Prečo navštíviť  Papuu Novú Guineu?

Prečo navštíviť Papuu Novú Guineu?

Zločinnosť a kanibalizmus je to čím sa Papua Nová Guinea dostáva do pozornosti svetových médií. Ale sú to iné dôvody, prečo National Geografic zaradil PNG medzi Top destinácie na rok 2017. A v týchto cestovateľských príspevkoch sa to postupne dozviete a urobíte si vlastný obraz. Ostrov Nová Guinea bola ešte v ľahko zapamätateľnom roku 1919 rozdelená koloniálnymi mocnosťami na holandskú časť na západe druhého najväčšieho ostrova sveta (teraz táto časť patrí Indonézii) a pravá- východná časť bola rozdelená na južnú Britskú kolóniu s menom Papua a na severnú Nemeckú kolóniu menom Nemecká Nová Guinea. Pomenovanie Nová Guinea vzniklo už v 16 storočí kedy baskickému moreplavcovi Yňigo Ortizovi pripomínali obyvatelia tých z africkej Guinei. Takže nie som vo svete prvý. Iba na Slovensku – a to je ľahké. Je to tým, že som navštívil všetky Guiney (Španielsku- Rovníkovú, Portugalskú- Bissau, aj najväčšiu Francúzsku Guineu- Conakry) a iní nie. Každopádne, mnohí obyvatelia ostrova Papua Nová Guinea mi Afričanov veľmi pripomínajú. Výzorom, povahou, uvažovaním. Niektorí, ak nemajú bradu sú ako Bantuovia. Všetci pochádzame z Afriky, to je vedecky dokázané, no Melanézania odtiaľ odišli dlho pred nami Indoeurópanmi a evidentne sa ako predstavitelia homo sapiens nezmixovali s neandertálcami či iným druhom ako my. Sú teda Afričanom podobnejší a na tomto 50 000 rokov starom experimente vidieť, že vrodené (DNA) prebíja naučené (výchova); nech robíš, čo robíš. Prví ľudia prišli do oblasti dnešnej Papuy už pred tými 50 000 rokmi a cestou z Afriky sa priveľmi nezastavovali a nepremiešali. Možno iba s altajskými Denisovanmi. Medzi Afrikou a ostrovom Nová Guinea nenájdete takýchto čiernych ľudí. Ešte v horách Timoru som nejakých našiel a potom sú ľudia s čiernou pokožkou ďalej na východ (Šalamúnove ostrovy, Vanuatu, Fidži atď.). Homo sapiens čo na Novú Guineu prišli, boli lovci, zberači ako všetci ľudia tej doby. Príroda je tu kúštiček (južne) od rovníka neuveriteľne bohatá, pôda úrodná a Papuánci boli jednými z prvých ľudí na našej planéte, ktorí sa začali venovať poľnohospodárstvu (pred 9 až 10 tisíc rokmi). Čítam knihu od Jareda Diamonda s názvom “Svet ktorý skončil včera” a presne o tomto je Papua. Tu ešte môžete vidieť ako sme my Európania žili “včera”, ešte sa môžete pozrieť do našej minulosti a pochopiť hĺbku svojej duše. Od opice sme sa oddelili pred 6 miliónmi rokmi, no “civilizujeme sa” maximálne posledných 11 000 rokov. Naša duša však ostáva tá zo “včera”. Napísal som to v skratke a kto číta posledné roky moje blogy vie, že sa tejto téme venujem. Niekedy Vám tému, ktorú hrá v mojej životnej filozofii Papua hlbšie vysvetlím. Papua mi iba docvakáva svetové puzzle s názvom “ľudská duša” Papua je úžasná v tom, že práve tu sa pôvodné zvyky udržali dlhšie než inde a mnohé sa udržiavajú až do dnešných čias. Aké sú služby v PNG? Letecká sieť funguje (pre skúseného cestovateľa) perfektne. Hotely tu majú lepšiu kvalitu než v rovníkovej Afrike. Klimatizácia, chladnička, televízor, wifi, proste super, žiadna ľudožrútska chatka. Ale služby, to je katastrofa. Raz som v Conakry býval v najlepšom hoteli hneď vedľa prezidentského paláca a dostal som na recepcii kľuč- kartičku. Asi 10 ľudí mi potom 3 hodiny pomáhalo dostať sa do izby. So službami v Afrike a tu je to veľmi podobné, no tu sú horšie. V našom hoteli v Port Moresby máme bazén, 6 reštaurácii, 2 bary, no proste luxus (hotel je opakovane ocenený World luxury hotel Awards), ohromné množstvo veľmi milého personálu. No sú to strašliví motáci, niekedy mi pripadajú akoby si navzájom nerozumeli. Na Papue sa hovorí vyše 800 jazykmi, čo je svetový rekord, a aj keď sa hrdia, že sú jedným národom, ktorý ťahá za jeden povraz nie je tomu tak. Ľudia z Tari bývajú v POM na jednom mieste a živia sa predajom betelových orechov. Všetci z cestovky, s ktorou spolupracujem, sú z hôr z Mount Hagen. Všetci v rybárskej dedinke Hanuabada sú z kmeňa Motu. Navzájom sa kmene nestýkajú. Stále žijú svojimi zvykmi, silnými tradíciami, ktoré sú tak odlišné ako ich jazyky. A preto pre turistu fascinujúce. Bojíte sa ísť do Papui? No, lákajú vás tí pomaľovaní, polonahí chlapíci. V sérii blogov- čo píšem na toto cestovateľské BUBO Fórum- sa dozviete, aká je dnešná situácia. Minulý rok Papuu prešiel Tomáš Hušek. A prešiel ju ako profesionál, ktorý hľadal najlepších partnerov, ľudí, čo sa v turizme vyznajú; ktorí vedia odpovedať na otázky; hľadal slušné hotely a hľadal oblasti, kam sa priveľmi nechodí a atrakcie, kde sa vieme nadýchnuť unikátnosti. To, čo žiadny samostatný cestovateľ- amatér- nedokáže. Tomáš žil od 11 rokov v Botswane a pre BUBO pracuje vyše 20 dlhých rokov od rannej mladosti. Vie! Ok, internet dáva mnohým pocit, že vedia, ale nie je to Pravda. Gynekológov poráža z “informovaných” žien Modrého koníka (poznám zakladateľov portálu a sú to tí najlepší ľudia na svete), z bojovníčok proti očkovaniu, ktoré vedia viac než lekári. A ja vám poviem, že v cestovaní je ešte viac idiotov, ktorí si zamieňajú pojmy s dojmami. Problém je, že sú rovnako nebezpeční ako keď nedáte zaočkovať svoje dieťa vakcínou proti Diphterii, Tetanu a Pertussis a ono umrie na záškrt. Pre internetových “cestovateľov” je Papua Nová Guinea nebezpečná naďalej. No vy, čo máte skúsenosti, navštívili ste vyše 70 krajín sveta, ideálne aj 10 krajín subsaharskej Afriky, budete nadšení. Respektíve, treba ísť s BUBO. Ja mám teraz v partii mnohých s vyše 150 krajinami sveta. Čím viac tí ľudia prešli, tým viac si cenia kvalitu. To ma napĺňa hrdosťou. Malo by to byť vidieť aj zo zážitkov a fotografií a aj naše fotografie by mali byť lepšie –viac ulovených zážitkov, lepšie fotografie, miesta, kam sa nechodí a nielen hlavný ostrov budú našim dôkazom. Inak Papuánci sú veľmi podobní Slovákom. Nemajú metro a mladej generácii sa nechce napríklad príliš pracovať. Hľadám typickú papuánsku reštauráciu a po tejto otázke zaznie u mojich dvoch sprievodkýň 15 minútové ticho, respektíve si medzi sebou niečo povedia a potom uvažujú. Medzi tým sa ma spýtajú, “pizza môže byť? Čínska reštaurácia?” A potom vysvetlia situáciu: “Papuánci chcú byť iba dobre zarábajúcimi športovcami alebo politikmi. Pracovať, to ich nebaví. Robiť ťažko v reštaurácii, to nie je pre nás.” No presne! A čo máme spoločné ďalej? Papua je podľa Amnesty International jednou z najskorumpovanejších krajín sveta. Papuánci majú veľmi radi alkohol a obchody s alkoholom sú oddelené od bežných potravín. Papuánci sú veľmi milí ľudia. Doslova si rozumieme. John, šéf cestovky má 5 žien. V tomto nás Slovákov, mužskú časť populácie, Papuánci predbehli. Je tu nádherne a ja sa tu cítim ako doma!   Prečo navštíviť PNG: Najviac kmeňov na svete (vyše 800 jazykov, je druhým miestom hneď za Vanuatu/počet jazykov na počet obyvateľstva, ktoré BUBO každoročne navštevuje) 5 x toľko koralov ako v Karibiku na rovnakej ploche Na tomto BUBO zájazde pristaneme 14x = neuveriteľný rozsah Lovci a zberači PNG nám ukazujú našu prapodstatu (dozviete sa o sebe viac) Nafotíte svoje najkrajšie cestovateľské fotografie PNG položená na druhom najväčšom ostrove sveta je farebná, voňavá a magická krajina  


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Austrália a Oceánia  

Papua Nová Guinea, Austrália


náročnosť

17 dní

Trvanie

5620 7025€
K

Ázia   Austrália a Oceánia  

Papua Nová Guinea, Singapur


náročnosť

11 dní

Trvanie

5620
K

Austrália a Oceánia  

Oceánia, Nová Británia, Nové Írsko, Šalamúnove ostrovy, Papua Nová Guinea


náročnosť

17 dní

Trvanie

12360
Najznámejšie kmene Papuy-Novej Guiney Prémiový blog

Prémiový blog Najznámejšie kmene Papuy-Novej Guiney

Keď sa povie Papua-Nová Guinea, väčšina z nás si predstaví zaostalú krajinu, neprekonateľnú džungľu a kmene ľudožrútov, ktorí obývajú toto územie…

Tomáš Matejovič 12 min. čítania
Najkrvavejšie festivaly a rituály Prémiový blog

Prémiový blog Najkrvavejšie festivaly a rituály

Pozor! Tento blog obsahuje množstvo násilných scén a krvi. Ak máte slabší žalúdok a nechcete vnímať inakosť kultúr, prosím, nečítajte dalej. Ak vás…

Ľuboš Fellner 24 min. čítania
Tichý oceán – neznáma krása na opačnej strane zeme Prémiový blog

Prémiový blog Tichý oceán – neznáma krása na opačnej strane zeme

Písal sa 31. január 1968, kedy tichooceánske Nauru získalo nezávislosť od Británie, teda pred 55 rokmi. Talofa lava, Kia ora, Fakalofa lahi atu,…

Ľuboš Fellner 55 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny: