Prvé vlaky na Jáve

Prvé vlaky na Jáve

Nástupište prvej stanice Holandskej Východnej Indie inicioval v roku 1864 generálny guvernér Holandska na území strednej Jávy v Semarangu. Holandská Východná India bola po Indii druhou krajinou v Ázii, ktorá zaviedla železničnú dopravu. Nasledovali Čína a Japonsko. Prvá stanica začala svoju prevádzku 10. augusta 1867 a spojila stanice Semarang s Tanggungom v dĺžke 25 kilometrov.

Liberálna holandská vláda najprv dala priestor súkromným podnikom na vybudovanie železničných tratí, avšak tie nedokázali zaručiť dostatočnú návratnosť investícií a tak holandské ministerstvo nakoniec schválilo systém štátnych železníc siahajúcich od západu po východ Jávy. Po tom, čo Holandská Východná India začala s výstavbou železníc naplno, súkromné podniky úplne nezmizli a ostali ako regionálne vedľajšie trate. Prvá linka spájajúca východ so západom bola prepojená v roku 1894 medzi mestami Bogor (na východe) a Surabaya (na západe). 

Najväčší rozmach zažili železnice na Jáve v 20. rokoch 20. storočia. Trate slúžili najmä na prepojenie miest s cukrovými plantážami, továrňami a prepravu poľnohospodárskych produktov. V tomto období sa začali trate využívať aj na verejnú dopravu. Veľká hospodárska kríza v 30. rokoch 20. storočia zničila plány na výstavbu železničných tratí na Borneu, prepojenie tratí na Sumatre a elektrifikáciu tratí na Jáve.

Väčšina železničných tratí mala pre Holandskú Východnú Indiu dvojaký účel: ekonomický a strategický. Podmienkou holandského kráľa pre prispievanie na budovanie tratí bolo prepojenie vojenských základní. Počas japonskej okupácie v rokoch 1942 až 1945 boli železničné trate na Jáve spravované ako jeden celok.
Od nezávislosti v roku 1945 prevzala riadenie železníc vláda založením Ministerstva železníc Indonézskej republiky (DKA) a v roku 1971 sa úplne všetky znárodnili. Štátny podnik Kereta Api Indonesia (KAI) v posledných rokoch oživil železničnú dopravu a reaktivoval značný počet tratí. Geografia krajiny však nepraje rozširovaniu železníc a doteraz sa sieť sústreďuje len na Jávu a Sumatru.

Indonézska železničná sieť sa postupne stáva nevyhnutým dopravným prostriedkom, preto krajina v súčasnosti rozširuje svoju sieť s ambíciou dosiahnuť do roku 2030 viac ako 10 tisíc kilometrov tratí z aktuálnych necelých 7 tisíc kilometrov.

Mohli by vás zaujímať indonézske blogy:


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Ázia  

Bali (IND), Singapur, Malajzia, Indonézia


náročnosť

11 dní

Trvanie

2615 3735€
K

Ázia  

Bali (IND), Indonézia


náročnosť

14 dní

Trvanie

2937 4450€
K

Ázia  

Indonézia


náročnosť

14 dní

Trvanie

2736 4275€
Fernão de Magalhães
Prémiový blog

Prémiový blog Fernão de Magalhães

Stojím v Punta Arenas (Piesočný Bod) pod sochou môjho hrdinu. Po portugalsky sa volá Fernão de Magalhães a po španielsky Hernando de Magallanes.…

Ľuboš Fellner 39 min. čítania
Veľká päťka alebo 25 zvierat pre rok 2025
Prémiový blog

Prémiový blog Veľká päťka alebo 25 zvierat pre rok 2025

Naša planéta je úžasným miestom, kde ešte stále môžete natrafiť na autentickú divokú prírodu aj s jej obyvateľmi - fascinujúcimi divými zvieratami…

Martin Karniš 73 min. čítania
Bukittinggi - mesto, kde vládnu ženy a varia muži
Bukittingi

Bukittingi Bukittinggi - mesto, kde vládnu ženy a varia muži

Predstavte si mesto, kde stále existuje matriarchát. Majetok sa v ňom nededí z otca na syna, ale z matky na dcéru. Aby syn zarobil peniaze, opúšťa…

Jaroslav Kondač 19 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine: