Debre Birhan, Gondar, Etiópia a falašskí židia

Debre Birhan, Gondar, Etiópia a falašskí židia Stredoveký hrad a posledná synagoga

...sme si povedali, keď sme si pozreli hrad, ktorý akosi nezapadá do miestnych pomerov. Sme v Etiópii, v krajine až príliš africkej. A zrazu, v meste Gondar tu stoji pevnosť akú by ste čakali kdekoľvek v oblasti Stredomoria, alebo pozdĺž ciest, kade sa presúvali Križiacke výpravy. Cely areál ma 7 hektárov a nachádzajú sa tu zvyšky 6 palácov, stajní, obslužných stavieb a tri kostoly. Niektoré sú úžasne zachované, iné vďaka rokom a Talianom (bombardovali Gondar počas rokov 1936-1941) už iba ruiny. Nazrieme do paláca kráľa Yohanesa, Dawita, pozrieme si saunu a klietky pre levy, ktoré tu mal ešte aj posledný cisár Haile Selassie v 60-tych rokoch. Hlavným palácom však je stavba z roku 1632, ktorú nechal postaviť kráľ Fassilides ako sídlo nového hlavného mesta jeho ríše. 32m vysoká stavba je vybudovaná z kameňa a vápencovej malty. Vápno si vyrábali zakopaním drveného vápenca do zeme na 3-5 mesiacov, kde začal chemický proces a "vyrobilo" sa tu (pripomína mi to zázrak) hasené vápno. Myslel na drobnosti ako sú vešiaky na odevy, krb, ktorý ma otvor do dvoch miestností a prieduchy vedené v kamenných múroch, alebo ríny, ktoré odvádzali dažďovú vodu do nádrže cez pieskové filtre. Panovník si sám tento palác naprojektoval, odskúšal na nečisto na jednej menšej stavbe v rámci komplexu a aj dohliadal na stavbu. Žil tu spokojne so svojou manželkou a následníkom trónu do svojej smrti. My tu teraz s padnutými sánkami obdivujeme dômyselnosť a zručnosť miestnych ľudí v 17.storočí. 2km od Fassilidovho paláca sa nachádza kostol Debre Birhan Selassie. Je považovaný za najkrajšie zdobený etiópsky kostol. Pochádza zo 17.storocia, ale má úžasnú atmosféru. Maľby sú tu jedinečné. Jednou z nich je aj maľba ukrižovaného Ježiša Krista, pod ktorým je ľudskou lebkou stvárnený hrob Adama. Keď dvihnete zrak, 148 cherubínov sa na vás bude pozerať z dreveného stropu. Ostávame tu najdlhšie zo všetkých návštevníkov a nevieme sa vynadívať. Pohýname sa z tohto úchvatného kostolíka a parkujeme pred ďalšou pamiatkou. Tento krát Fassilidove kúpele. Tu sa každoročne odohráva slávnosť Timkat, najväčší etiópsky sviatok. V bazéne kúpeľov sa odohráva obnovenie krstu a prichádza sem každoročne niekoľko sto tisíc Etiópčanov. Toto bol aj hlavný účel, pre ktorý boli kúpele vybudované. Ďalším bola symbolika pokrstenia Ježiša Krista Janom Krstiteľom v rieke Jordán. Posledným bol výcvik vojakov a členov kráľovskej rodiny. Tu sa učili plávať, aby si aj túto zdatnosť osvojili a boli pripravený lepšie ako nepriateľ. Z tohto miesta sa presúvame na kopec nad mesto. Tu sa nachádza dedinka Weleka a v nej posledná synagóga komunity známej ako Falasi, alebo Bete Israel (Dom Izraelcov). Celú cestu nás sprevádzajú miestne deti a predávajú hlavne hlinené "sliepky" ako suveníry. Toto sa miestni ľudia naučili ešte od pôvodných židov žijúcich v tejto oblasti do konca osemdesiatych rokov. Boli z Etiópie vyhnaní a za pomoci USA sa väčšine podarilo vysťahovať sa mimo Etiópiu. Ešte doteraz niekoľko z nich čaká na izraelskej ambasáde v Addis na doklady a povolenie vycestovať do Izraela. Synagóga je veľmi zaujímavá. Má okrúhly tvar, tak ako miestne kostoly a žiadne vybavenie. Toru odkladali do drevenej truhlice a počas čítania bola na stojane uprostred miestnosti a modliaci sa boli okolo. Jemná a zaujímavá výzdoba tiež nemá nič spoločné so synagógami, ktoré poznáme z Izraela, alebo iných kútov sveta. Ďalší jedinečný zážitok. Aby sa ale dnešný deň zakončil príjemne, zapadli sme do miestneho tradičného baríku. Hrala tu amharska tradičná hudba. Jedna pesnička trvá približne 15 minút. Skupina sa skladá z bubeníčky, hráča na jednostrunový hudobný nastroj a speváčky. Tá si vymýšľa text a spieva ho postupne pred každým návštevníkom zariadenia. Piesne majú aj určený text, je tu ale aj veľký priestor na improvizáciu, často veľmi vtipnú. Škoda že nerozumieme amharsky. Postupne nás aj vytiahli a aj my sme si zatancovali v tradičných rytmoch. Prijemná zábava nám po štyroch pesničkách skončila a ideme sa vyspať. Plní zážitkov budeme odlietať z Gondaru do Lalibely, ktorá je považovaná za vrchol cesty po severe Etiópie. Už sa nevieme dočkať kostolov vytesaných do skál.


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Afrika  

Etiópia


náročnosť

16 dní

Trvanie

5341 6210€
K

Afrika  

Eritrea, Etiópia


náročnosť

13 dní

Trvanie

4723 5190€
K

Afrika  

Etiópia


náročnosť

9 dní

Trvanie

3228 3710€
Najkrvavejšie festivaly a rituály
Prémiový blog

Prémiový blog Najkrvavejšie festivaly a rituály

Pozor! Tento blog obsahuje množstvo násilných scén a krvi. Ak máte slabší žalúdok a nechcete vnímať inakosť kultúr, prosím, nečítajte dalej. Ak vás…

Ľuboš Fellner 34 min. čítania
Karavány - viac ako obchod na ceste
Blog

Blog Karavány - viac ako obchod na ceste

Historické karavány boli väčšie či menšie skupiny skladajúce sa často z viacerých ľudí a nosných, alebo ťažných zvierat. Obvykle chodili za…

Martin Karniš 35 min. čítania
Južná Etiópia - kmene rieky Omo
Blog

Blog Južná Etiópia - kmene rieky Omo

Azda najdostupnejšou Afrikou, kde je stále možné stretnúť rôzne kmene žijúce tradičným spôsobom, je južná Etiópia. V regióne dolného Omo, ktorý je…

Martin Karniš 93 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine: