Iránska provincia Razavi Chorasán, ležiaca na severovýchode krajiny, patrí medzi najnavštevovanejšie miesta v celom Iráne. Ani nie tak zahraničnými turistami ako domácimi či pútnikmi z rôznych kútov islamského sveta. Posvätný Mašad priťahuje svojou neskutočnou svätyňou, ale aj v jeho okolí, nájdeme viacero zaujímavých miest. Jedným z nich je malé mestečko Qadamgah, kde stojí svätyňa s odtlačkami 8.šiítskeho Emáma Rezu.
Mestečko Qadamgah, ležiace zopár desiatok kilometrov od Mašadu, obýva len niečo cez 3 000 ľudí, avšak pútnici, ktorí sa tu cez deň zastavia, domácich hravo svojím počtom predčia. Ústredným miestom je veľká svätyňa s posvätnými šľapajami Emáma Rezu. Všetky ulice sa k nej zbiehajú a keby človek aj náhodou nevedel, kde leží, prúd ľudí ho tam automaticky donesie. Na parkovisku zastavujú autobusy s iránskymi, azerbajdžanskými, ale aj tureckými značkami a skupinky ľudí sa pomaličky presúvajú smerom k svätyni ležiacej na vyvýšenej platforme.
Celú prístupovú cestu lemujú obchodíky so suvenírami, občerstvením, zmrzlinou či čajovňa. Ľudia si kupujú najmä plastové fľaše, bandasky alebo hlinené nádoby, aby si do nich mohli nabrať vodu z posvätného prameňa. Tabuľa v angličtine aj perzštine s namaľovaným svätostánkom privíta každého pútnika a po tom, ako zdolá niekoľko schodov, sa ocitne v parku. Až za bránou sa odkryje svätyňa a človek tak vidí jej nádhernú tyrkysovú kupolu zloženú zo stoviek či tisícok malých kachličiek.
Priestor pôsobí ako oáza pokoja, všade stromy, kríky, kvety a žblnkotajúca voda padajúca z prameňa. Dnešná svätyňa pochádza z obdobia, kedy Perzii vládli Safávidi, dynastia, ktorá tu založila šiítsku tradíciu. Jednou stranou sa zástup ľudí vinie dnu, druhou stranou vychádzajú von. Ženy aj muži majú oddelený vstup, ale obe pohlavia uvidia to kvôli čomu sem prišli. Mužská časť svätyne je vystlatá kobercami a niekoľko chlapov kľačí na zemi a prikladá čelo na malý posvätný kamienok mohr.
Svätyňou sa ozývajú pravidelné modlitby a každý sa chce pozrieť k striebornej mreži. Za ňou sa v rohu ukrývajú odtlačky nôh šíitskeho Emáma Rezu. Podľa legendy sa tu zastavil Reza pri svojej ceste do Mašadu a oddýchol si pri prameni. Pomodlil sa a po rozprave s Alláhom sa na kameni objavili odtlačené šľapaje.
Kým posvätný prameň Zam Zam v saudskoarabskej Mekke sa spája s menom Ismajla, tento sa bude navždy spájať s Emámom Rezom. Kým muži vidia odtlačky nôh len v odraze zrkadla, ženy ich majú celé krásne pred sebou.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Irán
- Naqsh-e Rostam
- Najstarší strom sveta, Abarkuh
- Islamská architektúra v Iráne
- Kresťania v Iráne
- Moderné umenie v Iráne
- Letisko Mašad
- Staroveký Perzepolis
- Nowruz, Nový rok v Iráne
- Šafran z Iránu
- Múzeum šperkov, Teherán
- Perzský bazár v Širáze
- Mekka v Iráne
- Čo si kúpiť v Širáze?
- Iránska púšť, Meybod a Yazd
- Dynastia Pahlaví
- Esfahánske mosty
- Svätý Mašad
- Perzská poézia
- Iránska pohostinnosť
- Biely palác v Teheráne