Tuarégovia s belšou pokožkou nie sú medzi čiernym obyvateľstvom práve populárni. Tuarégovia bojujú za osamostatnenie severu Mali od v roku 1916 a Mali zažilo odvtedy už päť vojenských vzbúr Modrých mužov púšte. Po osamostatnení Mali od Francúzskej koloniálnej mocnosti to boli vzbury v rokoch1962-1964, 1990-1995, 2007-2009 a posledné 2012. Po rozpade Líbye, a zabití Muammara Khaddáfiho v októbri 2011 sa akcie urýchlili a zosilnili. Tuarégovia začali úspešne bojovať o samostatnú krajinu Azawad. To územie je obrovské cca 860,000 km2. V januári 2012 a s výbornou výzbrojou z líbyjských skladov, ničili armádu Mali. Tá sa doslova rozutekala a Tuarégovia tiahli smerom na hlavné mesto Bamako. „Ľubo, nechoď tam! Po prvé sa to ani nedá, nič tam nejde, lebo tam neexistuje doprava a po druhé, Tuarégovia vás povraždia. Im nemôžeš veriť nič,“ hovorí mi Mulay, elegantný a inteligentný chlapík, ktorý sa v Timbuktu narodil. Je z kmeňa Songhai, tak ako na Slovensku známy Ibrahim Maiga. Vtedy, v januári 2013, vstúpilo do hry Francúzsko so svojou armádou a zachránilo Mali. Následne v júni podpísali rebeli z púšte s vládou Mali dohodu. Naša výprava, naplánovaná na november 2013, vyzerala teda OK. No smrť francúzskych novinárov Claude Verlona a Ghislaine Duponta v Kidale a následná lokálna vojna tesne pred našou cestou, veci riadne skomplikovala. Dostali sme informácie typu - neodporúča sa sem vycestovať, nejde ani loď, nelieta sa, cesty sú plné ozbrojených lupičov a nezoženiete džíp, ktorý by vás bol ochotný vziať, cez kontroly vás nepustia, nikto tam už 3 roky nebol. Prechádzame prašným zapadákovom, mierime pred univerzitu Sankore, v centre Timbuktu Tu pred mešitou a madrasou Sankore islamisti ešte pred pár mesiacmi sekali ruky, palicovali ľudí, ak si dali pivo alebo fajčili cigaretu. V ére mobilov, kde má každý fotoaparát, nám domáci ukazujú fotografie, kde ruky sekali nie v zápästí, ale pri ramene. Pred mešitou boli zapichnuté čierne vlajky s bielymi arabskými nápismi a islamisti ukazovali uplatňovanie práva šária. Ak tehotná žena nebola vydaná (v Afrike úplne bežná záležitosť), zabili ju aj s dieťaťom, ktoré čakala. Neskôr sa táto skupina stala súčasťou organizácie Jama'a Nusrat ul-Islam wa al-Muslimin' (JNIM), ktorá je do dnešných dní zodpovedná za útoky v okolí Timbuktu, Douentza až po Burkina Faso.Cestou na trh odskakujem z cesty. Okolo prechádza kolóna terénnych vozidiel s ozbrojencami malijskej armády a pri pohľade do očí vojakov je zrejmé, že veci sú vážne. Držia zbrane a idú rýchlo, ohľad na nikoho neberú. Vyťahujem fotoaparát a fotím to, čo je fotiť zakázané. Dokumentujem stav vecí a túto odvážnu fotografiu si naozaj vážim. Následne sa vydávam na známy trh, kde kupujem soľ, veľký 3 kilový kus kamennej soli, ktorý mám doteraz doma. Zlato ani otrokov na trhu dnes nemali... Tuarégovia tvoria viac ako 3 milióny ľudí žijúcich na Sahare a v Saheli v Alžírsku, Líbyi, Mali, Nigeri a Burkine Faso. Takmer milión z nich žije v Mali v Azawade. Tuaregovia hovoria niekoľkými nárečiami a dajú sa rozdeliť do niekoľkých klanov. Je to fascinujúci národ s úžasnou hudbou. Stretávame sa s nimi na našich zájazdoch do Alžírskej Sahary.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Mali
- Kasta hudobníkov – Grioti, Džalí
- Dogoni – africký kmeň z Mali
- Mešita v Djenné
- Tramtária kde sa nachádza?
- Rieka Niger
- Ako sa dostať do bájneho Timbuktu?
- Kto navštívil ako prvý Timbuktu?
- Bandiagara, krajina Dogonov
- Bamako, hlavné mesto Mali
- Mali - mame pre vas novu destinaciu
- Segou -bývalé hlavné mesto Mali
- Mali, UNESCO
- Prechod hraníc Burkina Faso - Mali
- Islamisti Ansar Dine a JNIM
- Let z Mali
- Sám z Bamako do Accra - spanilá cesta.
- Očkovanie proti žltej zimnici
- Pšeno a cirok – moderná a zdravá strava
- CMA - Coordination of Azawad Movements
- Mešita Djingareyber – Timbuktu