Brodenie riek v Mongolsku

Brodenie riek v Mongolsku Trik ako prekrižovať zamznutú rieku

Zatiaľ kým balíme postele, erárne spacáky z ťavej srsti a kuchyňu = robíme prvé veľké nakladanie, tak pošlem ľudí k jazeru Dayan. No Jožovi sa zdá, že Jarka a Janka sa stratia. Je to blízko, no musíš preskočiť riečku na mieste ktoré musíš poznať a ktoré sa každým dňom posúva, potom prejsť krížom močariská po presnej trase - proste presúvať sa tu iba zopár sto metrov, kilometer je problém. Ak nenájdeš brod či malú neoznačenú lávku, tak rieku neprejdeš, respektíve si namočíš nohy čo v tejto zime môže znamenať koniec cesty. Niekto kto si myslí, že pôjde na toto miesto o ktorom rozprávam vlastným terénnym autom má smolu. Nikdy sem nepríde. Nikdy v dnešnej dobe nenájde cestu. Žiadne navádzanie GPS. Ide o stovky tajných “chodníčkov” či brodov, ktoré proste musíš poznať a ktoré aj keď poznáš sú každý deň v roku v inom stave ne/priechodnosti. Bežný turista sa dostane iba na absolútne bežné miesta. Exkluzivita chce skúsenosti a schopnosť vziať na seba risk.. a neodkašľať to. Donalepujeme so šoférmi BUBO nálepky na naše autá nech si ich poznáme a potom baby dobieham tesne pred jazerom. Beh nie je taký ako u nás, v tomto ráno totálne zmrznutom permafroste sa cítim ako na betóne. Dayan je 22km dlhé, 4km široké, 8 m hlboké, všade sneh, zima a nádhera, pri brehu je ráno jazero zamrznuté. Vraj tu v lete plávajú labute a naozaj na ďalšom jazere sme ich aj videli. Naše terénne UAZy pre nás prídu, naložia nás, je ráno no chýr, že sme tu a hlavne, že sú tu biele baby sa šíri horami ako požiar a Kazaši prichádzajú na koňoch a motorkách, vyfešákovaní v dlhých teplých tmavých kabátoch z ťavej kože a chytajú naše baby do lasa a tie híkajú.. Určite sa im o tom sníva doteraz. Slniečko je vyššie, hneď je teplejšie a prenádherne, my v ťažkej pohode odchádzame neuveriteľnou scénickou cestou. No nie dlho. Zrazu sme sa zastavili, ďalej sa ísť nedá. Skúsili sme to, prejsť tú ľadovú rieku, ale je tak hlboká, že do auta nám vteká voda. Vycúvame späť na breh. Čo teraz? Vrátiť sa 15 hodín na rázcestie a skúsiť to inak? Vynechať pohrebiská a vodopád? Cez drevený most poniže sa bojím prejsť aj peši nieto ešte autom. Altajské mosty, to je námet na fotoknihu, drevo a kameň a do toho ľadová voda. Pokrútené umenie. Šofér druhého auta, Tanka má 28 rokov, robil v banke, potom v Rusku, no teraz keď má dvojročnú dcéru musí zarábať a v turistickom ruchu aj keď je sezóna krátka, sa dá (na bakšišoch za spokojnosť) zarobiť viac. A my sme s Tankom riadne spokojní. Jeden inteligentný chalan plný sily a energie. Keď tak bezradne stojíme na brehu, on chytí obrovský kameň a hodí ho do ľadu v rieke. Prvý sa odrazí, tak je ten ľad tvrdý, a ostane na povrchu. No potom hádže kamene na kraj a postupne uvoľní časť ľadovej kryhy. Následne prebehne po moste na druhú stranu a urobí to isté. Dá si špeciálnu nepremokavú kombinézu (no zima v nej musí byť slušná) a čižmy a vbehne do vody po pás a tyčou uvoľňuje ďalší ľad. A zrazu sa to stane. Ľad sa uvoľní, a ako keby sa pretrhla hrádza, voda začne rýchlo tiecť. Odtekať. Keď som to videl po prvý raz, tak som to nepochopil a myslel som si, že je to chyba, že sa hrádza z ľadu odtrhla niekde vyššie, voda sa začala tak silno valiť. Vtedy som si myslel, že neprejdeme (ten 24sekundový shot nájdete na Instagrame bubotravel). No hladina riečky o pár minút ako keby zázrakom klesne na polovicu. Toto je vskutku super trik! Nasadáme a prechádzame cez brod v totálnej pohode. Teda v pohode. Naši šoféri to dávajú v pohode, vždy keď ideme cez rieku ideme v tvare “U” aby sme sa neprevrátili, presne vedia kade vojsť a kadiaľ vyjsť von z koryta. Mám tu aj Defenderistov (Land Rover Defender) no hovoria, že toto čo robíme by teda nedali. Až takto tvrdo Slováci nejazdia. Toto čo popisujem bol prvý taký prechod, ale ak sme rieku na našej ceste v Mongolskom Altaji nebrodili 30 razy, tak ani raz. Táto cesta je fakt slušným dobrodružstvom. Foto: Tanka v rieke práve uvoľnil ľady a voda začala odtekať. Aj tento brod sme prešli. V pozadí 100 rokov stará hrobka z tmavého dreva, ktoré sa vyváralo v krvi 100 zabitých koní – o tom v ďalších príspevkoch. - 24 sekundové video z toho ako to vyzerá keď sa pretrhne ľad nájdete dnes na Instagrame bubotravel, respektíve hľadajte ♯lovcizazitkov 


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Ázia  

Mongolsko, Čína


náročnosť

11 dní

Trvanie

3307 3890€
K

Ázia  

Mongolsko, Japonsko, Čína


náročnosť

15 dní

Trvanie

4233 4980€
E

Ázia  

Mongolsko


náročnosť

12 dní

Trvanie

4785
Najfantastickejšie festivaly sveta
Prémiový blog

Prémiový blog Najfantastickejšie festivaly sveta

Ste už ostrieľaný cestovateľ, ktorý toho videl dosť a chce teraz svoje cesty povýšiť na iný level? Nejde totiž iba o to KAM ísť, ale aj KEDY tu byť…

Ľuboš Fellner 36 min. čítania
Červený hrdina - Ulanbátar
Ulanbatar

Ulanbatar Červený hrdina - Ulanbátar

Jedna zo vstupných brán do Mongolska a hlavné mesto Ulanbátar, ktoré v preklade znamená Červený hrdina alebo ak chcete Červený bohatier.…

Robert Taraba 18 min. čítania
Za orlími lovcami
Prémiový blog

Prémiový blog Za orlími lovcami

Dovoľte, aby som vám porozprával rozprávku z mojej expedície. "Kde bolelo, tam bolelo, za siedmimi horami a siedmimi dolami, kde sa vodka liala a…

Ľuboš Fellner 29 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine: