Káhirské metro – arabsky Anfāq al-Qāhirah – v metropolitnej oblasti Káhiry (Greater Cairo) bolo historicky prvým plnohodnotným mestským metrom v Afrike a tiež prvým v arabskom svete a na Blízkom východe. Patrí Národnej autorite pre tunely (National Authority for Tunnels, skr. NAT), ktorá je vládnou agentúrou patriacou pod ministerstvo dopravy.
Prevádzku káhirského metra zabezpečuje spoločnosť Egyptian Company for Metro Management and Operations (ECM). Pre niektoré časti metra a linky existujú partnerstvá s externými operátormi.
Myšlienka podzemného metra v Káhire sa objavila už v 30. rokoch 20. storočia. Projektovanie prvej linky sa začalo v roku 1970, keď spoločnosť SYSTRA, pôvodne pod názvom SOFRETU, dostala zmluvu na vypracovanie štúdie a plánovanie siete metra v Káhire a okolí.
Výstavba metra bola rozsiahlym národným projektom, navrhnutým tak, aby zlepšilo mestskú dopravu, znížilo dopravné zápchy a modernizovalo infraštruktúru v Egypte v rámci vládnej iniciatívy. Projekt zahŕňal spoluprácu s medzinárodnými spoločnosťami, najmä z Francúzska.
Počiatočná fáza káhirského metra, známeho ako Linka 1, sa začala v roku 1982 a linku otvorili v roku 1987. Táto linka spájala Helwan a El Marg, bola prvou linkou v Káhire a dokonca prvou v Afrike. V roku 1996 bolo metro rozšírené o Linku 2 podzemným tunelom pod riekou Níl.
Linka 3, ktorá spája letisko, sa začala postupne otvárať od roku 2012.
Káhirské metro má momentálne tri fungujúce linky a postupne otvára aj Linku 4. Spoločnosť Hassan Allam Construction dokončila kľúčový míľnik na Linke 4 v júli 2025.
Spoločnosť BAUER EGYPT začala stavať novú stanicu v Gíze, ktorej prevádzka začala v novembri 2024 a jej dokončenie je naplánované v blízkej dobe, pravdepodobne, v decembri 2025. Linka 4 spája káhirskú štvrť 6. október s El Mesaha v Al Haram, v blízkosti pyramíd. Spoločnosť Hassan Allam Construction sa podieľa na výstavbe 3 z 12 staníc na úseku dlhom 14 km.
Celkový počet staníc v prevádzke je 84. Päť staníc je prestupných, napr. stanica Shohadaa je hneď vedľa hlavnej vlakovej stanice. Celková dĺžka metra je 106,8 kilometra.
Vagóny metra sú rozdelené na vagóny pre ženy, to sú dva stredné vagóny (4. a 5.), ale po 21:00 sa jeden z nich stáva zmiešaným (pre mužov aj ženy).
Od augusta 2024 sa ceny lístkov na metro v Káhire zvýšili na 8 EGP pre jednu zónu (do 9 staníc), 10 EGP pre dve zóny (do 16 staníc), 15 EGP pre tri zóny (do 23 staníc) a 20 EGP pre viac ako 23 staníc. Tieto ceny odrážajú zvýšenie o približne 15 % až 30 %, ktoré vláda zaviedla od 1. augusta 2024 v reakcii na zvýšenie cien pohonných hmôt.
Káhirské metro prechádza neustálym vývojom a stále sa rozširuje, pričom sa plánujú ďalšie linky s cieľom vytvoriť komplexnejší a efektívnejší systém hromadnej dopravy pre región Veľkej Káhiry. Káhiru môžete navštíviť aj na našom BUBO zájazde Egypt - maximálne poznanie.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Egypt
- Egyptská kuchyňa
- Tutanchámon
- Al Azhar- mešita Káhira
- Najstaršia psychiatrická klinika
- Talaat Harb – obchodná ulica Egypta
- Národné jedlo Egypta - košarí
- Tahrir - revolučné námestie Káhiry
- Najlepší hotel Káhiry - recenzia
- Džoserová pyramída - prvá kamenná stavba sveta
- Memnonove kolosy, Luxor
- Údolie kráľov, Luxor
- Chrám Philae
- Kaviareň El Fishawi
- Kresťania v Egypte
- Feluka na Níle
- Karnacký chrám
- Pyramídy v Gíze
- Lomená pyramída, Dahšúr
- Imhotep -prvý architekt
- Pyramídy v Sakkáre