Bol som v Indii skoro po trojročnej pauze. Niektoré veci sa zmenili k lepšiemu - vlaky prestali meškať. Naše oba nočné presuny odišli aj prišli do destinácie načas. Bol som priam šokovaný, keď sme reálne boli vo Varanasi o šiestej ráno. To sa mi ešte nikdy nestalo. Na náš jediný denný presun do Bombaja sme čakali asi o polhodiny dlhšie. Po ceste stratu dohnal a v najväčšom meste Indie sme boli včas. Ale cestná doprava a zápchy v mestách sú, mám pocit, ešte horšie ako pred rokmi.
Všetky mestá na našej ceste od Dillí po Bombaj majú jedno spoločné: katastrofálne preplnené cesty smradľavými a hlučnými autami, autobusmi, kamiónmi, motorkami a rikšami alebo tuk-tukmi. Tráviť čas na indickej ulici, kde chodec nemá žiadne práva, je veľmi únavné a náročné. Je preto ale veľmi príjemné vidieť, že vo väčšine navštívených miest prebieha intenzívna výstavba metra. Videli sme to v Jaipure, v Agre, v Kalkate aj v Bombaji. Dokopy prebieha výstavba metra v 20 indických mestách a je zrejmé, že kvalitná infraštruktúra a zlepšenie situácie na cestách je pre vládu prioritou. Bolo veru načase.
V Kalkate, kde mali metro ako prví už v roku 1984, je vo výstavbe cez 50 km, čo je viac ako dĺžka momentálne aktívnych dráh. V Dillí, ktoré je metrom vybavené suverénne najlepšie (dohromady 350 km), je tiež vo výstavbe okolo 40 km a ďalších 70 sa plánuje. V Jaipure majú od roku 2015 zatiaľ jednu líniu metra v dĺžke 12 km a nad ďalšími 30 sa uvažuje. V Agre, z ktorej je aj titulná fotka, je metro úplna novinka. Stavia sa za plnej prevádzky nad hlavnou cestou, čo na zopár miestach spôsobuje nemalé zápchy. Kedy sa domáci a turisti obdivujúci Taj Mahal v ňom prejdú, je zatiaľ neznáme.
Najzaujímavejšia situácia je v Bombaji. Aj napriek tomu, že Bombaj je najväčšie a najhustejšie osídlené mesto v Indii, metro má len od roku 2014, a aj to len 30 km nadzemných dráh. Úlohu metra do veľkej miery tradične suplovala celkom dobrá sieť železníc, ktorými je mesto popretkávané. Tie ale už očividne nestačia a momentálne je vo výstavbe 150 km prevažne podzemných dráh a ešte raz toľko je v pláne. Konečne sa bude dať vyhnúť zápcham a prísť až na samý juh mesta.
Ďalším významným a neprehliadnuteľným projektom, ktorý má značne odbremeniť dopravu v meste je Mumbai Coastal Road project. Bezmála 30 km dlhá a 8-prúdová diaľnica, ktorej súčasťou bude aj tunel pod Malabar Hill a napojenie na Marine Drive, bude lemovať skoro celé západné pobrežie mesta. Odhadovaný počet áut denne je 130 000 a mala by znížiť čas dochádzania zo severozápadných predmestí do centra z 2 hodín na 40 minút. Projekt by mal byť hotový v lete 2023. Už len vymyslieť, ako postupne znížiť počet áut na cestách, a verím, že aj indická doprava, a tým pádom aj život na uliciach, sa časom znormalizujú. Budeme jej v tom držať palce.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - India
- Dohodnuté manželstvá, arranged marriage
- Manikarnika, ghat vo Varanasi
- Hranica z Nepálu do Indie
- Indické umenie - Rangoli
- Ellora, chrámy v Indii
- Konflikt v Kašmíre
- Ladacký festival, Leh
- Ladacký kláštor Hemis
- Kláštor Rumtek, Gangtok
- Nepokoje v Kašmíre
- Z Dillí do Agry
- Ganga vo Varanasi
- Tigrí vrch a výhľad na Himaláje
- Dabbawala, nosiči obedov
- Kerala - plavba v backwaters
- Pondicherry - francúzska India
- Mahabalipuram pri Chennai
- Čo vidieť v Šrinagare?
- Čajové plantáže v Indii
- Reliéf Maytreia Budhu, Mulbekh