Krv a betel na Papue Novej Guinei

Krv a betel na Papue Novej Guinei PNG krv a betel

Pozriem sa na zem a tam všade krv, červené fľaky rozstriekané na každú stranu. Vravím si, kam som to priletel? Jediné čo viem, je že tento ostrov bol ešte donedávna domovom kanibalov. Pevne verím, že toto nie je to čo si myslím. Asi takto vnímal mladý Francúz Marc svoj prvý vstup do Port Moresby, hlavného mesta PNG ( Papua Nová Guinea). Po absolvovaní pasovej kontroly si všimol, že všetci mali červený jazyk, pery a niektorým z pier stekala červená tekutina. Až keď ho vyzdvihol miestni mladík tak mu vysvetlil, že to nie je krv ale chrachle z betelových orechov. Tie žuje na ostrove snáď každý. Tie najlepšie pochádzajú z horúcej provincie East Sepik. Dnešná PNG je iná. Betel stále fičí, ale pribudli tabule, ktoré túto bohumilú činnosť zakazujú a to, že to myslia vážne dokazuje aj tabula priamo na bezpečnostnej bráne do parlamentu. Nie, nie je tam, že nesmiete mať zbrane atď, je tam, že nesmiete pľuť na zem a žuvať betel. A tých tabúľ je niekoľko. Budova parlamentu, je dominantou Port Moresby, hlavného mesta krajiny a krásne ho vidieť z lietadla keď sa stroj Air Niugini pomaly začne pripravovať na pristátie. Rýchla a jednoduchá pasová kontrola, Slováci môžu dostať víza priamo na letisku, batožina a ste v horúcom Port Moresby. Obyčajný kapitán anglickej lode, ktorý bol presvedčený o svojej nadradenosti pomenoval toto mesto po svojom otcovi a tento názov mu ostal dodnes. Škoda, keďže PNG si zaslúži skôr miestny názov než tuctového britského námorníka. Povesť PM je skôr negatívna. Na prvý pohľad mestu dominuje ostnatý drôt a všadeprítomné SBS-ky. Až po chvíli si všimnete, že drôt je hrdzavý a SBS-ky spia. Viem si predstaviť, že kedysi toto mesto bolo peklom na zemi. Horúčava, novoobjavené zlato, ropa, nikel a tým pádom aj tlačenicu „demokratických“ štátov na čele s Austráliou , ktorých cieľom bolo čo najviac ošklbať novovzniknutú krajinu. Nie nadarmo Austrálčania dodnes ako jediný štát nemôžu získať víza pri prílete. Aspoň malá pomsta. Ale poďme na PNG. Druhý najväčší ostrov sveta o ktorý sa delí Indonézia a Papua Nová Guinea je najväčším jazykovým Babylonom na svete. Len v jeho Papuánskej časti ( PNG) sa dnes hovorí 825 jazykmi! Neuveriteľný miš-maš a keď pridáte stovky jazykov aj v západnej Papui ( dnes patrí Indonézii) tak zistíte, že 26 percent jazykov, ktorými sa hovorí na planéte zem je na tomto jednom ostrove. Tomu sa hovorí diverzita. Fantastické. V starých časoch kmene samozrejme toľko necestovali a neznalosť jazyka iného kmeňa im problémy až tak nerobila. V dnešnom svete rýchlych spojení už áno a aj preto sa v PNG uchytil zaujímavý jazyk Tok Pisin. Kreolský jazyk , ktorý je zmiešaninou miestnych jazykov, pacifických ostrovov, angličtiny, nemčiny a ďalších. Niečo ako esperanto ostrovov a funguje. Napríklad: gras bilong fes (grass belong face) = brada, bun nating (bone nothing) – a very thin person = chudý človek. Zaujímavo preložili aj princa Charlesa keď bol na návšteve PNG. Princ Charles alias "nambawan pikinini bilong Misis Kwin" = prvé dieťa patriace pani kráľovnej. Je to vlastne skomolenina všetkých slov čo poznáte a máte z toho Tok pisin. Ak neovládate Tok tak Vám našťastie pomôže angličtina, ktorá je ďalším úradným jazykom. Horúce PM je mestom na kratučkú zastávku. Nebyť medzinárodného letiska tak PM nikdy nezíska postavenie hlavného mesta. Aj dnes je politickým centrom, ale peniaze sa rodia inde a to v prístavnom meste Lae, druhom najväčšom meste krajiny. Z PM do Lae, ale nevedie cesta a dá sa iba preletieť. To vás prinúti pozrieť sa do mapy a zostanete krútiť hlavou nad neuveriteľnou geografiou tejto melanézskej krajiny. Pred cca 8000 rokmi bola PNG spojená s Austráliou, avšak zvyšujúca sa hladina morí a oceánov ich oddelila. Pre PNG to bola dobrá správa. Z Austrálie sa stala suchá neúrodná mŕtva krajina plná vyschnutých bielych mužov, zatiaľ čo PNG prekvitala. Pobrežné oblasti sú legendárne tyrkysovou vodou, svietiacim podmorským svetom (Tufi), mega jaskyňami. Nízkopoložené oblasti sú zas horúcou džungľou plnou raflésií, orchideí a stoviek druhov vtákov vrátane gigantických netopierov. Postupne stúpame a dostaneme sa do horských údolí ako Wahgi, kde to čo hodíte na zem vyrastie a výber na trhu je neuveriteľnou zmesou farieb a vôní. Na vyššie položených kopcoch až do výšky 2600 metrov pre zmenu rastie bujný tropický prales a krajina hrá všetkými odtieňmi zelenej, farby, ktorú Austrálčania nepoznajú. Hory stúpajú až do výšky 4509 metrov. Presne toľko má najvyšší vrchol PNG Enduwa Kombuglu. Jeden ostrov a má všetko čo človek potrebuje. Negatívom je infraštruktúra. Hory vytvárajú neprekonateľnú hranicu a zároveň rozdeľujú krajinu na viacero častí. Hlavné mesto PM ostáva odrezané na jej východe. Na severe je priemyselné Lae, na severozápade pekelne horúca provincia Sepik, v strede krajiny kraľujú kopce, horské údolia a na juhozápade sa krajina otvára to množstva močarísk a lagún. Ostrov jej dodnes vulkanicky aktívny, je tu viacero aktívnych sopiek, ktoré sú súčasťou pacifického okruhu ohňa. Okolo hlavného ostrova leží viacero cestovateľských lahôdok ako napr. Nová Británia, Nové Írsko či Hannover alebo famózne Trobriandské ostrovy. Každý kúsok pevniny má svoj kmeň a jazyk a tak nie je náhodou, že práve ľudia sú najväčším lákadlom PNG.


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Austrália a Oceánia  

Papua Nová Guinea, Austrália


náročnosť

17 dní

Trvanie

5620 7025€
K

Ázia   Austrália a Oceánia  

Papua Nová Guinea, Singapur


náročnosť

11 dní

Trvanie

6463
K

Austrália a Oceánia  

Oceánia, Nová Británia, Nové Írsko, Šalamúnove ostrovy, Papua Nová Guinea


náročnosť

17 dní

Trvanie

14214
Najznámejšie kmene Papuy-Novej Guiney Prémiový blog

Prémiový blog Najznámejšie kmene Papuy-Novej Guiney

Keď sa povie Papua-Nová Guinea, väčšina z nás si predstaví zaostalú krajinu, neprekonateľnú džungľu a kmene ľudožrútov, ktorí obývajú toto územie…

Tomáš Matejovič 12 min. čítania
Najkrvavejšie festivaly a rituály Prémiový blog

Prémiový blog Najkrvavejšie festivaly a rituály

Pozor! Tento blog obsahuje množstvo násilných scén a krvi. Ak máte slabší žalúdok a nechcete vnímať inakosť kultúr, prosím, nečítajte dalej. Ak vás…

Ľuboš Fellner 24 min. čítania
Tichý oceán – neznáma krása na opačnej strane zeme Prémiový blog

Prémiový blog Tichý oceán – neznáma krása na opačnej strane zeme

Písal sa 31. január 1968, kedy tichooceánske Nauru získalo nezávislosť od Británie, teda pred 55 rokmi. Talofa lava, Kia ora, Fakalofa lahi atu,…

Ľuboš Fellner 55 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny: