Kresťanská štvrť v Iráne? Nie, to nemôže byť pravda. Veď Irán je predsa konzervatívna, islamská krajina, kde v roku 1979 prebehla islamská revolúcia a tá drží niekdajšiu Perziu dodnes. Teda, aspoň tak by to vyzeralo niekde v správach v televízii, v ktorej nič nevedia. My do Iránu chodíme pravidelne (aj tento rok je to už tretia cesta) a tak vieme, že tu kresťanské stopy nájdeme. Tie najznámejšie ležia v starom Esfaháne v štvrti zvanej Ďzolfa. Názov napovedá, že ide o arménsku štvrť a vznikla v meste niekedy v priebehu 17.storočia, kedy chcel panovník a staviteľ Esfahánu Šáh Abbás podporiť obchod a tak prilákal arménskych obchodníkov. Niektoré jazyky tvrdia, že ich pritiahol násilím, iné, že to bolo dobrovoľné, no tak či onak, výsledok je zreteľný a tak sa odrazu namiesto mešít začnú vynárať kostolné veže. Dnes tu stojí 11 kostolov a najväčší spomedzi svätostánkov predstavuje dokonca katedrálu menom Vank. Náš lokálny sprievodca je tiež pôvodom Armén, náš kamarát Ara a tak sa dozvieme o týchto zákulisných veciach o čosi viac. Vždy nás bavilo chodiť viac do hĺbky. Arméni žijú v Iráne dodnes, ale často nie sú veľmi viditeľní, hoci im nikto nezakazuje nosiť krížik či iné kresťanské symboly. Prekvapení, však? Vojdeme dnu do Vanku a obklopia nás maľby. Tak iné, tak neislamské, ba priam islamsky poburujúce, no predsa sú tu a nie je to žiaden problém. Odrazu spoznávame Poslednú večeru, Ukrižovanie či Babylonskú vežu a nechýba tu ani obrovské nebo s peklom, ktoré sa prepletá navzájom a jeho obrázky mali odstrašiť nejedného hriešnika. Veď kto by chcel skončiť v pekle, kde mu požierajú vnútornosti ako ukazuje obrovská maľba nad vstupom? Aby toho nebolo dosť, nájdete tu aj Salomé s táckou, na ktorej leží hlava Jána Krstiteľa. OK, to by nebolo nič, ale predstavte si, že Salomé má vrchnú časť tela nahú. Stále sme v Iráne. Milujeme tieto kontrasty, kedy ľudia vidia, že táto krajina je o inom ako sa snaží vykričať svetu akýsi prezident s divným účesom. Džolfa je známa aj pre svoje kaviarničky a dnes sa všeobecne považuje za lepšiu štvrť, v ktorej túži bývať aj viacero Iráncov. Využijeme to, ochutnáme kávu, potúlame sa jej uličkami a zapadneme v skvelom podniku, ktorý turista nemá veľmi šancu nájsť. Ide o historický dom, ktorý kedysi patril dôležitému arménskeho básnikovi a dnes tu podávajú tradičné jedlá. My siahneme po Dizi. Irán nie je len o kebaboch. Dizi prinesú v miskách a my si ho musíme sami pripraviť. Najprv vyliať polievku, potom vám zostane jemná jahňacina, zemiaky, dusená zelenina a tĺčikom si to všetko roztlačíte na kašu. Potom podlejete vývarom, premiešate, odtrhnete kus chlebovej placky a je to. Zahryznite si ku kaši čerstvú cibuľu a mätu, k tomu dúšok čierneho čaju s cukrom nabat a zážitok je na svete. Veď práve kvôli nim cestujeme!
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Irán
- Islamská architektúra v Iráne
- Moderné umenie v Iráne
- Nowruz, Nový rok v Iráne
- Čo si kúpiť v Širáze?
- Dynastia Pahlaví
- Perzská poézia
- Iránska pohostinnosť
- Dejiny Perzie
- Haféz a Širáz
- Naqsh-e Rostam
- Najstarší strom sveta, Abarkuh
- Letisko Mašad
- Staroveký Perzepolis
- Šafran z Iránu
- Múzeum šperkov, Teherán
- Perzský bazár v Širáze
- Mekka v Iráne
- Iránska púšť, Meybod a Yazd
- Esfahánske mosty
- Svätý Mašad