Keď bol môj sused Giulio malý, vždy prebehol do Ghetto di Roma, lebo to mu mama zakazovala a mal to tu teda najradšej. Židia sú neoddeliteľnou súčasťou večného mesta vyše 2000 rokov. Bolo to už za cisára Pompeia, ktorý v druhom storočí pred naším letopočtom expandoval svoju ríšu až do Palestíny. Dnes sem turisti mieria za tradičnou kóšer kuchyňou (artičoky na židovský spôsob sú jednoducho božské) a riadnou exotikou.
História židov v Ríme je vskutku neuveriteľná. Ako toľké utrpenie mohli prežiť so vztýčenou hlavou? Svoju púť tu začali ako otroci, aj keď ako vzdelanci slúžili u rímskej aristokracie. Tak ako sa my na Slovensku chválime, že sme postavili svojimi rukami Pražské metro, tu v Ríme 20 000 židov postavilo Koloseum. Po rozdelení Rímskej ríše na západnú a východnú vzniká Stredovek, obdobie temna, ktoré je však pre židov tým najlepším. Vtedy sa táto komunita infiltrovala medzi spoločnosť a žila normálnym životom.
Paradoxne s príchodom renesancie, presne 15. 7. 1556, sa na príkaz pápeža Pavla IV. museli všetci židia presťahovať do židovského ghetta. Pápež obohnal schátralé miesto plné chorôb vysokými múrmi, nechal vo vnútri iba jeden zdroj pitnej vody a zakázal židom toto miesto opúšťať. Židia dokonca v Ríme nemohli vlastniť nehnuteľnosti a museli si bývanie za obrovské ceny prenajímať od Rímskej šľachty. Von z ghetta mohli vychádzať iba cez deň a riadne označení žltou a modrou farbou - za klobúkom, resp. šatkou.
Až Napoleon dal židom trošku slobody a pokoj si užili aj po roku 1848, ale opäť nie dlho. Benito Mussolini totižto počas II. svetovej vojny nastolil tzv. rasové zákony. 16. októbra 1943 bolo do koncentračného tábora Osvienčim v Poľsku odvlečených vyše tisíc obyvateľov. Dnes je našťastie štvrť slnečná a tým, že natlačení židia tu museli toľko storočí žiť na malej ploche, vyzerá úplne inak než zvyšok Ríma. Príďte si pozrieť novodobú synagógu a dať si artičoky na židovský spôsob. Židovskú štvrť nájdete vedľa rieky Tiber ohraničenú ulicami: Via del Portico d'Ottavia, Lungotevere dei Cenci, Via del Progresso a Via di Santa Maria del Pianto, v blízkosti divadla Marcellus, ktoré vyzerá ako malé Koloseum.
Viac sa dozviete v mojich blogoch o Taliansku:
Rím do hlbky, pikošky tajné tipy
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Taliansko
- Siena - najkrajšie Toskánsko
- Limoncello na ostrove Capri
- Michelangelo a Dávid
- Taliansky Janov
- Posledná večera v Miláne a Leonardo da Vinci
- Cortina d´Ampezzo - stredisko Dolomitov
- Milánsky Dóm
- Luxusný hotel juhu Talianska- Masseria
- Alberobello -čo vidieť v Apúlii
- Najlepší chlieb na svete
- Údolie Itria - Apúlia
- Medzinárodný festival snehových sôch
- Južné Tirolsko - svadba
- Festival vo Fanove
- Sviatok Sant’Antonio Abate
- Lecce – čo vidieť v Apúlii
- Pamiatky Florencie
- Cucina Povera – zdravé jedlo chudobných
- Budúcnosť kulinárstva je v ekológii
- Bari – rady, informácie, a čo vidieť