Soľné dedičstvo Zipaquiry

Š

Štefan Bielik

Po výživnom dobrodružstve pri posvätnom jazere Guatavita mierime do malebného mestečka centrálnej Kolumbie Zipauiry, ktoré sa od hlavného mesta Bogoty nachádza iba 50km. Z neho je pohodlne dostupné vlakom aj autobusom. Zipaquira má rovnako zaujímavú históriu ako aj ostatné miesta v tejto oblasti, a zväčša sa opiera o indiánsky kmeň Muiscov a osídľovanie španielskymi conquistadormi. Potrebujeme doplniť energiu, a tak sa kúsok od hlavného námestia zastavujeme na rozhodne nevegetariánsky obed, ktorý iba dokazuje význam chovu (nielen) dobytka v regióne Cundinamarca. V Zipaquire sa dokonca narodil víťaz cyklistických pretekov Tour de France z roku 2019 Egan Bernal. Mestečko ale navštevujeme z iného dôvodu. Prichádzame sem kvôli pýche celej Kolumbie a tou je výnimočná Soľná katedrála postavená vo vnútri soľnej bane, štvrtej najväčšej na svete. Poľská Wieliczka je v zozname na druhom mieste, rozhodne však o tej Zipaquirskej môžeme povedať, že je „dizajnovejšia“ a v istom zmysle monumentálnejšia. Pomenovanie Zipaquira pochádza z pôvodného názvu Muiscov, v ktorom sa ich dvaja najväčší vládcovia titulne prezývali zipa a zaque. Zaque vládol severnej časti územia, zipa zasa južnej. Pre Muiscov boli nálezy soli hybnou silou ich obchodu a ekonomiky, soľanku dokázali vyťažiť, a obchodovali s ňou. Vzhľadom k výrobe zlata a k jeho množstvu, ktorým disponovali, môžeme povedať, že pre nich bola soľ nad zlato v pravom zmysle slova. Katedrála bola v priestoroch bane otvorená 16. decembra 1995. Prechádzame cez Banícke námestie a blížime sa k vchodu. Vstupný tunel je skutočne atmosférický, nasvietený červenými neónmi; máme pocit, že vstupujeme do pekla. Teplota neklesá a steny a podlaha sa začínajú meniť na čisté soľné povrchy. Cítime síru a odolávame pokušeniu líznuť si. Dostávame sa do širokého tunela, ktorým kedysi chodili baníci do práce. Tu začína aj oficiálna prehliadka miesta, pri prvom zastavení púte Ježiša na Golgotu. Jednotlivé zastavenia sú reprezentované rôznymi metaforickými zobrazeniami soľného kríža. Pre príklad, keď Ježiš (niekoľkokrát) padá pod ťarchou kríža k zemi, soľný kríž je akoby čoraz viac zasadený hlbšie do zeme. Pri zobrazení Márie Magdalény a Panny Márie je kríž obkolesený dvoma skoro rovnako opracovanými kameňmi. Pri prehovore Ježiša k Bohu sa kríž dotýka stropu jaskyne, ktorý je tvarovaný do úzkych kanálikov vytvárajúcich vlnovité mozaiky. Krížová cesta nás dovedie až do najväčšieho tunela komplexu, ktorý bol využívaný na vývoz materiálu vozíkmi von z bane. Dnes podzemnú uličku tvorí množstvo obchodov so suvenírmi a predmetmi zo smaragdu. Cesta rovno nás vedie priamo do priestoru Soľnej katedrály, v ktorej sa každú nedeľu stretne okolo 3000 veriacich na svätej omši. Katedrála ale nemá svojho biskupa, preto nie je oficiálne vedená v kresťanskej správe. Stavbe dominuje monumentálny nasvietený kríž vytesaný do steny, za hlavným oltárom a celou katedrálou vedie prehliadková ulička Ježišovho života. Sprevádzaní krásnymi sochami Ludovica Consortiho prechádzame od narodenia v Betleheme až po telo Kristovo nad hrobom. V strede katedrály sa nachádza aj zaujímavé dielo autora Carlosa Enrique Rodrígueza s názvom Stvorenie človeka, ktoré si požičiava motívy z Michelangelovho Stvorenia Adama. Vraciame sa späť do obchodnej uličky, ktorej súčasťou je rovnako aj malé smaragdové múzeum a veľká vodná plocha odrážajúca hviezdny jaskynný strop. Pre mnohých príchodzích je návšteva katedrály dych vyrážajúcim zážitkom a zanecháva v nás hlboký dojem.

Zobraziť viac príspevkov z krajiny Kolumbia

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine:

BUBO HISTÓRIA

Pozrite si históriu slovenského cestovateľstva