Etiópia je jedinou africkou krajinou, ktorá nebola nikdy kolonizovaná a preto je Habeš podobne ako Siam (dnešné Thajsko) sám sebou. Etiópia je spomenutá v Biblii v starom zákone, vraj sa tu v Axume nachádza archa so zmluvou. V tej schránke z akáciového dreva majú byť 2 kamenné dosky s 10 božími prikázaniami, ktoré Mojžiš dostal na Sinaji od Boha. Pred vyše dvoma týždňami som podnikol úžasný trekking k hrobu Mojžišovho brata Aarona, o ktorom píšem na tomto Fóre pod krajinou Jordánsko. Tam sa o Mojžišovi dočítate viac. 10 božích prikázaní, je vlastne zmluvou medzi Bohom a ľuďmi. Múdry kráľ Šalamún vystavil archu vo veľkom chráme v centre Jeruzalema, no po dobití Nabuchonodozorom v roku 597 pred naším letopočtom sa stratila. A podľa jednej legendy ju syn Šalamúna a kráľovnej zo Sáby – Menelich – doniesol sem do Etiópie. Ako ich potomok je označovaný aj posledný Etiópsky cisár Haile Selassie – korunovaný v roku 1930 pod vlastným menom Ras Tafari – no to je iná téma. Každopádne predvčerom (5.5.) si Etiópia pripomínala tzv. Patriots' Day, kde oslavovala triumfálny návrat Haile Selasieho späť do Addis Abeba po tom, ako porazil fašistické Mussoliniho Taliansko. No ja chcem teraz hovoriť o tom, že Etiópia - táto nami podceňovaná krajina, kde by 99% Slovákov odmietlo ísť, aj keby im to dávali zadarmo, je krajinou, ktorá zachránila kresťanstvo. Etiópčania nie sú katolíci, ale majú okrem vlastnej reči, vlastného písma aj vlastnú cirkev – Etiópska ortodoxná cirkev. U nás najmenej známa, no pritom so 40 miliónmi veriacich je najväčšou zo 6tich kresťanských orientálnych cirkví. Tieto sa oddelili v roku 451 po Kalcedónskom koncile. Najvyšší predstaviteľ, patriarcha (od roku 2013 abune Mathias) sídli práve tu, v Addis Abeba. Táto cirkev uznáva za súčasť Biblie viacej kníh než my. Okrem nedele svätí preto aj sobotu, Ermias mi tvrdí, že v Biblii je napísané, že “prasatá sú špinavé a preto ich nemožno jest”. “A to si kde čítal? Ako to, že ja som sa to nedočítal..” bojoval som s ním najprv, až keď som pochopil, že on musí mať inú Bibliu než mám ja. Etiópčania taktiež podľa Biblie praktizujú obriezku. Mužskú obriezku. V Susednom Somálsku má aj dnes bezmála 100% žien aj ženskú obriezku, ale tu v Etiópii a určite nie medzi kresťanmi takéto praktiky nehrozia. Fascinujúca je prastará mníšska tradícia, a iba v Etiópii sa nachádza 800 kláštorov. Mnísi sú vtipálkovia a nezaprú africký temperament. Dnes je nedeľa a my vstávame skoro, aby sme zažili úžasnú africkú omšu. Na raňajky v našom 4 hviezdičkovom hotely, ktorý je braný ako luxus, je iba európska strava a množstvo tropického ovocia. No, keď sa tety v bielej kuchárskej čiapke spýtam, či by mi nepripravila Ferfer (fir fir) tak sa rozžiari. “Dal by som si všetkých 16 korení a pikantný prosím” doplním, a tým som si ju získal úplne. A takto to je v každej reštaurácii v meste, väčšinou máte v menu iba západnú stravu, ale keď prejavíte záujem o domácu, s úsmevom vám ju donesú. Ermias nás čaká v lobby, opäť je prvý 10 minút pred termínom stretnutia. Dáme poslednú kávičku – denne ich vypijem tu v Etiópii asi 10 – a vyrážame. Ideme katedrály Svätého Juraja, kde bol korunovaný cisár Haile Selassie. Už vchod do záhrady je plný veriacich odetých v bielych rúchach, ženy s bielymi šatkami na hlavách, mnoho mužov s bielymi turbanmi a dlhočiznými tenučkými palicami. Dovnútra je zákaz sa dostať, ale dostanem sa; je zákaz fotiť, ale mám aj nafilmované spevy a celé je to mystické a nádherné. No úplne iné než sú omše inde v Afrike, možno ešte Koptská omša má podobný charakter. Je to úžasné, silné, niečo, čo u nás nie je ani na Vianoce. Potom ideme do ďalšieho kostola a ďalšieho a všetky sú plné na prasknutie, vždy sa vonku vyzujeme a všade sme jediní turisti. Zažívame svadbu, veď po dlhočiznom veľkonočnom pôste, ktorý sa tu dodržiava je obdobie hojnosti a to treba využiť. Odfotil som sa s mladomanželmi, podržal im dáždnik slúžiaci nie proti dažďu, ale proti silnému africkému slnku. Povedal som im, nech sa prihlásia teraz v máji na zájazd s BUBO, že budú mať zájazd zdarma. V Etiópii sa nedá rozviesť- svadba je na celý život! A tak to má byť. Etiópia je krajinou, ktorá zachránila kresťanstvo. Mocná Axumská ríša ho na začiatku 4. storočia prijala za štátne náboženstvo a týmto konkuruje Arménsku v boji o to, ktorá krajina bola prvou kresťanskou na celom svete. No je to priateľský súboj, lebo obidve cirkvi sa majú radi, spolupracujú spolu a Armén sa ide pomodliť do Etiópskeho kostola a vice versa. Etiópia je jedinou africkou krajinou, ktorá nebola nikdy kolonizovaná a preto je Habeš podobne ako Siam (dnešné Thajsko) sám sebou. Etiópia je spomenutá v Biblii v starom zákone, vraj sa tu v Axume nachádza archa so zmluvou. V tej schránke z akáciového dreva majú byť 2 kamenné dosky s 10 božími prikázaniami, ktoré Mojžiš dostal na Sinaji od Boha. Pred vyše dvoma týždňami som podnikol úžasný trekking k hrobu Mojžišovho brata Aarona, o ktorom píšem na tomto Fóre pod krajinou Jordánsko. Tam sa o Mojžišovi dočítate viac. 10 božích prikázaní, je vlastne zmluvou medzi Bohom a ľuďmi. Múdry kráľ Šalamún vystavil archu vo veľkom chráme v centre Jeruzalema, no po dobití Nabuchonodozorom v roku 597 pred naším letopočtom sa stratila. A podľa jednej legendy ju syn Šalamúna a kráľovnej zo Sáby – Menelich – doniesol sem do Etiópie. Ako ich potomok je označovaný aj posledný Etiópsky cisár Haile Selassie – korunovaný v roku 1930 pod vlastným menom Ras Tafari – no to je iná téma. Každopádne predvčerom (5.5.) si Etiópia pripomínala tzv. Patriots' Day, kde oslavovala triumfálny návrat Haile Selasieho späť do Addis Abeba po tom, ako porazil fašistické Mussoliniho Taliansko. No ja chcem teraz hovoriť o tom, že Etiópia - táto nami podceňovaná krajina, kde by 99% Slovákov odmietlo ísť, aj keby im to dávali zadarmo, je krajinou, ktorá zachránila kresťanstvo. Etiópčania nie sú katolíci, ale majú okrem vlastnej reči, vlastného písma aj vlastnú cirkev – Etiópska ortodoxná cirkev. U nás najmenej známa, no pritom so 40 miliónmi veriacich je najväčšou zo 6tich kresťanských orientálnych cirkví. Tieto sa oddelili v roku 451 po Kalcedónskom koncile. Najvyšší predstaviteľ, patriarcha (od roku 2013 abune Mathias) sídli práve tu, v Addis Abeba. Táto cirkev uznáva za súčasť Biblie viacej kníh než my. Okrem nedele svätí preto aj sobotu, Ermias mi tvrdí, že v Biblii je napísané, že “prasatá sú špinavé a preto ich nemožno jest”. “A to si kde čítal? Ako to, že ja som sa to nedočítal..” bojoval som s ním najprv, až keď som pochopil, že on musí mať inú Bibliu než mám ja. Etiópčania taktiež podľa Biblie praktizujú obriezku. Mužskú obriezku. V Susednom Somálsku má aj dnes bezmála 100% žien aj ženskú obriezku, ale tu v Etiópii a určite nie medzi kresťanmi takéto praktiky nehrozia. Fascinujúca je prastará mníšska tradícia, a iba v Etiópii sa nachádza 800 kláštorov. Mnísi sú vtipálkovia a nezaprú africký temperament. Dnes je nedeľa a my vstávame skoro, aby sme zažili úžasnú africkú omšu. Na raňajky v našom 4 hviezdičkovom hotely, ktorý je braný ako luxus, je iba európska strava a množstvo tropického ovocia. No, keď sa tety v bielej kuchárskej čiapke spýtam, či by mi nepripravila Ferfer (fir fir) tak sa rozžiari. “Dal by som si všetkých 16 korení a pikantný prosím” doplním, a tým som si ju získal úplne. A takto to je v každej reštaurácii v meste, väčšinou máte v menu iba západnú stravu, ale keď prejavíte záujem o domácu, s úsmevom vám ju donesú. Ermias nás čaká v lobby, opäť je prvý 10 minút pred termínom stretnutia. Dáme poslednú kávičku – denne ich vypijem tu v Etiópii asi 10 – a vyrážame. Ideme katedrály Svätého Juraja, kde bol korunovaný cisár Haile Selassie. Už vchod do záhrady je plný veriacich odetých v bielych rúchach, ženy s bielymi šatkami na hlavách, mnoho mužov s bielymi turbanmi a dlhočiznými tenučkými palicami. Dovnútra je zákaz sa dostať, ale dostanem sa; je zákaz fotiť, ale mám aj nafilmované spevy a celé je to mystické a nádherné. No úplne iné než sú omše inde v Afrike, možno ešte Koptská omša má podobný charakter. Je to úžasné, silné, niečo, čo u nás nie je ani na Vianoce. Potom ideme do ďalšieho kostola a ďalšieho a všetky sú plné na prasknutie, vždy sa vonku vyzujeme a všade sme jediní turisti. Zažívame svadbu, veď po dlhočiznom veľkonočnom pôste, ktorý sa tu dodržiava je obdobie hojnosti a to treba využiť. Odfotil som sa s mladomanželmi, podržal im dáždnik slúžiaci nie proti dažďu, ale proti silnému africkému slnku. Povedal som im, nech sa prihlásia teraz v máji na zájazd s BUBO, že budú mať zájazd zdarma. V Etiópii sa nedá rozviesť- svadba je na celý život! A tak to má byť. Etiópia je krajinou, ktorá zachránila kresťanstvo. Mocná Axumská ríša ho na začiatku 4. storočia prijala za štátne náboženstvo a týmto konkuruje Arménsku v boji o to, ktorá krajina bola prvou kresťanskou na celom svete. No je to priateľský súboj, lebo obidve cirkvi sa majú radi, spolupracujú spolu a Armén sa ide pomodliť do Etiópskeho kostola a vice versa.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Etiópia
- Kresťanstvo a WHO
- Ethiopia
- Ethiopian Airlines
- Jazero Chamo
- Tiya - stélové pole, Etiópia
- Axum - kde je uložené Desatoro
- Lalibela a jej skvosty, Etiópia a najstaršie kresťanské komunity
- Danakil a otvorený vulkán Erta Ale, Etiópia
- Simienske hory - pamiatka UNESCO, Etiópia
- Bete Gyiorgis, Lalibela, Etiópia a fantastické skalné kostoly
- Debre Birhan, Gondar, Etiópia a falašskí židia
- Addis Ababa - hlavné mesto Etiópie
- Indžera, čo ochutnať v Etiópii, tipy a triky
- Pramatka Lucy a Etiópia ako kolíska ľudstva
- Unikátny Aksum, Etiópia - mesto kde je uložených Archa zmluvy a 10 božích prikázaní
- Fasilides a skalné chrámy
- Vĺčik etiópsky - najvzácnejší divý pes
- Údolie Omo - pokladnica afrických kmeňov
- Surmovia - ukrytí pred civilizáciou
- Kmene povodia rieky Omo - REFERENCIA