Vraj 250 dní modrej oblohy, pchch. O 4.00 ráno odchádzame z Chan Palace na letisko a celú cestu urputne prší. V Ulaanbaatare je dnes otrasné počasie. Po hodine a štvrť letu Fokkerom 50 nádherne pristávame na exotickom letisku Dalanzadgad. Dovolená batožina do lietadla je spoločne s príručnou 15kg a tak sme nechali časť v Kempinskom. Tú batožinu čo sme si zobrali si vyzdvihneme vonku, v takej krytej búdke. Je strašlivá zima a silno fúka. Náš mongolský sprievodca hovorí, že toto nečakal. No neprší a obloha je nádherne modrá. Veď na púšti by sa hodilo, aby nepršalo. Viete, ktorá je najväčšia púšť sveta? Antarktída. Základná definícia púšte totižto nie je piesková krajina, ale oblasť, kde naprší menej než 25 cm/ročne. Aj keď ja som dážď raz a práve na najsuchšej púšti sveta, v Atacame, zažil. Gobi je v zrážkovom tieni Himalájí a Tibetskej náhornej plošiny a verím, že bude pekne. Nasadáme do Furgonu, do sovietskych Uaz-ov. Ja takéto auto chcem! Je geniálny ako starý van Volkswagen Type 2, no toto je ešte viac cool. A ešte sa len o tom presvedčíme. Mojim autom by som prešiel po týchto terénoch tak 20km a potom by sa rozpadlo. No Uazmi sme prešli po Gobi 646 km a potom 565 km po asfaltke. Sedíte tu ako v koči, oproti sebe 3ja a 3ja. Takto sa vodka pije lepšie a vytvára sa super partička. Po pristátí v Dalanzadgad sme sa odviezli 8km k jurte, kde sme mali tretie raňajky (prvé sme mali balíček z hotela, druhé v lietadle drobnosť a tretie tieto obrovské). Naša cesta viedla potom späť natankovať do mesta a následne začala púštna nádhera na ceste do Yoliin am (Venture valley) 50km –potom 7 hodinová cesta na západ do Govierdene tourist camp 230km. Ráno sme po raňajkách o 8.30 vyrazili ešte ďalej k Hongor els, čo sú najväčšie pieskové duny 30km (30 minút) a po hodine a pol bláznenia späť ku kempu a následne urputná cesta k Bayanzag (Flaming cliffs) 160km a odtiaľ hodinka do Govi mirage camp 80km. Posledný deň nám urobili raňajky skôr a my sme hneď ako vyšlo slnko o 7.00 vyrazili do Dalanzadgadu 50km a potom 565 km do Ulaanbaataru. Mladá Mongolka v tradičnom odeve pomazala kolesá našich Uazov mliekom a pomodlila sa za šťastnú cestu. Je to slušná trasa, skôr zabijak. A aká je teda Gobi? Neuveriteľne scénická krajina. Aspoň ja sa neustále pozerám dokola a fotím aj cez zatvorené okno aby som si spätne tie miesta vybavil. Keď sme pristávali, tak posledných 30 minút letu bolo vidieť pod nami piesky. No teraz na zemi priveľmi piesky nevidíme, skôr takú kamenistú zem s trsmi trávy. Niekedy sa divým čo tie stáda kôz a oviec, čo stretávame vlastne jedia. Väčšinu času sa pohybujeme medzi dvoma horskými hrebeňmi. Toto sú tie najkrajšie miesta. Nikde ani meter asfaltu, totálna divočina. No zároveň Gobi má turistov a tak sú turistické jutrové kempy super vybavené a túto cestu tak prežijú aj deti a dokonca aj pre paničky bude 2 dni v jurte s vlažnou vodou v sprche a čistými WC zážitkom. Možno... V Yoliin am, kde končí pohorie Altai sa dajú za 5 euro požičať kone aj so sprievodcom. No my ideme peši. O pol hodinu prichádzame na koniec kaňonu. Ten je prakticky celý rok zamrznutý a rozmŕza až v polovici júla. Teraz kaňonom tečie potôčik. Skaliská a súteska ktorá je užšia a užšia. Je to sväté miesto, hory sú tu najvyššie, nájdete tu bieleho leoparda, divé veľké kozy argal, vlkov, supy. Viete si toto na púšti predstaviť? Musia tu sídliť bohovia. To je záver každej rozumnej bytosti a tak keď majú nomádi problém, vyrazia sem pomodliť sa šamanské modlitby. Hodinka času tu stačí. V tomto období by ste na cestu ďalej potrebovali gumáky. Ak je údolie zamrznuté, môžete ísť po ľade ďalej. Potok v púšti je každopádne neuveriteľná záležitosť. Pre mňa aj ten Altai do ktorého centra a najvyšších vrchov zajtra odlietame. V našom prvom kempe majú čistučké jurty. Väčšina sú dvojky, ale majú aj „kingsize“ bed a na nátlak vedia urobiť aj trojku (treba im to vysvetliť, oni sú tu logicky pomalší). Prekvapila ma slušná kvalita stravy a hlavne čerstvá zelenina, slušné vína a teplé sprchy. Čistota je perfektná. V rovníkovej Afrike som nič takéto nevidel a ani v susednom Rusku. V jurtách nie je piecka, sú to jurty pre turistov a na noc Vám vedia maximálne zatiahnuť urch. Prekvapilo ma, že fungovala elektrina, niekde počas dňa (keď svietilo slnko), inde 24 hodín. Na raňajky si dajte hustú slížovú polievku Lapša. V tvrdých podmienkach nemusíte dodržiavať diétu. Výdaj energie máte iba tým, že tu ste. Slíže pochádzajú odtiaľto, niekde zo severu Číny a lapšu tu robili ešte pred Talianmi. Odporúčam spacák! V septembri určite. V každej jurte sú postele s prikrývkou, perinou, na požiadanie vám dodajú teplé deky. Naša skupina bola pripravená a nikomu nebola zima. Ja som sa dnes v noci “odbalil” so spacáku lebo mi bolo teplo. No v Gobi sa počasie mení, cez deň teplo, v noci zima a je škoda skaziť si úžasný prírodný zážitok tým, že sa človek nepripraví. Spal som v jurtách viac razy a aj v iných krajinách, no turistická jurta je “schodná” pre všetkých. Tu je však zopár rád: Spánok v turistickej jurte (mongolsky gher čo v preklade znamená domov) Pozor na hlavu. Vchod je nízky a veraje tvrdé Svetlo prúdi cez toono a dvere si môžete nechať otvorené (zaviažete povrázkom, ktorý tu na to je). Vtedy máte svetlo ako v najsvetlejšom byte. Večer ak nie je prúd je baterka nutnosťou. Dvere majú zámok. No priveľké vzácnosti do jurty nepatria. Krádeže v Gobi sú raritou. Ak budete mať v kufri/batohu potraviny, či sáčky od potravín, bude to voňať miestnym pieskomilom a tak môžete očakávať návštevu tohoto milého zvieratka. Teplá voda nakoniec tečie. Len treba zistiť ako sa púšťa. Vodou však šetrite, v púšti je ohromnou vzácnosťou. V týchto jurtách sú postele s čistučkými perinami a dekou z ťavej srsti, ktorá poslúži v prípade zimy. Vyskúšajte hoormog čo je kumys z ťavieho mlieka = fermentované ťavie mlieko. Ak vás čokoľvek trápi, vyzdraviete. Pri vstupe do druhého jurtového kempu nás privíta nádherne oblečená Mongolka s kalíškom mlieka. Bolo servírované v striebornej miske položenej na modrom hodvábe - mungun ayaga suu hadag a to oboma rukami. Vítajú tak veľmi rešpektované návštevy. Je to pekná fotogenická scénka, s jurtovým táborom v pozadí. Jozef fotí Mliečnu dráhu - postavil fotoaparát na múrik o 22:00 a o 5.00 si pre neho prišiel. Také hviezdy ako v púšti uvidíte málokde. My po výdatnej večeri skúšame domorodú hru. Šagai (shagai), pozostáva zo 4 kostičiek a každá jedna kostička môže byť ťavou, koňom, ovcou, kozou. Podľa toho ako dopadne; čosi podobné ako u nás keď hádžeme kockami a každá kocka môže byť “1” až “6”. V šagai musíte dosiahnuť 32 aby ste vyhrali. Keď máte 2 rovnaké, máte 2 body. Keď máte 4 rovnaké máte 4 body. Kôň, ťava, ovca je 8 a môžete hádzať ešte raz. 3 kone a jedna ovca je hneď 32 a vyhrali ste. Náš sprievodca Kherlen hodí a nič, náš šofér Erdeneochir hodí a nič, Jožo nič a tak poviem, že im to ukážem a hodím po prvý raz a hneď 32 naraz. Koniec hry. No keby mi to nepovedali, že mám 32 ani neviem, pre mňa sú tie kostičky dosť rovnaké a ťažko sa mi vo výbežkoch rozoznávajú rohy atď. S tými istými kockami viete hrať aj “veštenie budúcnosti” každá “figúra” znamená čosi iné. Hodím a opäť mám to najlepšie – všetko bude veľmi veľmi dobré. Väčšinou v kockách nemám šťastie, no teraz to vyzerá na šťastný trip, úspešnú expedíciu, pfuj pfuj. Keď vyrazíme z Dalanzadgadu do Ulaanbaataru, tak zrazu vidíme ťavy, úžasné baktrijské dvojhrbé ťavy (Camelus bactrianus ferus). Tu v Gobi možno žijú posledné na divoko. Frčíme po asfaltke, všade ukrutne nudná rovina, ktorou prechádza asfaltka ako tie cesty v USA, absolútna rovina. Až teraz si uvedomujeme akú krásnu časť Gobi sme videli my. Z lietadla toto vyzerá ako piesok a aj to podložie pieskom je, no rastú na ňom chumáče trávy. Strom som ešte nevidel (okrem asi dvoch oáz). Možno neprítomnosť stromov či kríkov najlepšie hovorí o tom kde sme. Počasie už krajšie byť nemohlo. Makačka, ale fajn zážitok. Rozlohou najväčšie púšte Ázie: • Arabská púšť – mnohí na ňu zabúdajú a za najväčšiu pasujú Gobi. Križoval som ju v Iraku, SAE, Katare a na jednej nádhernej expedícii sme ju prekrižovali z Jemenu do Ománu. Tento rok som sa na nej prechádzal na Veľkú noc v Jordánsku – články nájdete na tomto Fóre a fotografie na Instagrame • Gobi – mnohí píšu, že toto je najväčšia púšť Ázie ale nie je to Pravda (môj nadpis naschvál zavádza) No Gobi má najvyššie pieskové duny Ázie a my sme vyšli úplne hore • Karakum – prechádzame každoročne od 2005 v Turkmenistane. • Kyzylkum – v Uzbekistane • Taklamakan – púšť s Ujgurským názvom prejdete na zájazde Hodvábna cesta Čínou • Tar – nenechajte si ujsť ťaví festival v Pushkare (tento rok 23. október až 4. november) Cena: Jurtu môžete kúpiť na tzv. Čiernom trhu- Naran tuul za 2 až 2.5 milióna tugrikov, to je 700 až 840 Euro.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Mongolsko
- Púšť Gobi
- Národný park Terelj
- Smer mongolský Altaj
- Druhá najväčšia púšť Ázie
- Skameneliny v púšti Gobi
- Výlet k vodopádu v Mongolsku
- Z Ulanbátaru do mestečka Ulgii
- Prelet na západ Mongloska
- Mongolské stepi národného parku Terelj
- Mongolsko je ako Írsko s jurtami
- Orlí lovci
- Jurta - noc v jurte
- Ako sa šírili informácie v Mongolskej ríši v 13. Stor.
- Nomádi v Mongolsku
- Zmysel pre kreatívnu taktiku a zásobovanie Mongolov
- Ako sa podarilo Mongolom vytvoriť najväčší štát? (časť A)
- Pohrebiská v Mongolsku
- Brodenie riek v Mongolsku
- Jurta v Mongolsku
- Mongolskí nomádi a chov jakov