Na čo si dávať pozor v Tadžikistane

Ľ

Ľuboš Fellner

Nebezpečenstvo: Tadžikistan je veľmi bezpečná krajina, kde sa nekradne, neprepadáva. Občianska vojna skončila pred desaťročiami a je tak vzdialená ako vojna v Juhoslávii. No nikdy nepodceňujte situáciu, veci sa rýchlo menia; potom, ako večný prezident Emomali Rahmon odíde z úradu, dajú sa očakávať turbulencie. Rahmon - najkrajší prezident, najsilnejší prezident (pozrite YouTube, ako pretiahne rukou Trumpa).

Tadžikistan je horúci, je tu teplo, a vo vysokých výškach myslite na vysoký UV faktor. 93% krajiny je skutočne vysoko. Čím ste vyššie, respektíve, máte predispozíciu, tým viac vás môže postihnúť výšková choroba. To sa stáva tým, čo si trasu pripravujú sami a nezveria sa do rúk odborníkov. Tí vám dajú deň voľna tam, kde treba, zídu nižšie, ak treba, proste majú trasu vymyslenú. Tiež je lepšie po Pamir Highway vybrať sa z Dušanbe, lebo takto idete do Oshu postupne. Mnohí mladí cestovatelia vyrazia z Oshu, lebo to je ľahšie, ale v prvé 2 dni si ani nepamätajú, kde boli, lebo prechádzajú cez sedlá vo výškach nad 4000m bez akejkoľvek aklimatizácie. Z Oshu prvý deň ide cesta z 900 metrov do 4600metrov, a to je príliš veľké prevýšenie.. Môj sprievodca mi hovoril o tom, že pre nejakých museli zavolať helikoptéru, a to stojí 10 000 Euro. Boli to ľudia zo Západu, a ambasády za nich zaplatili. Neviem, či by sa to isté stalo v prípade Slováka. Na hranici Tadžikistan- Kirgizstan som stretol chalanov zo Slovenska, išli Pamir Highway na motorkách. Pred rokom boli vyššie, v Chile. Proste skúsení chalani, no jedného odviezli kvôli výškovke do nemocnice. Išli z Oshu... Takže, ako píšem vyššie, nepodceňte to! Lepšie je vyraziť z Dušanbe, kde stúpate pozvoľne a máte čas sa aklimatizovať. Výšková choroba môže byť totižto smrteľná.

V Tadžikistane rátajte so žalúdočnými ťažkosťami. Má ich podľa našich skúseností cca 40% cestovateľov. Nič sa nedeje. Vo vysokých výškach musíte piť ešte o trošku vody viac, aby ste sa nedehydrovali. Dehydratáciu vidíte na tmavom moči, popukaných perách, a preto treba tekutiny systematicky dopĺňať. Voda sa dá kúpiť a na úsekoch, kde nie je, ju pre vás sprievodca zabezpečí. V Tadžikistane majú nekvalitný záchodový papier: také hnedé úzke tvrdé ruličky, a tak si kvalitnú rolku vezmite z domu. Povinné očkovanie tu nie je potrebné, malária ani iné tropické choroby vo vysokých nadmorských výškach nehrozia. V Iškašime som aj vo výške 2500m stretol veľa komárov- takže repelent sa zíde. Základné lieky si vezmite so sebou.

Po vstupe do hôr Pamíru, hneď za prvým mostom cez rieku Pandž, máte opakovane cedule: Pozor míny. Nemusíte skúšať, či tie cedule majú pravdu, a na WC nechoďte ďaleko od cesty. Na afganskej strane sú oblasti s odstránenými mínami označené bielymi bodmi a, naopak, tam kde míny sú, tak červeným. Ak idete do Base Campu Noshaq, vždy si zoberte miestneho sprievodcu, on vie, kde míny sú. Umiestnil ich sem Tadžik- mudžahedín- hrdina- Lev z Pandšíru, ktorý statočne bojoval proti Sovietom. Pozrite si na túto tému film: Leaving Afganistan od  Pavla Lungina. Afganistan je celkovo na dosah, no ruské vojská v Dušanbe deklarujú, že 20 km od hraníc nemôže byť žiaden Talibanec, preto je táto oblasť bezpečná. Ja som túto cestu pre nepriamy dôkaz prešiel so svojimi dvoma staršími deťmi. Je to bezpečná oblasť! Ruských vojakov si domorodci vážia, a, naozaj, bezpečnosť je v tomto ohľade 100%. Toto je jedna obrovská výhoda. Ochutnávate maximálnu exotiku, ale v bezpečí.

Afganistan je najväčším producentom ópia a marihuany/ hašišu. V Tadžikistane je ho plno, najvyššej kvality a nízkej ceny- no je nelegálne!!!

Pamir highway je okrem toho, že je považovaná za jednu z najkrajších ciest sveta, je aj jednou z najnebezpečnejších. Preto treba mať kvalitnú dopravu a top šoféra, ktorý je vycvičený na cesty a vozí turistov = šéf mu prikázal, ako jazdiť, a vyškolil ho na to. Toto je skutočný problém, a preto je kvalitný partner v Tadžikistane nutnosťou - ide doslova o život.

Inak v Tadžikistane stále potrebujete okrem víz rôzne povolenia, sú tu neustále policajné a vojenské kontroly, no tu ide skôr o úplatok, a opäť, slušný partner berie všetko na seba.

Pamir Highway a postupný nárast nadmorskej výšky pri ceste z Dušanbe:

Dušanbe: 706 m

Khalaikhumb: 1250m

Khorog: 2100 m

Iskashim: 2500 m

Whakan: 2800 m

Alichur ( “aličur”) 3850 m

Murghab: 3630 m

Hranica: 4280 m

Osh: 963 m

 



Zobraziť viac príspevkov z krajiny Tadžikistan

Priekopníci luxusných expedícií

Najvyššie zľavy teraz!