Uvedom si, kde si!!!

M

Martin Karniš

Z letiska je to len kúsok do centra mesta. Toto mesto na severe Etiópie je považované za najdlhšie trvalo osídlené mesto v Afrike. Aksum (Axum) bol ako mesto založený približne okolo roku 750 p.n.l. vo vznikajúcom kráľovstve D'mt. Už pár storočí pred tým sa tu malo nachádzať mesto, odkiaľ pochádzala aj kráľovná zo Saby. Práve o nej sa v textoch etiópskej cirkvi píše veľa. My sme v Aksume navštívili najprv stélové pole. Stély (obelisky) tu boli stavané pohanskými kráľmi už pred vznikom mesta až do 4.storočia n.l. Posledným bol pravdepodobne kráľ Ezana, ktorý bol prvým pokrsteným Etiópčanom a zakladateľom kresťanskej cirkvi v Aksumskej ríši. Stáli sme pod 25m vysokými blokmi kameňa z neďalekého kameňolomu a lámali sme si hlavy, ako ich sem dopravili a ako ich vztyčovali. Len pár desiatok metrov cez cestu je jedno jedinečné miesto. Nachádza sa tu kostol Panny Márie Sionskej. Teda sú tu dva. Nový, otvorený roku 1965 a starý. Ten bol pôvodne kópiou Šalamúnovho chrámu v Jeruzaleme. Bol 3x zničený a znovu vybudovaný. Pred ním sa nachádza korunovačný kameň, na ktorom bolo korunovaných neuveriteľných 621 kráľov. Okrem tejto histórie je to aj jedno z najdôležitejších miest pre kresťanov, židov a moslimov. V kaplnke medzi týmito dvoma kostolmi sa totižto podľa etiópskej ortodoxnej cirkvi nachádza Archa Zmluvy, ktorá obsahuje Desatoro prikázaní. Tá bola podľa posvätných textov ukradnutá z Jeruzalema Šalamúnovým synom Menelikom, ktorý bol aj synom kráľovnej zo Saby. Menelik Archu Zmluvy priniesol do Aksumu a vybudoval tu prvý chrám. Kvôli nájazdom rôznych dobyvateľov, niekoľkokrát zmenila miesto, naposledy v 20.storoci. Kaplnka má svojho strážcu, ktorý nikdy v živote toto miesto neopustí. Má tu k dispozícii približne 300m2. Keď stojíte pred touto kaplnkou, uvedomte si, kde ste. Ak tu Archa Zmluvy skutočne je, ste na jednom z najneuveriteľnejších miest planéty. Za kaplnkou je malé múzeum. Opäť nám padá sánka. Vo vitrínach, ktoré pripomínajú kabinet prírodopisu na základnej skole v roku 1976, sa nachádzajú kráľovské koruny od Yohanessa, cez Menelika II až po Haile Selassieho. Sú zo striebra, zlata, s drahokamami, alebo sú skrátka iba veľmi staré... Okrem toho tu sú ďalšie neuveriteľné artefakty, ktoré by Britské múzeum schovalo v depozitári a vystavili by iba kópie. Návšteva Aksumu je skrátka úchvatná. A to sa ešte len presúvame na Stélové pole kráľovnej Gudit. Toto miesto ešte nie je archeologickým náleziskom, ale roľníci tu stále obrábajú políčka teffu a sorgumu (druh prosa) okolo stél, ktoré môžu mať aj 6000 rokov (šesť tisíc!!!). Sú jednoduché, ale majú svoje kúzlo. Oproti je nálezisko, ktoré je možno palácom kráľovnej zo Saby. Ak nie, je to niečo iné, ale aj tak zaujímavé. Buď to bol sklad obilia, alebo väznica. Palác to mohol byť pred tým. Cestou nad mesto je malý domček. Traja roľníci tu na poli zaryli do kameňa. Keď ho vytiahli, mysleli, že to je len ďalší z kameňov. Na tomto sú však písmena vyryté v troch jazykoch. Sabaen, G'eez a grécke. Je to niečo ako etiópska Rossetska doska. Tato však nie je v British múzeum, ale v chatrnom domčeku na mieste, kde bola nájdená a kam patrí. Na kopci je hrobka kráľa Chaleba a jeho syna. Nikdy neboli použité na svoj účel, ale našlo sa v nich dosť veľa zaujímavých artefaktov. Samotná stavba je zaujímavá. Boli tu použité bloky kameňov, ktoré do seba zapadajú ako tie, čo používali Inkovia v Cuzcu. Nepoužívali maltu, iba precíznu prácu a kamene na seba naukladali tak, že medzi ne nestrčíte ani papier alebo žiletku. Ďalšie fascinujúce miesto. Nakoniec, verte či nie, toto všetko sa dá stihnúť za jeden necelý deň. Úžasné veci na neuveriteľnom mieste. Aksum je geniálny tak ako celá Etiópia. Večer ešte strávime v neďalekej krčmičke s domácimi pri tónoch tradičnej tigrayskej hudbe. Padli nejaké pivká a bola vynikajúca zábava. O pár dní sa ideme presvedčiť, aké to je na juhu. Bude to však úplne odlišné.



Zobraziť viac príspevkov z krajiny Džibutsko

Priekopníci luxusných expedícií

Najvyššie zľavy teraz!