Najväčšia umelá rieka na svete

Najväčšia umelá rieka na svete Čo dokázal Kaddáfi?

Naprieč Líbiou sa tiahne sieť podzemných rúr a nadzemných akvaduktov, ktoré prinášajú vodu z najväčšej podzemnej zásoby fosílnej vody na svete, zo saharského podzemného prírodného zásobníka známeho ako NSAS (Nubian Sandstone Aquifer System) v južnej Líbyi a v susedných krajinách. Za vlády Muammara Kaddáfiho bol vybudovaný neuveriteľný systém, ktorý označil ako Ôsmy div sveta. Z juhu na sever vedie približne 2280 kilometrov rúr, ktorými sa privádza táto vzácna voda do miest, kde prístup k pitnej vode takmer nemajú. Približne 6,5 milióna kubických metrov vody je denne privádzaných do miest ako Tripolis, Benghazi, Sirte a množstva ďalších. História projektu sa začala v roku 1953, kedy sa snažili o nájdenie ropy a popri tom objavili tento zásobník fosílnej (paleo) vody. Nápad vzišiel v 60-tych rokoch a v roku 1984 sa začalo s výstavbou. Bola rozdelená do viacerých fáz a na viacero miest v krajine. Súčasťou sú aj rezervoáre, ktoré po ceste zadržiavajú vodu. Prv, než prišla prvá voda v roku 1996 do Tripolisu, začali s napúšťaním týchto nádrží. UNESCO sa zapojilo do projektu a vyslala školených inžinierov, ktorí majú s projektom pomôcť. Súčasťou sú aj ekologické projekty, ako napríklad vysádzanie paliem, ktoré majú zadržiavať kondenzovanú vodu a zabraňovať erózii. Predpokladá sa, že pri súčasnom využívaní a „ťažení“ vody by sa zásoba pod Saharou nemala vyčerpať za skôr ako 1000 rokov. Celý projekt stojí približne 25 miliárd amerických dolárov a väčšina bola financovaná Kaddáfiho spoločnosťami na to určenými. Ak by sa krajina pokúšala o prípravu takéhoto množstva vody desalináciou, stálo by to omnoho viac a predpoklad je, že suma na vybudovanie tohto projektu je len 10% z nákladov pri odsálaní. Tento unikátny projekt je jedným z dobrých Kaddáfiho počinov. Top rieky sveta.


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Európa  

Azorské ostrovy (POR), Portugalsko


náročnosť

8 dní

Trvanie

2012 2795€
K

Ázia  

Vietnam


náročnosť

12 dní

Trvanie

2812 3515€
K

Ázia  

Čína


náročnosť

8 dní

Trvanie

1881 2850€
Bezpečnosť v cestovaní 2025
Prémiový blog

Prémiový blog Bezpečnosť v cestovaní 2025

Báť sa či nebáť sa? Ako rozlúsknuť Hamletovskú otázku o tom, kam cestovať? Možno sa pýtate, či je daná krajina, ktorá je vaším snom, bezpečná na…

Ľuboš Fellner 16 min. čítania
Čo to znamená prejsť celý svet?
Prémiový blog

Prémiový blog Čo to znamená prejsť celý svet?

Steve Jobs vždy hovoril, že nechce byť najbohatším mužom na cintoríne, ale túži zmeniť svet. Ja som sa v novembri 1989 prestrihal cez ostnatý drôt…

Ľuboš Fellner 29 min. čítania
Ibn Battúta – najväčší moslimský cestovateľ
Blog

Blog Ibn Battúta – najväčší moslimský cestovateľ

Moslimský Marco Polo, Ibn Battúta, je najuznávanejším „cestovateľom islamu“. Prešiel neuveriteľných 120 000 km, čo pred ním zrejme nikto nedokázal.…

Ľuboš Fellner 65 min. čítania