V preklade Červený hrdina. Najchladnejšie hlavné mesto sveta Žije tu bezmála polovica obyvateľov Priemerná ročná teplota je pod nulou Meno mu dali Sovieti, ktorí od roku 1924 v Mongolsku vystriedali po 200 rokoch ako vládcovia Čínu resp. Mandžuov. Názov sa uchytil aj proti odporu domácich a čas nesúhlasné hlasy vymazal. Batar znamená hrdina. Ulaan znamená červený. No náš sprievodca Kherlen mi hovorí o tom, že to síce znamená červená, ale pre neho je to čosi nové, renesancia, no určite nie Sovieti. Číňanov dnes Mongoli neznášajú a Rusov majú do dnešných čias radi. Aj Kherlenovi rodičia majú radšej Rusov, sú to univerzitní profesori. “Teraz si ľudia nie sú rovní. Málo kto sa má dobre” hovorí s budhistickou dušou (karma a konanie dobra je dôležité) náš sprievodca aj keď zrejme netuší, že je dušou budhista. Spoločne so svojou ženou Su sú odchovanci socializmu. No sú to veľmi dobrí ľudia. “My Mongoli uznávame starých ľudí. Nech robia čokoľvek. Rešpektujeme názor človeka aj keď je zlý” Je nádhera počuť inú filozofiu než uznávame my. U nás keď niekto nemá pravdu, tak mu to riadne vytmavíme. Tu nie. Možno práve táto povaha baránkov je na príčine, že názov Ulaanbaatar ostal. Pri ceste z Gobi sa po 8 hodinách jazdy objavili oblaky. Krásne biele obláčiky na modrej oblohe a žltá trávička dole, čistá rovina, nádhera. Stromy síce ešte nie, ale aspoň akási známka vyšších zrážok a teda života, blížime sa k Ulánbataru. Potom sme vyšli na kopec Hushigtiin hundii = Záclonové údolie, a pod nami sa po 12 hodinách jazdy bez jedinej osady, ktorá by sa dala nazvať mestom objavil ON. Hlavné mesto kde žije bezmála polovica národa. Vľavo je nové letisko, ktoré otvoria o rok, no k starému ideme ešte minimálne pol hodinky. No a potom sme v dopravnej zápche. 12 hodín skoro žiadne auto, cez cestu prebehli maximálne kone či ťavy a teraz opäť stojíme, stojíme a stojíme. Vitajte v Ulaanbaatare! Mesto bolo založené v roku 1639 ako pohyblivý kláštor a zmenilo svoju lokalitu až 28 krát než sa natrvalo usadilo na jeho súčasnom mieste pri riekach Tuuli a Selby v roku 1778. Z hlavného námestia s gýčovou ružovou operou sa presunieme po miestnej Avenue des Champs –Élysées – Avenue Mieru, Enkhtaivnii urgun chuluu – až na koniec a odbočíme vpravo na “mníšsku ulicu” ako sme nazvali Gandangiin gudamj. Na jej konci je kláštor Gandan. No mnohé kláštory lemujú jednotlivé strany ulice. Gandan bol síce založený v roku 1727, ale dnešná hlavná stavba bola postavená v roku 1911, pretože Číňania (gamin) všetko zničili. Ostatné sú mladšie, mnohé budovy kláštorov sa práve stavajú. Sme tu prví a to je super. Nielen tým že šafranové rúcha mníchov nádherne kontrastujú s rannou sýtomodrou oblohou. Je to aj tým, že mnísi sa prebúdzajú a turistov ešte nečakali a tak sa snažíme o “nenápadné” fotografie, nenápadné vkĺznutie do ich životov. Pripravujú sa na rannú modlitbu. Ideme ku “stĺpu želaní” ktorý tu ostal po vypálenom starom kláštore a teda zákonite musí byť svätý. Za pol hodinku čo ho pozorujem k nemu prichádzajú mnohí a šepkajú to svoje. Zastavujeme jedno dievča, typickú Mongolku a ono hovorí, že sa modlila za to, aby sa jej vyhýbali zlí duchovia a aby bolo všetko dobré. Vysvetľujeme si čo to je Gelukpa, ktorú Su, žena Kherlena volá “Žltí”. Musím povedať že o budhizme viem omnoho viac než Su. Ona je budhistka ako sú v Čechách kresťania. Čosi tuší, ale je to povrchné, často nepravdivé a úprimne dáva najavo nezáujem. “Komunisti nechceli aby nám mnísi brejnvošovali hlavy, vymývali mozgy, chápeš...,” vysvetľuje mi. „Preto sme my Mongoli mali zakázaný vstup do chrámov.” Čistky začali 1922, no v roku 1938 zabili Sovieti mnoho lámov aj starých rodičov nášho sprievodcu. Najhoršie časy skončili v 60 rokoch, no sem tam zatvorili niekoho až do roku 1991. Niektorí ľudia sa schovali ďaleko v obrovskom Mongolskom priestore. Vtedy sa oslavovalo tajne. No teraz je veľká budhistická renesancia, ale ide to postupne a znalosť je z roka na rok hlbšia a hlbšia. O budhizme rozprávam radšej ja, o pravom kláštore Ganden, ktorý založil Tsongkhapa a o mnohých iných veciach, ktoré som v Tibete zažil a ktoré sa už teraz vidieť nedajú. „Dnes začínajú modlitby neskôr, je deň pohrebov. Pochovávame ľudí, spaľujeme, ale existuje tu aj nebeský pohreb, ktorý poznáš...” Áno, zažil som v Tibete tento úžasný rituál kedy mŕtveho zožrali supy v priebehu ¼ hodinky. Nezostalo po ňom nič. Aj lebku a kosti mních vysoko v horách rozmliaždil kladivom, prisypal tsampu a supy dokončili svoje dielo neuveriteľne rýchlo. “Na vidieku ľudia nechajú ožranov, či ľudí ktorých nepoznajú, vtákom a vlkom doteraz...,” rozpráva Su a smeje sa našim zamračeným tváram. “No, je to tak” smeje sa od srdca ako správna, drsná Mongolka. Priemerná ročná teplota je pod nulou! Viete si to predstaviť? No my sa prechádzame a je nám teplo, je najpríjemnejšie a ja vôbec neviem využiť svoj kašmírový sveter. V Gandene si ideme pozrieť aj sochu Janraisaga čo je vlastne Avalokitešvára a Mongoli si myslia, že táto socha je vlastne 14-ty Dalai lama. Je to vraj najvyššia socha vo vnútri budovy, vysoká 60 lakťov respektíve 26.5m. Minulý rok Mongoli pozvali terajšieho Dalajlámu, ale čínska vláda zablokovala hranice a zrušila Mongolsku štátnu pôžičku. Následne minister zahraničných vecí Mongolska sľúbil, že už nikdy nepozvú Dalajlámu. Kamarát Kherlena išiel do Kirgizstanu študovať a čítal knihu kde bol na obálke Dalajláma a zatkli ho na jeden deň. “Prečo čítate túto knihu?” pýtali sa. “Myslia to skutočne vážne...” Zdravím pred odletom na divoký západ. A toto sú rady nášho 28 ročného sprievodcu, ktorý žil 3 roky v USA: Najlepšie diskotéky Ulaanbaataru: 1: Mint night club TAX-25000MNT, 2: Sky lounge 17th floor of central tower, 3: CASTLE night club located 6th micro district, 4: LUX located central square, 5: PARIS behind the Kempinski, 6: COCO banana located UB palace (trasie sa podlaha) Najlepšia mongolská reštaurácia Ulaanbaataru: 1. Modern nomads – chain of Mongolian food restaurants |bagatoiruu st| 2. BDs Mongolian barbeque |baga toiruu restaurant| 3. Rosewood restaurant best paneni, everything best |seouliin st| 4. Veranda 5. Bull hotpot 6. Broadway chain restaurant Najlepšie shoping mall: 1. State Department store \good place to buy handmade or traditional clothes or leather things\ on peace ave, 2. Ulaanbaatar department store \modern clothing and shoes bags \on peace ave, 3. Goyo cashmere store the world finest cashmere product you can buy it only from Mongolia, 4. Gobi cashmere store, 5. Narantuul International trade center |black market, be aware of pocket picking Foto: toto je reštaurácia v našom hoteli (Kempinski) na prvom poschodí. Naozaj kvalitné teppanyaki. Toto je môj typ
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Mongolsko
- Transsibírskou magistrálou až do Ulanbátaru
- Púšť Gobi
- Orlí lovci
- Jurta - noc v jurte
- Ako sa šírili informácie v Mongolskej ríši v 13. Stor.
- Nomádi v Mongolsku
- Národný park Terelj
- Zmysel pre kreatívnu taktiku a zásobovanie Mongolov
- Ako sa podarilo Mongolom vytvoriť najväčší štát? (časť A)
- Smer mongolský Altaj
- Druhá najväčšia púšť Ázie
- Skameneliny v púšti Gobi
- Výlet k vodopádu v Mongolsku
- Pohrebiská v Mongolsku
- Brodenie riek v Mongolsku
- Jurta v Mongolsku
- Mongolskí nomádi a chov jakov
- Orlí lovci v Mongolsku
- Z Ulanbátaru do mestečka Ulgii
- Prelet na západ Mongloska