Kresťanstvo a WHO

Kresťanstvo a WHO Vojna a luxus v Etiópii

Ty si Tigrinja, si Tigrejka? Skúšam na chudučkú peknučkú letušku s krížikom na retiazke na krku, po tom, čo som vypil pohár čapovaného piva. St George (svätý Juraj) je vyobrazený na pohári na vzpínajúcom sa bielom koni. „Ja som Etiópčanka“ usmeje sa očarujúco, „my sme všetci jeden“ odpovedá po evidentnom brífingu. Tigrinyov je v Etiópii toľko ako Slovákov, väčšina sú na rozdiel od taktiež problematických Oromo /od roku 2018 je ministerský predseda z tohto kmeňa) kresťania. Tigrynja, to sú semitské kmene (Oromo sú Kušíti) podobne ako Amharovia, Židia či Arabi. Inteligentní príbuzní, ktorí sa od ostatných Afričanov vymedzujú a tvária sa nadradene. Letím v triede biznis, no tá je na linke Kilimanjaro airport - Adis Abeba úbohá. No o to širšie úsmevy dostávam od letušiek. Obrovské oči a kučeravé čierne vlasy a neuveriteľná antilopia ladnosť. No zároveň ten „západný“ brífing a naučené odpovede. A výborné vínko z okolia Kapského mesta. Keď som kedysi prechádzal Eritreou, bol som šokovaný, keď som v Asmare či Kerene stretol opäť týchto istých ľudí – kresťanov z kmeňa Tigrinya. Prečo sa vlastne od Etiópie v máji 1993 odtrhli? Musí tam ísť o oveľa hlbší konflikt. Dnešná situácia je zlá. Násilie v severnej Etiópii pravdepodobne v nasledujúcich mesiacoch privedie do susedného Sudánu 200 000 ľudí. Potraviny, prístrešie a lieky sú urgentne potrebné. V 1. až 10 storočí patrila ríša Tigrinyov s centrom v meste Axum medzi 4 najvýznamnejšie ríše sveta (Rím, Perzia, Čína). V roku 325 až 328 konvertovali na kresťanstvo a pokojne môžeme vyhlásiť, že bez Tigryniov by tu dnes kresťanstvo nebolo. Po II. sv vojne sa však Etiópia vybrala cestou "Amharizácie". To je pre starú kultúru Tiigrejov neprijateľné. Následne to boli oni, kto oslobodili krajinu a následne sa celá Etiópia dostala opäť do područia Tigrijcov a krajine dlho vládol  ich (TPLF) vodca Meles Zenawi. Na našich zájazdoch sme jeho tvrdú ruku zažívali často, ale krajina bola stabilná a sever sa budoval. Presne si pamätám na august 2012, keď "večný" Zenawi po 21 rokoch vládnutia zomrel. Po smrti Zenawiho sa k moci postupne prepracoval predstaviteľ najväčšieho kmeňa Oromo, mladíček Abiy Ahmed, ktorého niektorí (absolútne pomýlene!!!)  prirovnávajú k Aun Schan Su Ťij - mojej neohrozenej hrdinke. Abiy Ahmed dostal Nobelovu cenu za mier a do roka začal vojnu. Vychovaný v moslimskej komunite (jeho otec mal 4 manželky) sa prehlasuje za protestanta. Základom je, že je Oromo a teraz je šanca Tigrejcov zlikvidovať. Psst- to sa verejne nesmie hovoriť. Oromov je viac, majú iné náboženstvo, sú to etnicky iní ľudia, s iným jazykom... Počet utečencov Tigrinyov prúdiacich cez hranice dnes už prekonal prípravy, ktoré vykonala OSN. V Adis Abeba pristávame bez problémov, vojna je ďaleko na severe. Dávam si indžeru s hustým štipľavým gulášom z barana, špecialita, ktorú som jedol medzi Tigrinjami (Tigrejci). Inak, pri mojej poslednej návšteve Etiópie som doniesol charitu do "Oromskej školy", takže ja nemám nič proti Oromo.  Ďalšia noha nášho letu z Adis Abeba do Viedne je luxusná, nádherný biznis class, sedadlá, ktoré sa dajú zložiť až na širokánsku posteľ. Objednám si iba vodu, žiadne jedlo a žiaden alkohol. Takúto malú škodu som asi v žiadnom biznis classe neurobil. No hold Kilimandžáro ma vyšťavilo. Mal som chuť na rajčinový džús, no ten nemali a to sa mi taktiež stalo v biznis classe po prvý raz. Inak bol let veľmi príjemný a doslova bezproblémový. Na koniec kávičku- veď káva pochádza práve z Etiópie!! Apropo, Tigrinya je aj Tedros Adhanom Ghebreyesus, prvý Afričan na čele Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO). Dnes členov tejto organizácie v novootvorenej obrovskej Ethiopian Business Lounge (nedostanete sa sem na Priority pass) nájdete veľa. Verme, že sa situácia na severe Etiópie ukľudní, že s Tigray People’s Liberation Front (TPF) nájde dnešná vláda spoločnú reč. Aj keď silne pochybujem, a hrdých a inteligentných Tigrijcov so silným diplomatickým zázemím len tak nezlomíte. TPLF ovláda heslo Si vis pacem, para bellum a dlho sa na vojnu pripravovali. Práve tu na severe nájdete najväčšiu hustotu zbraní v celej Afrike. Postupne sa do konfliktu vmiesi Sudán, Egypt, Eritrea aj Somálsko a chaos ešte len začne. Etiópia je každopádne úžasná krajina, ktorú mám rád, a Ethiopian Airlines aerolinka, ktorá chce byť v Afrike jediničkou. Držím palce a budem vývoj v druhej najľudnatejšej krajiny kontinentu sledovať. Mám tu veľa kamarátov.   


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Afrika  

Eritrea, Etiópia


náročnosť

13 dní

Trvanie

5969
K

Afrika  

Etiópia


náročnosť

9 dní

Trvanie

4129
K

Afrika  

Etiópia


náročnosť

16 dní

Trvanie

6889
Najkrvavejšie festivaly a rituály Prémiový blog

Prémiový blog Najkrvavejšie festivaly a rituály

Pozor! Tento blog obsahuje množstvo násilných scén a krvi. Ak máte slabší žalúdok a nechcete vnímať inakosť kultúr, prosím, nečítajte dalej. Ak vás…

Ľuboš Fellner 24 min. čítania
Južná Etiópia - kmene rieky Omo Blog

Blog Južná Etiópia - kmene rieky Omo

Azda najdostupnejšou Afrikou, kde je stále možné stretnúť rôzne kmene žijúce tradičným spôsobom, je južná Etiópia. V regióne dolného Omo, ktorý je…

Martin Karniš 65 min. čítania
Kávový rituál v Etiópii Blog

Blog Kávový rituál v Etiópii

„Zavri oči a keď uvidíš anjelov, vtedy sa dotýkaš neba, vtedy piješ prvú šálku kávy" Zavri oči, keď počuješ anjelov, vtedy piješ druhú šálku…

Katarína Líšková 5 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine: