O faʻafafine som písal v príspevkoch zo Samoa už pred pár rokmi. Ide o mužov, ktorí žijú ako ženy a sú v samojskej spoločnosti veľmi cenení. Samojčania sú vyhlásenými bojovníkmi, ide o jedných z najsilnejších mužov sveta a pritom mnohí z nich sa s faʻafafine priatelia. Prečítajte si viac o najprirodzenejšom LGBT sveta. Predpona faʻa– vo faʻafafine znamená „na spôsob“, a slovo fafine znamená „žena“. Podobný koncept však nájdete aj na iných miestach Francúzskej Polynézie. Na Tonge majú fakaleiti (resp. Fakafefín). Na Cookových ostrovoch Māori akavaʻine. Havaj a Tahiti mahú (doslova uprostred), Māori whakawāhine. Polynézska kultúra na Kiribati a na hyperexotickom Tuvalu mi rozprávala o ľuďoch pinapinaaine. Na Niue ide o fiafifine, a Walisania a Tokelaučania hovoria o fakafafine, respektíve fakafāfín. V celej polynézskej kultúre, ktorá pôvodne vznikla niekde na Samoa a Tonge, je koncept tretieho pohlavia hlboko zakorenený v tradičnej kultúre. A tu na nie až tak turistických ostrovoch sa najviac udržal. Najčastejšie sa turisti dostanú na Havaj a Tahiti, kde už tieto tradície nie sú tak silné ako na Tonga a hlavne Samoa. Každopádne māhū („uprostred“) v domorodých havajských a tahitských kultúrach sú ľuďmi tretieho pohlavia. Majú tradičné duchovné a sociálne úlohy. Historicky boli mahú narodení muži a nesmieme ich zamieňať s aikāne, čo boli mladíci, ktorí boli milencami a obľúbencami náčelníkov. Kedysi boli Māhū rešpektovaní ako učitelia a ako strážcovia kultúrnych tradícií. Rodičia napríklad tradične požiadali mahú, aby pomenoval ich deti. Mahú poznal genealógiu rodiny a mal cit pre správne meno. Prvý publikovaný popis mahú sa nachádza v lodnom denníku Bounty (viď vzbura na lodi Bounty) kapitána Williama Bligha, ktorý sa zastavil na Tahiti v roku 1789, kde bol predstavený príslušníkovi „triedy ľudí, ktorá sa nazýva Mahoo ... a hoci som si bol istý, že to bol muž, mal veľké známky zženštilosti.“ V roku 1891, keď maliar Paul Gauguin prvýkrát prišiel na Tahiti, bol domorodým obyvateľstvom považovaný za māhū kvôli jeho okázalému spôsobu obliekania. Jeho obraz z roku 1893 Papa Moe (Tajomná mystická voda) postimpresionisticky zobrazuje mahú v bielej sukni pijúceho z malého vodopádu. Misionári v Havaji zaviedli biblické zákony na ostrovy v 20. rokoch 20. storočia; pod ich vplyvom bol prvý havajský zákon proti sodomii prijatý v roku 1850. Tieto zákony viedli k sociálnej stigmatizácii mahú na Havaji. Od polovice šesťdesiatych rokov mestská rada v Honolulu požadovala, aby trans ženy nosili odznak, ktorý by ich označoval za muža. Dnes lesbické, homosexuálne, bisexuálne a transrodové osoby (LGBT) v americkom štáte Havaj požívajú rovnaké práva ako osoby, ktoré nie sú LGBT osobami. Sexuálna aktivita osôb rovnakého pohlavia je legálna od roku 1973. Havaj je jedným z prvých šiestich štátov USA, ktoré toto legalizovali. V roku 1993 sa podľa rozhodnutia havajského najvyššieho súdu stal Havaj prvým štátom USA, ktorý uvažoval o legalizácii manželstiev osôb rovnakého pohlavia.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Havaj (USA)
- Suva – hlavné mesto Fidži
- Nan Madol - ide o najvýznamnejšiu pamiatku Oceánie?
- Počasie na Nauru
- Milky Way na Palau
- Čo robiť na Bora Bora
- Život na ostrove Moorea
- Shave ice na Havaji
- Kult vtáčieho muža
- Štefánik na súostroví Tonga
- Rugby - národný šport v Tonge
- Sky Tower v Aucklande
- Alice Springs - mesto v srdci Austrálie
- Tasmánsky diabol
- Najvyššia vyhliadka v Sydney
- Ostrovy Novej Kaledónie
- Kmeň Huli
- Toa Maru – japonský vrak pri Šalamúnových ostrovoch
- Bitka o Guadalcanal
- Tip na hotel - The Westin Guam Resort
- Najväčší atol na svete