Etiópia je ekologická, odteraz

Etiópia je ekologická, odteraz

Minister dopravy Alemu Sime ohlásil, že Etiópia s okamžitou platnosťou zavedie iba elektrické autá. Celý svet sa na prechod zo spaľovacích motorov pripravuje postupne, Etiópia zvolila iný postup. Chcú odteraz zakázať do krajiny dovoz a predaj áut so spaľovacími motormi. EÚ, Japonsko, Čile a Kanada sa na to chystajú od roku 2035, pokrokovejšie krajiny ako Island, Švédsko alebo Holandsko od roku 2030 a najpokrokovejšie Nórsko od budúceho roku (2025). Etiópia je však, aspoň podľa tohto vyhlásenia, ešte ďalej.

V tomto momente nevieme, čo za týmto vyhlásením stojí. Etiópia je jediná suverénna krajina v Afrike, ktorá nebola ani na moment kolóniou, aj keď sa o to pokúšali viacerí - najvýraznejšie Taliani. Krajina vybudovala obrovskú priehradu na Níle, ktorá produkuje obrovské objemy elektrickej energie, aj keď to spôsobilo nemalé problémy na poli medzinárodnej politiky.

Ďalší problém, ktorý krajina má, je schopnosť nakupovať ropu na ďalšie spracovanie. Každoročne do tohto vkladajú obrovské financie, ktoré sú čím ďalej, tým viac obmedzené. Ročne investujú cca 6 miliárd dolárov, pričom na pohonné hmoty do áut ide približne 60 % celkovej produkcie. Je to súčasť Zeleného plánu na 10-ročnicu (2021-2030), ktorý ale najprv musí mať vytvorené prostredie. Je síce pravda, že v odľahlých častiach krajiny je skôr elektrina ako benzínová pumpa, ale aj napriek tomu je toto rozhodnutie s okamžitou platnosťou zrejme unáhlené.

Budovanie siete nabíjacích staníc ide relatívne pomaly aj vo vyspelejších krajinách, a tak sa odborníci prikláňajú skôr k názoru, že krajina sa asi privedie do problémov. Pokiaľ nebudú môcť domáci nabíjať autá, budú sa stále spoliehať na starnúci autopark so spaľovacími motormi. Tým sa opäť privedú do stavu zhoršujúcej sa ekologickej situácie aj napriek ekologickým zákonom.

Krajina je nádherná, sledujeme jej vývoj a pravidelne ju navštevujeme už druhú dekádu. Uvidíme, kedy sa dočkáme, že naše zájazdy do Etiópie budú organizované v elektromobiloch. Dostaneme sa nimi aj ku kmeňom na juhu, aj do Danakilu a Lalibely? Toto sú otázky, na ktoré prinesie odpoveď krátka budúcnosť. Nič to nezmení na tom, že história a kultúra tejto druhej najstaršej kresťanskej krajiny na svete nás bude naďalej lákať.


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Afrika  

Etiópia


náročnosť

16 dní

Trvanie

5341 6210€
K

Afrika  

Eritrea, Etiópia


náročnosť

13 dní

Trvanie

4723 5190€
K

Afrika  

Etiópia


náročnosť

9 dní

Trvanie

3228 3710€
Najkrvavejšie festivaly a rituály
Prémiový blog

Prémiový blog Najkrvavejšie festivaly a rituály

Pozor! Tento blog obsahuje množstvo násilných scén a krvi. Ak máte slabší žalúdok a nechcete vnímať inakosť kultúr, prosím, nečítajte dalej. Ak vás…

Ľuboš Fellner 34 min. čítania
Karavány - viac ako obchod na ceste
Blog

Blog Karavány - viac ako obchod na ceste

Historické karavány boli väčšie či menšie skupiny skladajúce sa často z viacerých ľudí a nosných, alebo ťažných zvierat. Obvykle chodili za…

Martin Karniš 35 min. čítania
Južná Etiópia - kmene rieky Omo
Blog

Blog Južná Etiópia - kmene rieky Omo

Azda najdostupnejšou Afrikou, kde je stále možné stretnúť rôzne kmene žijúce tradičným spôsobom, je južná Etiópia. V regióne dolného Omo, ktorý je…

Martin Karniš 93 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine: