Letisko Mašad

Letisko Mašad MHD

Pristávame na letisku s priliehavým medzinárodným kódom: MHD. Letisko, ktoré hneď po Teheráne vykazuje najvyššie počty prepravených pasažierov, až cez 10 miliónov, čo je niekoľkonásobne viac, než naše hlavne mesto. Pôsobí ako také väčšie “Janíkovce pri Nitre”. V rade pre cudzincov vstupujúcich do krajiny stojíme my, jedna mnohopočetná rodina z Egypta, jeden pupkatý pánko z Juhoafrickej republiky predbiehajúc sa pred nás so slovami “biznis visa, biznis visa, my friend.” A ešte jeden Nemec. Ten stojí v tichosti za nami. Zbytok lietadla stojí v rade pre domácich. Ženy tu majú o niečo tmavší odtieň oblečenia. Navštevujeme totiž jedno z najposvätnejších miest v celom Iráne. Naša cesta začína pri hrobke ôsmeho imama. Nám to možno nič nepovie, ale pre miestnych je to ako stáť pri hrobke jedného z 12 apoštolov. Možno trochu silne prirovnanie, ale atmosféra miesta a samotnej hrobky má neskutočne elektrizujúcu podobu. Cítiť tu, že sa jedná o naozaj výnimočné miesto. Medzi základných 5 pilierov islamu patrí púť do Mekky. A kto nemôže púť absolvovať, má rôzne náhradné riešenia. Jedno z nich je aj napríklad niekoľkokrát za život navštíviť Mashad. Pútnikov je tu neúrekom. Staré babičky o paličkách s celými rodinami, ale aj komplet vidiecke klany. Dalo by sa povedať, že sa nijak výrazne neodlišujú od zbytku populácie. Len všetky majú dlhy čierny čádor, ktorý pôsobí ako plast Harryho Potera až po zem a do čela zasadený hijab, ktorý zakrýva aj ich vlasy. Migračnou kontrolou prejdeme relatívne hladko a už stojíme na letisku, ktoré nemá žiadnu zmenáreň, ani bankomat. Na čo aj? Väčšina cestujúcich sú domáci. Vstupná hala pripomína Inchebu pred kolaudáciou, ale všetci pôsobia, že sú s tým ok. Naše takmer prvé kroky smerujú, ako inam, na miesto odpočinku Imáma Rezu. Všetci dostávame pri vstupe dlhé farebné čádory, aby nás v zástupoch pútnikov v čiernej bolo dobre rozoznať :) čádor inak znamená “stan”. Absolútne výstižné :) my ženy v “našich farebných stanoch” vchádzame oddelene od mužov. Obrovský komplex v sebe skrýva niekoľko múzeí, školu, veľkú mešitu, podzemné garáže pre niekoľko tisíc aut a samozrejme, samotnú hrobku ôsmeho Imáma Rezu. Na hlavné námestie sa dostávame v čase obedňajšej modlitby. Nemusím asi hovoriť, že atmosféra je tu absolútne jedinečná. Dnes už asi nezostáva veľa miest na našej planéte, kde by ste sa na výnimočných miestach nepotkýnali o davy turistov. My sme tu sami. A vôkol nás obrovské zástupy veriacich, ktorí svoju modlitbu prežívajú naozaj s veľkým oduševnením. Mám z toho zimomriavky.. a to je len začiatok našej cesty!!  


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Ázia  

Irán


náročnosť

12 dní

Trvanie

3595
K

Ázia  

Turkmenistan, Uzbekistan, Irán


náročnosť

21 dní

Trvanie

5035
E

Ázia  

Turkmenistan, Uzbekistan, Tadžikistan, Irán, Kirgizsko, Kazachstan


náročnosť

27 dní

Trvanie

4742 7295€
Najfantastickejšie festivaly sveta
Prémiový blog

Prémiový blog Najfantastickejšie festivaly sveta

Ste už ostrieľaný cestovateľ, ktorý toho videl dosť a chce teraz svoje cesty povýšiť na iný level? Nejde totiž iba o to KAM ísť, ale aj KEDY tu byť…

Ľuboš Fellner 36 min. čítania
Marco Polo – sex a najťažšia časť cesty
Prémiový blog

Prémiový blog Marco Polo – sex a najťažšia časť cesty

V druhej časti môjho blogu o veľkom cestovateľovi nejde samozrejme iba o sex na cestách. Mladý Marco Polo prechádzal Arménskom, kde pod nedostupným…

Ľuboš Fellner 20 min. čítania
Alexander Macedónsky
Prémiový blog

Prémiový blog Alexander Macedónsky

Najúspešnejší Európan? Vzor každého ambiciózneho muža? Aj po vyše 2 000 rokoch jeho meno pozná každý. Na človeka, ktorý sa rozhodol dobyť celý…

Ľuboš Fellner 64 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine: