Vraciame sa v čase

Martin Karniš

Martin Karniš

Do Aksumu prilietame s malým meškaním, ale vôbec to negatívne neovplyvnilo náš program. Máme pred sebou spoznávanie najstaršej histórie kresťanskej Etiópie. Stojíme pred stélami, ktoré boli ako náhrobné kamene nad hrobkami kráľov dynastií ešte pred zevedením kresťanstva ako štátneho náboženstva. Najvyššia z nich má 24,5m a váži 170 ton. Ako ju sem dostali a ako ju vztýčili? A nie je jediná. Je tu celé pole takýchto monumentálnych obeliskov. Jedna stéla dokonca strávila viac ako 65 rokov v talianskom Ríme. Tu sme stretli aj v Tigray regióne vyhláseného speváka menom Mulugeta, ale skôr známeho pod prezývkou Wedi Romit. V blízkosti stélového poľa sa nachádza asi najdôležitejšie miesto pre kresťanskú a židovskú obec. Kostol Panny Márie zo Zionu. Prvý kostol tu bol postavený v 4.storočí, aby doň mohla byť uložená Archa zmluvy, ktorú sem priniesol kráľ Menelik I, syn kráľa Šalamúna a kráľovnej zo Sáby. Tento kostol bol zničený a hneď vedľa bol ešte v siedmom storočí postavený ďalší. Ten však neprežil nájazdy v 17.storočí a po jeho likvidácii bol na jeho mieste postavený ďalší. Tento však nedokázal zvládnuť silu Archy zmluvy a preto musela byť premiestnená do novopostavenej kaplnky pár metrov vedľa, kde je údajne ukrytá dodnes. Stáť v tesnej blízkosti miesta, kde nemusí, ale môže byť ukryté niečo tak dôležité, je veľmi zvláštny pocit. Stojíme a pozeráme, pozeráme a stojíme. A neustále to rozoberáme, lebo sa nám to nejako nedarí upratať v hlavách. Každopádne to nie je len tak obyčajné miesto. Nazrieme do múzea a nového kostola vybudovaného posledným cisárom Haile Selassiem, ale po veľmi starých kostoloch v predošlých mestách nás už nedokáže ohúriť. Žasneme ale nad zbierkou miestneho múzea, kde v obyčajnej skrinke s tenkým sklom je kráľovská koruna vykladaná diamantami a nespočetne veľa ďalších cenností v podobe kráľovských korún, odevov a historických svätých kníh. Pozrieme sa zblízka na miestnu „rosetskú“ dosku, kde sú nápisy zo 4.storočia v Sabaeštine, Ge´ez a Gréčtine. O kus ďalej je hrobka kráľa Kaleda a jeho snov, ktoré nám pripomínajú stavebnú zručnosť Inkov z Južnej Ameriky. Obrovské balvany sú tu naskladané na seba bez použitia spojovacieho materiálu a bez problémov odolávajú stáročiam. Pod kopcom sa nachádzajú kúpele kráľovnej zo Sáby a za mestom jej palác. Cez cestu je v poli s jačmeňom stélové pole, ktoré ešte len čaká na svoj čas, aby sa z neho stala historická pamiatka. Týmto sme zakončili cestou za históriou nielen Etiópie, ale aj kresťanstva. Zajtra odlietame do Addis Ababa, aby sme sa pripravili na cestu na juh, kde nás čaká kompletne iný svet, svet kmeňov žijúcich celé stáročia tradičným životom. Tam určite takisto ulovíme nejaké BUBO zážitky.

Zobraziť viac príspevkov z krajiny Etiópia

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine:

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test