Čakajte prosím...

Hebron a 2 najsvätejšie miesta Židov

Ľ

Ľuboš Fellner, BUBO

Prichádzame k Múru nárekov. Som tu opäť po tak dlhej dobe. Posledne som tu bol na Pesah pred vyše 20 rokmi. Teraz je Pesah opäť a je tu bombovo. Keď sem chcete prísť, prejdete tvrdou kontrolou a zoberú vám nože. Teraz sú útoky nožmi v Jeruzaleme in. Mladý Palestínčan či dokonca Palestínčanka pichnú do krku izraelského vojaka. Ihneď ich ďalší zastrelia, ale majú dobrý pocit, že urobili aspoň trošku zle. No nám nože nakoniec nechávajú. Rozdeľujeme sa, ženy idú vpravo, my muži vľavo, slnko zapadá a pri múre nárekov je svetový rekord, totálne plno. Mám kraťasy a to tu nikto nerieši, ale na hlavu si dávam kipu (jarmulku), ktorú tu požičiavajú. Predtým sa rituálne opláchneme špeciálnym džbánom s dvoma uchami. Pretlačíme sa medzi veriacimi úplne k múru, dotýkame sa ho, vkladáme na papieriku napísané svoje priania. Pred 22 rokmi sa mi prianie, ktoré som vložil splnilo, Funguje to! Atmosféra je ohromne silná. No teraz mám jedno prianie, ktorú som si tu v Izraeli ešte nesplnil. Hebron! Vtedy som si na to netrúfol. V Hebrone vybuchovalo trhovisko plné ľudí, pred rokom lekár z Brooklynu, Baruch Goldstein vystrieľal v mešite 29 moslimov. Toto mesto malo už pred 22 rokmi to najhoršie renomé. A aj dnes je tých 30 km od Jeruzalema ako cesta na inú planétu. No ja chcem vidieť “Jaskyňu Patriarchov” neuveriteľné miesto s ohromnou históriou.
Hebron, to je hrozno, figy, nádherná krajina, najväčšie mesto “Západného brehu”, mesto najväčšej Palestínskej revolty, ak nerátame pásmo Gazy. 5000 izraelských vojakov chráni 500 ortodoxných židov, ktorí sa usadili v centre mesta. Prenajali si hotel a odmietli odísť a postupne sa rozrástli. Prechádzam absolútnym centrom mesta so zachovanou Mameluckou architektúrou. Otvorený je každý tretí, štvrtý obchodík a aj tie sú malilinké a predávajú iba zopár vecí, vidieť, že ledva prežívajú. Turistov niet. Betlehem je kúsok a to mesto žije, Hebron je mestom v agónii, v kóma vigile. Aj vzduch ako keby zastal, je ticho. Zrazu počujem muezína a vyberiem sa po zvuku smerom k najväčšej budove centra. Tá je rozdelená na polovicu. Polovica tej istej budovy je synagóga a polovica mešita. Aby som Vám vyrobil ešte väčší chaos, tak vedzte, že kedysi bolo toto miesto zopár razy kostolom. Vo vnútri sa nachádzajú hrobky predkov. “Kúp si niečo od mňa prosím. Nie sú turisti, biznis stojí” prosí ma slušne Waseem, ktorý bude mať 22. apríla 19 rokov. Vyzerá starší, táto situácia ho prinútila rýchlejšie vyspieť. “Od Osla je naše mesto rozdelené na polovicu, ukážem ti to”
Podľa tradície popísanej v Tóre, Biblii a Koráne praotec Abrahám kúpil jaskyňu a okolité pozemky práve tu. Pohreb Sári je prvým zaznamenaným pohrebom histórie a kúpa jaskyne Machpelah je prvou ekonomickou transakciou. Abrahám bol bohatý človek, narodil sa v bájnom Ure a tu v Hebrone žil za vlády Chetitov niekedy pred 4000 rokmi a v jaskyni Machpela je pochovaný v blízkosti svojej ženy Sáry. Potom neskôr za kráľa Dávida bol Hebron hlavným mestom Izraela, ešte pred dobitím Jeruzalema. Pre židov je toto miesto druhým najsvätejším, hneď po Múre nárekov. Podľa moslimov si tu počas nočnej cesty z Mekky do Jeruzalema zabudol Mohamed topánku. 700 rokov bolo toto miesto pre Kresťanov zatvorené, no teraz máme šancu!
Prechádzam železnými turniketmi. Je to 10x tvrdšie než keď ideme k Múru nárekov. Vchádza vždy iba jedna osoba a sledujú nás oči izraelských vojakov v plnej zbroji. Potom prechádzam ešte ďalším “turniketom”, takže kontrola je dvojitá. Modlitba končí a púšťajú nás dnu. Skoro nikto po modlitbe nevyjde von. Vchádzame, no v mešite nie je skoro nikto, možno tak 5, 6 osôb, mešita je bez akejkoľvek šťavy, nulová atmosféra. Evidentne, keď chcete ako moslim vstúpiť, máte toľko problémov, že radšej idete inam… No po toľkých kontrolách a s tým, že tu nie je žiaden potenciálny terorista, mám pocit bezpečia. Vyzúvam si topánky a vchádzam dovnútra k hrobkám. Je neuveriteľné kto všetko tu je pochovaný. Okrem hrobky (cenotaf) Abraháma a druhej hrobky v inej osemuholníkovej miestnosti - jeho ženy Sáry (na fotografii za mojím chrbtom a chrbtom dvoch ďalších pútnikov), potom hrobka Izáka a Rebeky a Jákoba a jeho prvej ženy Leah. Jakobova druhá žena Rachel (mladšia sestra Leah) je vraj pochovaná v Betleheme. Toto je sila, v prázdnej Ibrahimovej mešite chodím od hrobky k hrobke a snažím sa spomenúť si na zopár starozákonných príbehov. Labanov synovec Jakob pre neho pracoval 20 rokov a on ho prinútil zobrať si najprv staršiu dcéru Leah. Laban sa spomína práve teraz na Pessah a to v otázkach z Haggadah pri sederovej večeri.
Vraciam sa k hrobke otca Abraháma, ktorá je v prostriedku medzi mešitou a synagógou. Vedeli ste, že Abrahám mal syna Ismaela s egyptskou slúžkou Hagar a so Sárou mal Izáka? Izák je praotcom Židov a Ismael Arabov. Židia a Araby majú teda rovnakého praotca.

Tieto hrobky sú predsa jasný dôkaz, všetci obyvatelia Hebronu vedia, že Židia a Arabi sú vlastne rodina - a o to viac sa nenávidia. No príbehy pokračujú … Niektorí veria, že v Hebrone žil Adam po vyhnaní z raja a je tu pochovaný spoločne s Evou. Iní hovoria, že práve tu Kain zabil Ábela. Možno. Hebron aj dnes vyzerá skôr ako peklo.

 

 



Zobraziť viac príspevkov z krajiny Izrael
B

Ázia  

Palestína, Jordánsko, Izrael


náročnosť

10 dní

Trvanie

3260

Vianočná akcia 2018

Palestína, Izrael
K

Ázia  

Palestína, Izrael


náročnosť

6 dní

Trvanie

990€ 911

Vianočná akcia 2018

Izrael - Jordánsko - Libanon
K

Ázia  

Palestína, Libanon, Jordánsko, Izrael


náročnosť

13 dní

Trvanie

2230€ 2052

Vianočná akcia 2018

Izrael, Jordánsko komfortne
K

Ázia  

Palestína, Jordánsko, Izrael


náročnosť

10 dní

Trvanie

1650€ 1518