Tuarégovia a Azawad

Tuarégovia a Azawad Modrí muži púšte a ich sen o vlastnom štáte

Tuarégovia s belšou pokožkou nie sú medzi čiernym obyvateľstvom práve  populárni. Tuarégovia bojujú za osamostatnenie severu Mali od v roku 1916 a Mali zažilo odvtedy už päť vojenských vzbúr Modrých mužov púšte. Po osamostatnení Mali od Francúzskej koloniálnej mocnosti to boli vzbury v rokoch1962-1964, 1990-1995, 2007-2009 a posledné 2012. Po rozpade Líbye, a zabití Muammara Khaddáfiho v októbri 2011 sa akcie urýchlili a zosilnili. Tuarégovia začali úspešne bojovať o samostatnú krajinu Azawad. To územie je obrovské cca 860,000 km2. V januári 2012 a s výbornou výzbrojou z líbyjských skladov, ničili armádu Mali. Tá sa doslova rozutekala a Tuarégovia tiahli smerom na hlavné mesto Bamako. „Ľubo, nechoď tam! Po prvé sa to ani nedá, nič tam nejde, lebo tam neexistuje doprava a po druhé, Tuarégovia vás povraždia. Im nemôžeš veriť nič,“ hovorí mi Mulay, elegantný a inteligentný chlapík, ktorý sa v Timbuktu narodil. Je z kmeňa Songhai, tak ako na Slovensku známy Ibrahim Maiga. Vtedy, v januári 2013, vstúpilo do hry Francúzsko so svojou armádou a zachránilo Mali. Následne v júni podpísali rebeli z púšte s vládou Mali dohodu. Naša výprava, naplánovaná na november 2013, vyzerala teda OK. No smrť francúzskych novinárov Claude Verlona a Ghislaine Duponta v Kidale a následná lokálna vojna tesne pred našou cestou, veci riadne skomplikovala. Dostali sme informácie typu - neodporúča sa sem vycestovať, nejde ani loď, nelieta sa, cesty sú plné ozbrojených lupičov a nezoženiete džíp, ktorý by vás bol ochotný vziať, cez kontroly vás nepustia, nikto tam už 3 roky nebol. Prechádzame prašným zapadákovom, mierime pred univerzitu Sankore, v centre Timbuktu Tu pred mešitou a madrasou Sankore islamisti ešte pred pár mesiacmi sekali ruky, palicovali ľudí, ak si dali pivo alebo fajčili cigaretu. V ére mobilov, kde má každý fotoaparát, nám domáci ukazujú fotografie, kde ruky sekali nie v zápästí, ale pri ramene. Pred mešitou boli zapichnuté čierne vlajky s bielymi arabskými nápismi a islamisti ukazovali uplatňovanie práva šária. Ak tehotná žena nebola vydaná (v Afrike úplne bežná záležitosť), zabili ju aj s dieťaťom, ktoré čakala. Neskôr sa táto skupina stala súčasťou organizácie Jama'a Nusrat ul-Islam wa al-Muslimin' (JNIM), ktorá je do dnešných dní zodpovedná za útoky v okolí Timbuktu, Douentza až po Burkina Faso.Cestou na trh odskakujem z cesty. Okolo prechádza kolóna terénnych vozidiel s ozbrojencami malijskej armády a pri pohľade do očí vojakov je zrejmé, že veci sú vážne. Držia zbrane a idú rýchlo, ohľad na nikoho neberú. Vyťahujem fotoaparát a fotím to, čo je fotiť zakázané. Dokumentujem stav vecí a túto odvážnu fotografiu si naozaj vážim. Následne sa vydávam na známy trh, kde kupujem soľ, veľký 3 kilový kus kamennej soli, ktorý mám doteraz doma. Zlato ani otrokov na trhu dnes nemali...  Tuarégovia tvoria viac ako 3 milióny ľudí žijúcich na Sahare a v Saheli v Alžírsku, Líbyi, Mali, Nigeri a Burkine Faso. Takmer milión z nich žije v Mali v Azawade. Tuaregovia hovoria niekoľkými nárečiami a dajú  sa rozdeliť do niekoľkých klanov. Je to fascinujúci národ s úžasnou hudbou. Stretávame sa s nimi na našich zájazdoch do Alžírskej Sahary.  


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
E

Afrika  

Burkina Faso, Senegal, Mauretánia, Mali


náročnosť

14 dní

Trvanie

4720
E

Afrika  

Burkina Faso, Mali


náročnosť

10 dní

Trvanie

4390
E

Afrika  

Nigéria, Togo, Benin, Burkina Faso, Mali


náročnosť

21 dní

Trvanie

7129 8290€
Najkrvavejšie festivaly a rituály
Prémiový blog

Prémiový blog Najkrvavejšie festivaly a rituály

Pozor! Tento blog obsahuje množstvo násilných scén a krvi. Ak máte slabší žalúdok a nechcete vnímať inakosť kultúr, prosím, nečítajte dalej. Ak vás…

Ľuboš Fellner 34 min. čítania
Najbohatší muž sveta
Prémiový blog

Prémiový blog Najbohatší muž sveta

Elon Musk, Jeff Bezos, Bill Gates, Waren Buffet? Zakladatelia Tesly, Amazonu, Microsoftu, Berkshire Hathaway. Nie, nie, to sú chudáci oproti…

Ľuboš Fellner 24 min. čítania
Karavány - viac ako obchod na ceste
Blog

Blog Karavány - viac ako obchod na ceste

Historické karavány boli väčšie či menšie skupiny skladajúce sa často z viacerých ľudí a nosných, alebo ťažných zvierat. Obvykle chodili za…

Martin Karniš 35 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny: