Ghana bola prvou krajinou, ktorá sa oslobodila od kolonizátorov. Bolo to v marci roku 1957 a teraz je to presne 60 rokov. Stál som na námestí “Čiernych hviezd” na Ebola tour pred rokom a pol, je to hneď vedľa pevnosti Osu, ktorú postavili Dáni. Je to dosť šokantné keďže o Dánoch sa ako o kolonizátoroch nehovorí. No tento rok som v hlavnom meste na St. Thomas navštívil ďalšiu Dánsku pevnosť a samozrejme Grónsko, no Dánsko malo malé kolónie aj kúsok od Kalkaty a v Tamil Nadu. Každopádne o Ghane ste zrejme nevedeli. V Ghane bol náš hotel hneď vedľa oceánu a blízko pamätníka Kwame Nkrumaha, o ktorom ste zrejme taktiež nepočuli. Nhkrumah doviedol Zlaté pobrežie k slobode a na oslave v marci 1957 tam stál aj Richard Nixon. Nkrumah bol zástanca Pan Africkej únie, podobne ako neskôr Muammar Kaddáfi. Strávil 10rokov v USA ale stal sa marxistom a zobral si egyptskú koptskú kresťanku. V roku 1966 letel do Ho Či Minhovho severného Vietnamu a pri prestupe v Pekingu sa dozvedel, že ho armáda zvrhla. Po prevrate podporovanom “západom” žil v Guinei, v Conakry kde hrával na klavír (uprednostňoval Steinway), písal (14 kníh), zabával hostí. Keď jeho kuchár záhadne zomrel, veril, že po ňom CIA stále ide. Udelili mu doktotorát na Lincolnovej univerzite v USA no aj v mnohých socialistických krajinách. V roku 2000 ho poslucháči BBC vyhodnotili ako Afričana tisícročia. Obdivujú ho aj černosi v USA. Každý rok 21. septembra sa v Ghane koná štátny sviatok, oslavujú sa narodeniny zakladateľa, ktorého volali J.J (Junior Jesus). Napriek tomu, že on presne nevedel kedy sa narodil, ako to nevie väčšina mojich afrických známych. Narodeniny sa tu totižto neoslavujú. Človek jednotlivec nie je v Afrike zaujímavý, oslavujú sa oslavy kmeňa –ako u nás Veľká noc - ktorú mi paradoxne ako ľudia západnej civilizácie oslavujúci individualizmus prestávame oslavovať. V Afrike je kmeň všetkým a Nkrumah proti kmeňom bojoval. Chcel jednotnú Ghanu, kde sa všetci spoja v dosiahnutí rovnakého “osudu.” Zomrel na rakoviny v Čaučeskovej Bukurešti. Ghana je výkladnou skriňou bývalých Britiských kolónii a bojuje proti susednému Pobrežiu Slonoviny a to nielen vo futbale. Národný futbalový team, Čierne hviezdy už dlhšie nevyhral nič veľkého. Keď som v Accre chodil po bývalej dánskej štvrti Osu a následne hľadal luxus na Oxford street, nič som nenašiel. Kde je to bohatstvo? Tie príhody nájdete na tomto Fóre z 13. novembra 2015. Páči sa mi nová vláda. 25 miliómom ľudí, ktorí hovoria 11 oficiálnymi jazykmi vládne potomok kráľov a čo je prekvapujúce nie je to Ašanti. Nový president Nana Akufo- Addo začal svoje funkčné obdobie v januári tohoto roka. Ašanti tvrdia, že podceňuje doktora Kwame Nkrumaha a vyzdvihuje namiesto toho J.B.Dankwa a to len preto, aby posilnil svoj kmeň. Prečo to robí? Dankwa bol súčasťou tzv. Big 6 a je to prezidentov prastrýko, ktorý zomrel vo vezení zatknutý Nkrumahom. Apropos traja z Big six sú prezidentovou rodinou. Ašanti sú zrazu za dobre s Ewe. Okyenhene sú totižto nepriateľmi ľudí z Ho a tí teraz otvorili otázku “Západného Toga.” Kmeň Ewe (je ich 5 miliónov) by sa chcel vraj opäť spojiť. Ewe sú strašne silní poľnohospodári, rybári, neuveriteľní pracanti, nikdy ti nepredajú pozemky. Je to silný patriarchát, ale obchodujú ženy a tie ovládajú financie, takže vlastne vládnú. Ich tradičným náboženstvom je voodoo. Veria, že v dobrom bubeníkovi je duch jeho predka. Ten rytmus preda odniekiaľ musí ísť a keď tomu bubeník verí, tak má odvahu a spolu so svojim duchom to roztočia do nepríčetna. Pri tanci “bobobo” vám buble krv, žiadna západná diskotéka sa nechytá… Rád počúvam rozprávky a mám rád tu o “Krabovi bez hlavy”, rozprávajú jú rozprávkari, starí popíjajú a deti s otvorenými ústami počúvajú, spieva sa a opäť tancuje. Ide o predanie poznania kmeňa, ide o veľmi dôležitú rozprávku, bojuje sa proti zlým duchom, pije sa alkohol a deťom sa hovorí, aby nepili. Tak ako u nás. Mladý krab si váži starého. Máš byť slušný, ale nie blbý. Kvôli kamarátovi nemáš stratiť zdravie a integritu. Rozprávky nie sú o hrdinských činoch, skôr konzervatívne apelujúce na zdravý rozum, vyzdvihujú remeslo, veď starý krab vedel vyrezávať zvieratám hlavy. Ja som monarchista a preto sa mi, to že vládne vzdelaný (okrem angličtiny rozpráva aj francúzsky) potomok kráľov páči. Viete o tom, že sme s Ewe mohli mať problém my Čechoslováci? Masarykovi (práve sa dostáva do kín film) v roku 1918 vraj navrhli či nechce jeho nové Československo kolóniu Togo, ktorá ostala voľná po Nemcoch, ktorá prehrali vojnu. No nedotiahlo sa to. Sedlák z kmeňa Eve nás privezie sem na tento Ašantský pohreb, viď fotografia. Pohreb je dôležitejší než svadba, veď rodina sa s duchmi mŕtveho bude stretávať naďalej, celý život. A je to Pravda, ak žijete zmysluplný život, Váš duch tu zaručene ostáva, straší tých čo vás zradili a povzbudzuje tých, čo prijali vaše myšlienky a posolstvá. Na túto príležitosť sa obliekajú špeciálne šaty, ženy, dcéri, milenky a ako inak tancuje sa o dušu. Je to vlastne oslava, ako všetko v Afrike. Život je ťažky a nie vždy sa dá kráčať priamo, no tancovať sa dá vždy, vždy sa dá smiať. Ghana teraz bubnuje a tancuje a ja jej k 60 narodeninám prajem všetko dobré.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Ghana
- Elmina, UNESCO - miesto odkiaľ už nebolo návratu
- Kumasi a trhovisko Kejetia - ako sa pochováva v Ghane
- Ašanti, Ewe, Ga - kmene Ghany a trendy africkej módy
- Accra, Kofi Annan a kakao - úspešný africký príbeh
- Streetfood v Ghane - nastrúhaný maniok, kokosová šťava a papája
- Sám z Bamako do Accra - spanilá cesta.
- 5 miest, ktoré musíte v Ghane vidieť - Akkra, Kakum, Bosumtwe a Kokrobite
- Najväčšie umelo vytvorené jazero na svete: Jazero Volta, Ghana
- Chutí národné jedlo Ghany, fufu, ako ugali?
- Otrokárstvo v Afrike