Turizmus v Maroku má dlhú históriu a je dôležitým zdrojom ekonomickej prosperity. Maroko má niekoľko dôležitých výhod, ktoré mu umožňujú dobre konkurovať na medzinárodnom trhu cestovného ruchu, ako je politicky stabilná, veľmi rôznorodá krajina - pohorie Atlas, lesy v pohorí Rif, saharská púšť, veľká rozmanitosť fauny a flóry, rozsiahle úseky pobrežia Stredozemného mora a Atlantického oceánu, cisárske mestá, pokrok v cestnej a dopravnej infraštruktúre, rôzne prírodné a historické zaujímavosti - napríklad pobrežia, pláže, stará Mediny, rímske pamiatky a ruiny, bohatá tradičná kultúra - umenie, hudba, remeselná, gastronomická tradícia a mimoriadne príjemná klíma.
Jeho bohatá kultúra je zmesou arabských, berberských - pôvodných Afričanov a tiež iných afrických a európskych vplyvov. K relatívne vysokému počtu turistov v Maroku prispela aj jeho poloha, špecifické atrakcie a relatívne nízke ceny. Dobre rozvinutý turistický priemysel v Maroku je silnou hnacou silou hospodárskeho rastu a je po fosfátovom priemysle zodpovedný za druhý najväčší príspevok k HDP krajiny, zamestnáva viac ako 500 000 ľudí.
Maroko je na 5. mieste na svetovom zozname, pokiaľ ide o vládnu prioritu rozvoja cestovného ruchu. Je stabilnou turistickou destináciou a revolúcie Arabskej jari ho príliš nezasiahli.
Turizmus v Maroku začal ako politický nástroj počas francúzskeho koloniálneho obdobia. Strategická poloha Maroka z neho urobila „dostupnú“ Afriku. Tieto „expedície“ a „plavby“ silne záviseli od orientalistického rozprávania o objavovaní neznáma. Hoci cestovatelia navštívili Maroko už v 19. storočí, skutočný turizmus sa začal až po roku 1912 v období francúzskeho protektorátu. Vďaka koloniálnym vzťahom bolo Maroko populárne ako turistická destinácia hlavne pre Francúzov.
V rokoch 1919 – 1935 nastal rapídny rozvoj moderného turizmu. Začiatkom 20. storočia, turisti priplávali na parníkoch do marockých prístavov, väčšina týchto turistov zostala v prímorských mestách, avšak len málo z nich sa odvážilo podniknúť cestu do vnútrozemia. Železničné spojenie ešte nebolo možné, keďže železnice v Maroku sa ešte len začali budovať, tiež chýbali ubytovacie služby a luxusné hotely pre európsku smotánku.
Cestovanie do Maroka v tomto období bolo výsadou len niekoľkých privilegovaných členov spoločnosti, nebola to žiadna masová turistika. V roku 1921 bolo Maroko označené ako luxusná cestovateľská destinácia otvorením hotela La Mamounia v Marakéši. Počas tohto obdobia bola vytvorená Národná kancelária pre cestovný ruch (ako Office Cherifien de Tourisme a neskôr ako National Moroccan du Tourisme).
Kým bolo Maroko pod francúzskym protektorátom v rokoch 1912 až 1956, cestovný ruch sa zameriaval na mestské oblasti, ako sú stredomorské mestá Tanger a Casablanca. Tanger prilákal mnoho spisovateľov, ako napríklad Edith Wharton, Jack Kerouac, Paul Bowles a William S. Burroughs.
V sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch minulého storočia nastalo obdobie rozvoja plážových letovísk na miestach, ako je Agadir na pobreží Atlantického oceánu. V roku 1953, na konci tohto obdobia, tu bolo okolo 250 000 turistov ročne. Z inštitucionálneho hľadiska existovalo počas francúzskeho protektorátu niekoľko iniciatív, ako napríklad založenie „Ústredného výboru pre cestovný ruch“ v roku 1918, vytvorenie „Cherifian Office of Tourism“ v roku 1937 a „Marocký národný úrad pre cestovný ruch“ v roku 1946.
Napriek týmto iniciatívam bol však vplyv na marocký turistický priemysel počas tejto éry obmedzený. Vytvorením „ministerstva cestovného ruchu“ v roku 1965 Maroko oficiálne vstúpilo na medzinárodný trh cestovného ruchu. Ministerstvo definovalo niekoľko „3-ročných plánov“, ktoré úspešne zvýšili počet turistov a v roku 1985 vzrástol na 2,2 milióna turistov.
Hneď po nástupe na trón kráľa Mohameda VI., v roku 1999, kráľ prevzal iniciatívu a v spolupráci so súkromným sektorom vytvoril novú stratégiu cestovného ruchu s názvom „Vízia 2010“. Táto vízia bola formálne podpísaná v roku 2001 a mala dva hlavné ciele, slúžiť ako cestovná mapa pre sektor cestovného ruchu do roku 2010 a umožniť marockému turistickému zoskupeniu efektívne konkurovať iným zoskupeniam cestovného ruchu v stredomorskom regióne.
V prvej polovici roku 2023 navštívilo krajinu približne 6,5 milióna turistov. Sektor turizmu v Maroku zažíva pozoruhodný návrat, keďže krajina hlási rekordný 92 % nárast počtu turistov na svojich hraniciach v prvej polovici roku 2023.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Maroko
- Marocká Sahara
- Maroko s BUBO - recenzia
- Pieskové duny, Sahara
- Filmové štúdio Atlas
- Sandboarding na Sahare
- S deťmi do Maroka
- Ifrane
- Hollywood v Maroku
- Stredoveký Fez
- Berberi v Maroku
- Námestie Jemaa el-Fnaa
- Autopožičovňa v Maroku
- Ako chutia slimáky?
- Harira - najtypickejšia polievka Maroka
- Erg Chebbi
- Medina vo Fez
- Marocká fantázia
- Aké filmy sa natáčali v Maroku?
- Kebab v Maroku
- Cédrové lesy