Niniveh bolo hlavným mestom Novo- Asýrskej ríše. Je dokázané, že bolo obývané ľuďmi už od roku 6 000 p.n.l. V 7 storočí p.n.l išlo zrejme o najväčšie mesto sveta, ktoré bolo veľmi kultivované a vyspelé vo všetkých oblastiach. Ninive bol môj sen. Možno preto, že kvôli nájdenej knižnici (hlinené doštičky a klinové písmo) máme o Ninive toľko informácií. Možno preto, že Niniveh je spomenuté v Starom zákone, a teda v Biblii, a je teda tak veľmi známe. Ninive bolo zasvätené bohyni Ištar, a Nina je jedno meno tejto bohyne niekedy nazývaná aj Inana. Žil tu prorok Jonáš, ktorý skončil na 3 dni v bruchu veľryby. Prastaré Ninive je hneď oproti nášmu hotelu. Večer sme sedeli krížom cez cestu a jedli ryby (bohyňa Nina sa zobrazovala ako ryba - z blízkeho Tigrisu) a horúci chleba priamo z pece, no ani nás nenapadlo, že tie haldy hliny sú vlastne preslávené múry bájneho mesta, ktoré sú až 12 km dlhé. Teraz ráno prichádzame popri rieke Khosr, ktorá sa práve tu v Ninive vlieva do Tigrisu a takto prirodzene ohraničuje hranice mesta. Khosr tiekla stredom Ninive no dnes sa na druhú stranu dostať nedá, Nemci tam jednak robia vykopávky a neželajú si prítomnosť turistov, a jednak, a to je podľa mňa dôležitejšie, je tu hrobka Jonáša a prítomnosť nevercov si neželajú moslimovia. Na jar roku 2012 som sa do Ninive chcel dostať a prešiel som z Erbiliu cez kontrolné check point Pešmarga, uniform vojakov vystriedala kaki, čierna farba, a ja som bol na území “ federálneho Iraku” a mieril som smerom k Mosulu. No zrazu prišiel ďalší check point a zastavili nás. Môj kurdský sprievodca začal byť riadne nervózny; “Lubo, tu ťa títo vojaci predajú Islamistom, im nemôžeš veriť”, a vojaci volali do centra a to neodpovedalo a atmosféra začala každých 15 minút hustnúť a začalo to byť neúnosné.. a tak som sa pred 10 rokmi do Ninive nedostal. Môj cestovateľský cit vytvorený za dlhé roky extenzívneho cestovania mi hovoril, aby som sa stiahol… O to viac som to teraz chcel vidieť. A možno preto som tak sklamaný. Múry Ninive, o ktorých píše Biblia, ISIS zničil. Prichádzame s riaditeľom moselského múzea, ktorý má titul z miestnej univerzity, ako aj z univerzity v Delaware, a ktorý nám hrdo ukazuje Senašeribov palác (Sinacherib). Kopy hliny s nádherným mramorovým opláštením. Teda, muselo to byť nádherné aspoň z toho, čo dole z opláštenia ostalo. No Daeš zničil aj tieto reliéfy. Čo to boli za ľudia, vymetenci, davová psychóza. Toto je skutočne smutné. Senašerib vládol od roku 704 do 681 p.n.l, v roku 689 p.n.l. sa spojil s Egypťanmi a dobyl Babylon, ktorý spustošil. Zabil ho jeho syn. No ľud túto vraždu neprijal a syn musel utiecť niekam na sever do hôr Urartu (smerom k Araratu). Mnohí vedci sa dnes domnievajú, že jeden zo starovekých divov sveta “Semiraminidine záhrady” boli nie v Babylone, ale práve tu v Niniveh. Ninive je dnes stále slušným cestovateľským skalpom! Foto: stojím s ochrankou v Ninive nad presláveným Śenaseribovým palácom
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Irak
- Abú Mahdí al-Muhandis
- Erbil,, Irak
- Iracký Kurdistan
- ISIS Islamský štát
- Irackí jezídi - nasledovníci Pávieho Anjela
- Veľká noc v Iraku
- Krížom cez celý Kurdistan - Sulejmaníja, Halabja a chemický Ali
- Tigris, prorok Nimrod, Irak
- Ashura, Husein priamo v Karbala
- Arba’ín, Arbaeen – šiitska spomienka
- Ktorý je najväčší sviatok sveta?
- Prostitúcia v islame - svadba z rozkoše
- Karbalá a Najaf, sväté miesta šiítskych moslimov
- Al-Sadr – víťaz irackých volieb
- Pamiatky Iraku
- Najstaršie mestá sveta
- Jazídi, Severný Irak
- Ktésifón (Ctesiphon)
- Khanzad - pevnosť na severe Iraku
- Ur; Irak