Ako to vyzerá v Drakeovom prielive? Chcete si na neho trúfnuť? Tak toto si určite prečítajte! Predjedlo nás už na stole nečaká, ako prvý deň. Kuchyňa si nie je istá, koľkí prídeme. Na raňajkách sa nás zišlo 7 statočných a jedna morská panna - statočná expedičná cestovateľka. Jano, tvrdý chlap, ktorý objavil mnoho jaskýň, si v polovici raňajok musel ľahnúť na zem, aby sa mu ¨točáky¨ zastavili. Vonku je všade hmla a búrlivé more Drakovho prielivu. Mierime od Hornovho mysu priamo na juh, Drakov prieliv je najširší a zároveň najhlbší prieliv na Zemi. Je široký vyše 1 100 km a dlhý 460 km, s maximálnou hĺbkou 5 248 m. Drakov prieliv je vytvorený medzi pevninou Ameriky a Antarktídou, medzi Ohňovou Zemou a Antarktickým polostrovom.Včera o 21.15 sme prekročili oscilujúcu čiaru Antarktickej Convergencie /antarktický polárny front široký cca 45km/, teplota mora zrazu klesla zo 7 na 1 stupeň a my sme sa teda dostali do bájneho Južného mora. Za loďou lietajú albatrosy s rozpätím krídel vyše 3 metre! /to je viac, než má kondor/ a videli sme už prvý obrovský ľadovec majestátne sa plaviť na pravoboku. Ten ľadovec sme videli na rovnobežke, kde na severnej pologuli leží Bratislava. Našťastie máme u nás v Európe teplý Golfský prúd. Antarktídu si musíme zaslúžiť. Beeglov prieplav pomenovaný podľa lode /na ktorej sa pod vedením kapitána Fitz Roya plavil mladý Darwin/, ktorá bola zasa pomenovaná podľa kráľovniných psov, bol v pohodičke- žiadne vlny. No keď sme vplávali na otvorené more, začalo to. Obrovitánske vlny, ktorými je Drakov prieliv povestný, silné vetry, zima, nikde nikto, nestretli sme žiadnu inú loď. Musím povedať, že som sa tejto plavby strašne bál, neznášam plavby po mori a mám kinetózu. Ten zážitok je však tak bohovský, tak silný, že ten adrenalín prebíja môj parasympatický systém, a mne zle nie je. Poskakujem tu po palube, odrážam sa od stien, keď sa snažím dostať do svojej kajuty, visím na zábradlí ako horolezec, pri nalievaní čaju vyzerám ako Mr. Bean. Každý mi hovorí, ako to, že mne nič nie je. Ja odpovedám- som šťastný. Táto výprava prekonáva moje očakávanie - má gule. Práve sa v bare prevrátili 4 stolčeky… Tak takto nejako sa cítili prví cestovatelia…. Na každých dverách máme hák – ak ho zabudnete zaháknuť a ruku dáte podvedome na zárubňu /keď padáte, tak sa chytáte čoho sa len dá/, železné dvere vám rozmliaždia pri náhlom cuknuti lode prsty. Naše postele sú špeciálne – expedičné, a medzi matracom a rámom postele sú lamely, ktoré tlmia pohyby, a tak môžeme spať aj v čase, keď sa naša loď hýbe vyše 45 stupňov, a ona sa dnes naozaj takto hýbala. Stoličky sú prišróbované k podlahe, na stoloch máme gumené podložky / také, ako dávame pod koberce, aby sa nešmýkali/, a poháre majú širokú bázu, no aj tak najväčšia práca barmana je, že stále utiera rozliate veci. Keď sa loď nahne viac – to keď prejdeme 6-7 metrovú vlnu - tak počuť rinčanie skla. Obdivujem, ako vedia kuchári a čašníčky naukladať toľko riadu, že sa nerozbije, a ako nám nosia na veľkých táckach jedlo, keď my chodíme bezmála po štvornožky. A jeme naozaj ako šľachtici, stolujeme krásne. Celá naša BUBO skupina sedí pri kapitánskom stole, pod obrazom antarktického pobrežia, a jedlo je vynikajúce. Nie je to ako na iných lodiach, kde Vás nútia čosi si k večeri objednať nasilu. Toto je expedičná loď, kde si navzájom pomáhame. Všetko je v cene a nikto z našej výpravy tu zatiaľ neminul ani euro. Nie že by sme šetrili, ale niet na čo. Moje hodiny merajú presnú GPS polohu, kde sa nachádzame, a ¨pošepli¨ mi, že slnko dnes vychádza o 3.29. Ešte dlho po polnoci je tu svetlo, a aj keď som vstal pred treťou, svetlo opäť bolo. Ak slnko zapadá, tak vy si to TU ani nevšimnete; svetlo je tu 24 h denne. Na lodí som sám, chodím po palube, cez ktorú sa prelieva voda, ktorá ihneď mrzne, a potom sa zohrievam na kapitánskom mostíku, ktorý je prístupný aj pre nás – pre verejnosť. To je úžasný zážitok. Sťažeň sa tu z hornej paluby kýve ešte viac, zo strany na stranu a späť. Ako to, že sa tá loď neprevráti? Hneď ráno kapitán zakázal vychádzať na palubu. Keby ste prepadli, už vás nikto nenájde, a aj keby našiel… Každý z nás má plávaciu vestu, svoje čižmy, každý vie, kam má bežať, ak kapitán neodhadne hrúbku ladovca a loď sa začne potápať. Tak čo, trúfnete si? Toto sú cestovateľské informácie o Drakeovom prielive z prvej ruky, ktoré Vám vedia značne pomôcť pripraviť sa. Ak si netrúfate na Draeka, tak na Antarktídu preleťte, ale to je o úplne inom dobrodružstve. Aj to som skúsil a je to taktiež skvelé. Draekov prieliv je však úžasným a fascinujúcim, aj keď tvrdým, zážitkom.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Antarktída
- Vráskavec dlhoplutvý naživo
- Heroic Age of Antarctic Exploration
- Robert Falcon Scott – polárnik
- Tučniaky cisárske - naj
- Plavba na Antarktídu
- Najkrajší cestovateľský deň môjho života
- 11 ostrovov patriacich Antarktíde
- Ako vyzerá medzinárodný deň na BUBO Antarktíde
- Koniec sveta je zčiatkom pre výpravy na Antarktídu
- Z Ostrova krala Juraja k malinkemu ostrovceku Aitcho
- Južné Shetlandské ostrovy
- BUBO je priekopníkom ciest do Antarktídy a južného Atlantiku.
- 100 rokov od dobytia južného póla
- Brown, polárna báza na Antarktíde
- Palmer a Amundsen–Scott Station--základne USA
- Safari či kúpanie na Antarktíde
- Port Lockroy – južný pól
- Najluxusnejší hotel sveta?
- Expedičný Basler
- Pozorovanie veľrýb, najlepšie čo som zažil