Krajina cédrov, Libanon

Krajina cédrov, Libanon Libanon plný histórie

Krajina, ktorá je štyri krát menšia než Slovensko, vtesnaná na Blízky Východ si počas svojej existencie už vytrpela príliš veľa bolesti a svoje šťastné dni nezažíva ani dnes. Dnes tu už nepoletujú guľky ničivej občianskej vojny, ktorá sa preháňala ulicami v rokoch 1975-1990 a ani sem nepadajú bomby izraelskej agresie z roku 2006, no neďaleká Sýria a jej súčasný konflikt vykresľuje na tvárach domácich vrásky s neistou budúcnosťou. V médiách, ako to už býva dobrým zvykom to vyzerá miestami zle, ale my sme tu a všetci sme v najlepšom poriadku, ba čo viac, túto nádhernú krajinu si neskutočne užívame. Včerajší deň sme strávili v hlavnom meste v Bejrúte a jeho blízkom okolí. Objavovali sme poklady archeologického múzea, hľadali na starých rímskych sarkofágoch Achilla, Patrokla, kráľa Priamosa či Hektora a z mozaík na nás hľadel Sokrates či Alexander Veľký. Libanon bol odvekou križovatkou kultúr a každý národ, ktorý niečo v tomto priestore niečo znamenal tu po sebe zanechal stopy. Aj dnes je preto Libanon mix kultúr, náboženstiev a považuje sa za najtolerantnejšiu arabskú krajinu sveta. Arabka v minisukni? Reklama na alkohol či bilboardy so ženami v spodnom prádle? Obchody naplnené víno, arakom či pivom? To všetko tu človek nájde, hoci je v arabskom svete, kde je islam dominantným náboženstvom. To len naše umelé predsudky nám brána vnímať arabský, či ešte lepšie povedané islamský svet komplexnejšie. Z mesta Jounieh sme sa odviezli lanovkou na pahorok Harrisa odkiaľ sme malý nádherný panoramatický pohľad na okolité mestečká, dedinky vtlačené do Libanonského pohoria, no dominantou pahorka je dnes obrovský kostol a 7 metrová Panna Márie, ochrankyňa Libanonu. Ďalší paradox, však? Panna Mária sa spomína aj v posvätnom Koráne a je matkou proroka Isu, ktorého my poznáme ako Ježiša Krista. Veľa príbehov sa tu prelína. Odfotili sme sa pri typických libanonských cédroch a odviezli sa do Byblosu. Viete, že odtiaľto pochádza názov Biblia? Byblos sa považuje za jedno z najdlhšie osídlených miest sveta a my sme si v archeologickom parku čítali ako v otvorenej knihe. Čo kameň, čo múr to iný národ, ktorý si pamätáme z dejepisu. Aramejci, Egypťania, Kannánci, Feničania, Gréci, Rimania, Peržania, Križiaci, Arabi či osmanskí Turci. Každý tu bol a boli sme tu aj my. V geniálnej reštaurácii sme sa ponorili do tajov libanonskej kuchyne a v jej prípade nikto nebýva sklamaný! Podvečerný Bejrút nás privítal tichom a tak sme si pobehali po jeho uliciach, niekdajších soukoch, zastavili sa v mešitách, kostole sv.Juraja, pohľadali rímske kúpele, slávnu právnicku školu a napokon obdivovali mešitu Al Amín, ktorá sa stala symbolom Bejrútu. Veža maronitskej katedrále tu už stojí v plnej kráse a tak súperí s minaretmi o pohľady. Dnešný deň bol skvelý. Opustili sme Bejrút a vybrali sa do údolia Biká, ktoré sa v poslednej dobe skloňuje v súvislosťou so sýrskym konfliktom. Cestu do Baalbeku včera po niekoľkých dňoch otvorili a tak nám šťastie prialo a fúkalo do pomyselných plachiet. Baalbek sa nám po hodine a pol otvoril pred očami a jeho monumentálne chrámy sa nám pomaly, ale isto vpíjali do mysle. Starý priateľ Mohammed ma z diaľky spoznal, pribehol ku mne o paličke, pozdravil ma a poďakoval, že sme prišli. „Už takmer dva týždne tu nebola skoro žiadna skupina“ hovorí takmer so slzami v očiach. Kvôli médiám a zlej povesti Baalbeku považovaného za sídlo hnutia Hizballáh sa tu turizmus roztápa a tí čo z neho žili trávia celé dni čakaním na Godota. „Povedzte doma, že sa tu nič nedeje, ukážte im, že tu je pokoj a kľud“ lúčime sa. Baalbek sme mali len a len pre seba. Predstavte si, že ste v Ríme na Forum Romanum, aténskej Akropole či tureckom Efeze úplne sami. Úplne sami. Bez nikoho. Len vietor a tiché ruiny. Človek si pripadá ako starý cestovateľ 19.storočia, kedy objavoval niečo výnimočné a má chuť sadnúť si na kameň a uhlíkom kresliť podobizeň celého miesta, tak ako to robili ľudia dávno pred ním. Prechádzali sme sa v tieni najväčších stĺpov starovekého sveta. Nazreli do Bakchovho chrámu, kráčali ruinami slávneho mesta a celého bolo naše. Podľa záznamov sme boli prvá slovenská skupinka tento rok v Baalbeku. Zážitok ako sa patrí! Aj Andžar neďaleko sýrskych hraníc sme si vychutnali bez živej duše. Kalifov palác, kúpele, mešita, tetrapylon a les plný stromov. Krásne miesto. Sme v Libanone a tu sa vyrába skvelé víno. Ako by to bolo, aby sme takéto niečo obišli? A tak sme sa ocitli aj v jaskyniach Ksary a napokon na ochutnávke najlepších vín. Berieme aj domov, držte palce, aby sa nerozbili! Zajtra nás čaká prelet do Jordánska a tak sa ozvete až odtiaľto. Z Libanonu zdravíme do príťažlivého Afganistanu!


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Ázia  

Sýria, Irak, Libanon


náročnosť

10 dní

Trvanie

4500
K

Ázia  

Libanon, Jordánsko


náročnosť

10 dní

Trvanie

2517 2860€
E

Ázia  

Sýria, Libanon


náročnosť

10 dní

Trvanie

2394 3990€
TOP 10 Libanonu: najkrajšie miesta klenotu Blízkeho východu
Blog

Blog TOP 10 Libanonu: najkrajšie miesta klenotu Blízkeho východu

Libanon je krajina, ktorá je rozlohou takmer päťkrát menšia ako Slovensko, no má takmer identický počet obyvateľov. Na malej ploche sa tiež vďaka…

Erik Almáši 19 min. čítania
Bejrút – prehliadka a tipy
Bejrút

Bejrút Bejrút – prehliadka a tipy

Bejrút je pre mnohých cestovateľov veľkým prekvapením. Poklad Blízkeho východu s množstvom kontrastov, ktorý sa prirovnáva k Parížu. A nie nadarmo.…

Monika Šeniglová 14 min. čítania
Sunniti vs šiiti a čo sa stalo v Karbale
Blog

Blog Sunniti vs šiiti a čo sa stalo v Karbale

V Bahrajne, kde vládne sunnitský vladár, ale väčšina poddaných sú šiiti (shia), mi moja známa, pôvodom Nemka, ktorá žije v ostrovnej krajine…

Ľuboš Fellner 56 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine: