Bombaj by sa mal už tento rok dočkať otvorenia nového leteckého uzla a pridať sa k ďalším veľkomestám, ktoré obsluhuje viac ako jedno letisko. Zaradí sa tak k mestám ako New York, Buenos Aires, Londýn, Tokio či Peking. Povolenie na začatie budovania Navi Mumbai International Airport bolo vydané v júli 2008, i keď táto myšlienka pochádza z roku 1997. Predošlé (staré) letisko už nezvládalo plánovaný počet prepravených klientov a tak sa India pustila do tejto výstavby. Po počiatočných prácach prišila rad aj voľba vzhľadu letiskovej budovy a túto súťaž vyhral v roku 2018 svetoznámy ateliér Zaha Hadid Architects, ktorý je autorom aj Sky parku v Bratislave. Navrhol terminál inšpirovaný tvarom lotosového kvetu – výsledkom je futuristická a organická architektúra, ktorá sa má stať ikonou regiónu.
Po roku 2021 sa práce urýchlili a začali s budovaním viditeľnejších infraštruktúr, vrátane pristávacích dráh. Tá hlavná je orientovaná v smere východ-západ a má dĺžku 3700 metrov, čo je dostačujúce pre všetky osobne či komerčne využívané veľké lietadlá typu Airbus A380 či Boeing 777. Na prelome rokov 2024/2025 sa uskutočnili prvé testovacie pristátia a štarty za pomoci vojenských lietadiel a v septembri 2025 získalo licenciu DGCA na prevádzku. Aj po otvorení letisko pokračuje s výstavbou a s pribúdajúcou infraštruktúrou bude rásť aj množstvo potencionálne prepravených pasažierov. Po ukončení aj tohto dodatočného rozvoja by letisko malo mať kapacitu okolo 90 miliónov cestujúcich ročne.
Toto letisko sa nachádza 35 km na východ od centra Bombaja, ktoré leží na ostrove. S letiskom ho spája najdlhší indický most (21,8 km), ktorý je 6-prúdový (3 každým smerom). Plánuje sa aj vlakové (metro) spojenie s mestom alebo inými, husto obývanými a významnými, oblasťami mesta. So starým letiskom by malo byť prepojené rýchlou železničnou dopravou, aby cestujúci mohli využívať obe letiská aj pri prestupoch. Toto „metro“ by malo prejsť z a na letisko za 20 minút. V tomto momente je nereálne využívať tieto letiská na prestupy, pretože automobilová doprava je, vďaka nepredvídateľnej doprave, nespoľahlivá. Cesta môže trvať až 3 hodiny.
Výstavba letiska postihla rôzne aspekty krajiny, či už mangrovové porasty alebo množstvo ľudí žijúcich v tejto oblasti. Množstvo ľudí bolo presídlených a mangrovy získajú svoj nový chránený park, ktorý je súčasťou ekologických projektov spojených s letiskom. Samozrejmosťou sú solárne panely, systémy recyklácie vody aj systémy na znižovanie emisií. Okolo terminálu vzniknú zelené zóny pre lepšie udržateľnú mikroklímu.
Cestujúci sa môžu tešiť na plne digitalizovaný systém odbavenia, samoobslužné kiosky, biometrické brány, systém nástupu na palubu na základe identifikácie tváre (face-recognition boarding v súlade s indickým programom DigiYatra). Smart baggage handling zabezpečí automatické triedenie batožiny so sledovaním v reálnom čase cez mobilnú aplikáciu a taktiež budú zavedené dotykové a bezpapierové procesy s minimalizáciou fyzických dokumentov. Bude to jedno z prvých letísk v Indii, ktoré už od otvorenia implementuje plne biometrický boarding.
Už teraz sú prihlásené letecké spoločnosti, ktoré patria k najväčším v krajine, ktoré si toto letisko zvolili za svoj uzol, ako napríklad Indigo a Air India. Necháme sa prekvapiť, kam nás budú schopní prepraviť z tohto najmodernejšieho a najzelenšieho indického letiska. Veríme, že BUBO klienti na zájazde India - veľký okruh sa budú tešiť aj z tohto architektonického skvostu, ktoré sa bude radiť k letiskám ako Changi v Singapure, alebo Hamad v katarskej Dohe.
Viac o letiskách si prečítate aj v našom blogu - TOP 10: najnebezpečnejšie letiská a pristátia na svete.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - India
- Dohodnuté manželstvá, arranged marriage
- Manikarnika, ghat vo Varanasi
- Hranica z Nepálu do Indie
- Indické umenie - Rangoli
- Ellora, chrámy v Indii
- Konflikt v Kašmíre
- Ladacký festival, Leh
- Ladacký kláštor Hemis
- Kláštor Rumtek, Gangtok
- Nepokoje v Kašmíre
- Z Dillí do Agry
- Ganga vo Varanasi
- Tigrí vrch a výhľad na Himaláje
- Dabbawala, nosiči obedov
- Kerala - plavba v backwaters
- Pondicherry - francúzska India
- Mahabalipuram pri Chennai
- Čo vidieť v Šrinagare?
- Čajové plantáže v Indii
- Reliéf Maytreia Budhu, Mulbekh