Kresťania v Iráne

Kresťania v Iráne Stará arménska Džolfa

Kresťanská štvrť v Iráne? Nie, to nemôže byť pravda. Veď Irán je predsa konzervatívna, islamská krajina, kde v roku 1979 prebehla islamská revolúcia a tá drží niekdajšiu Perziu dodnes. Teda, aspoň tak by to vyzeralo niekde v správach v televízii, v ktorej nič nevedia. My do Iránu chodíme pravidelne (aj tento rok je to už tretia cesta) a tak vieme, že tu kresťanské stopy nájdeme. Tie najznámejšie ležia v starom Esfaháne v štvrti zvanej Ďzolfa. Názov napovedá, že ide o arménsku štvrť a vznikla v meste niekedy v priebehu 17.storočia, kedy chcel panovník a staviteľ Esfahánu Šáh Abbás podporiť obchod a tak prilákal arménskych obchodníkov. Niektoré jazyky tvrdia, že ich pritiahol násilím, iné, že to bolo dobrovoľné, no tak či onak, výsledok je zreteľný a tak sa odrazu namiesto mešít začnú vynárať kostolné veže. Dnes tu stojí 11 kostolov a najväčší spomedzi svätostánkov predstavuje dokonca katedrálu menom Vank. Náš lokálny sprievodca je tiež pôvodom Armén, náš kamarát Ara a tak sa dozvieme o týchto zákulisných veciach o čosi viac. Vždy nás bavilo chodiť viac do hĺbky. Arméni žijú v Iráne dodnes, ale často nie sú veľmi viditeľní, hoci im nikto nezakazuje nosiť krížik či iné kresťanské symboly. Prekvapení, však? Vojdeme dnu do Vanku a obklopia nás maľby. Tak iné, tak neislamské, ba priam islamsky poburujúce, no predsa sú tu a nie je to žiaden problém. Odrazu spoznávame Poslednú večeru, Ukrižovanie či Babylonskú vežu a nechýba tu ani obrovské nebo s peklom, ktoré sa prepletá navzájom a jeho obrázky mali odstrašiť nejedného hriešnika. Veď kto by chcel skončiť v pekle, kde mu požierajú vnútornosti ako ukazuje obrovská maľba nad vstupom? Aby toho nebolo dosť, nájdete tu aj Salomé s táckou, na ktorej leží hlava Jána Krstiteľa. OK, to by nebolo nič, ale predstavte si, že Salomé má vrchnú časť tela nahú. Stále sme v Iráne. Milujeme tieto kontrasty, kedy ľudia vidia, že táto krajina je o inom ako sa snaží vykričať svetu akýsi prezident s divným účesom. Džolfa je známa aj pre svoje kaviarničky a dnes sa všeobecne považuje za lepšiu štvrť, v ktorej túži bývať aj viacero Iráncov. Využijeme to, ochutnáme kávu, potúlame sa jej uličkami a zapadneme v skvelom podniku, ktorý turista nemá veľmi šancu nájsť. Ide o historický dom, ktorý kedysi patril dôležitému arménskeho básnikovi a dnes tu podávajú tradičné jedlá. My siahneme po Dizi. Irán nie je len o kebaboch. Dizi prinesú v miskách a my si ho musíme sami pripraviť. Najprv vyliať polievku, potom vám zostane jemná jahňacina, zemiaky, dusená zelenina a tĺčikom si to všetko roztlačíte na kašu. Potom podlejete vývarom, premiešate, odtrhnete kus chlebovej placky a je to. Zahryznite si ku kaši čerstvú cibuľu a mätu, k tomu dúšok čierneho čaju s cukrom nabat a zážitok je na svete. Veď práve kvôli nim cestujeme!  


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Ázia  

Irán


náročnosť

12 dní

Trvanie

3595
K

Ázia  

Turkmenistan, Uzbekistan, Irán


náročnosť

21 dní

Trvanie

5035
E

Ázia  

Turkmenistan, Uzbekistan, Tadžikistan, Irán, Kirgizsko, Kazachstan


náročnosť

27 dní

Trvanie

4742 7295€
Najfantastickejšie festivaly sveta
Prémiový blog

Prémiový blog Najfantastickejšie festivaly sveta

Ste už ostrieľaný cestovateľ, ktorý toho videl dosť a chce teraz svoje cesty povýšiť na iný level? Nejde totiž iba o to KAM ísť, ale aj KEDY tu byť…

Ľuboš Fellner 36 min. čítania
Marco Polo – sex a najťažšia časť cesty
Prémiový blog

Prémiový blog Marco Polo – sex a najťažšia časť cesty

V druhej časti môjho blogu o veľkom cestovateľovi nejde samozrejme iba o sex na cestách. Mladý Marco Polo prechádzal Arménskom, kde pod nedostupným…

Ľuboš Fellner 20 min. čítania
Alexander Macedónsky
Prémiový blog

Prémiový blog Alexander Macedónsky

Najúspešnejší Európan? Vzor každého ambiciózneho muža? Aj po vyše 2 000 rokoch jeho meno pozná každý. Na človeka, ktorý sa rozhodol dobyť celý…

Ľuboš Fellner 64 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine: