pozvanie fotografie so samopalom: " drzis to ako gitaru" Mierime dalej na vychod, okolo uzasneho "skutocne draheho" mosta Delal, ktory je tu uz od cias Rimskej rise. Check pointov a kamionov pribuda. Zrazu nam na mobil naskocilo privitanie z Turecka, sme na hranici a cervena zastava nam mava ponsd nekonciacu ciaru cakajucich tirakov. 90% tovaru do severneho Iraku prichadza cez tuto hranicu. My vsak mierime popri hranici este dalej a na mobil nam skocilo " ministry of tourism welcomes you in Syria. Feel at home" Bashar zdravime. Ponad hnede vody Tigrisu pozerame na chudobne domceky z nepalenych tehal. Tito ludia nevedia co sa deje v Homse a Hama. . Eufrat je dlhsi nez Dunaj, no Tigris ma viac vody nez Eufrat. Spolocne sa stretavaju v Šat al- Arab. Vody Tigrisu uz toho zazili. Tolko risi, konfliktov krvi. Od cias asyrskeho boha Enkiho ubehlo zopar tisic rokov, no ohurenie Tigrisom pretrvava.Je tu bombovo.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Irak
- Najstaršie mestá sveta
- Khanzad - pevnosť na severe Iraku
- Abú Mahdí al-Muhandis
- Erbil,, Irak
- Iracký Kurdistan
- ISIS Islamský štát
- Irackí jezídi - nasledovníci Pávieho Anjela
- Veľká noc v Iraku
- Krížom cez celý Kurdistan - Sulejmaníja, Halabja a chemický Ali
- Ashura, Husein priamo v Karbala
- Arba’ín, Arbaeen – šiitska spomienka
- Ktorý je najväčší sviatok sveta?
- Prostitúcia v islame - svadba z rozkoše
- Karbalá a Najaf, sväté miesta šiítskych moslimov
- Al-Sadr – víťaz irackých volieb
- Pamiatky Iraku
- Jazídi, Severný Irak
- Ktésifón (Ctesiphon)
- Ur; Irak
- Uruk – vznik písma a literatúry