Poradíme Vám ako sa zbaliť do Etiópie. Maximálna povolená hmotnosť batožiny je 20 kg do batožinového priestoru a príručná batožina (1 kus príručnej batožiny na osobu, väčšinou 7 kg). Skontrolujte si tento údaj na svojej letenke. 

Zbaľte sa tak, aby ste mysleli na to, že z tejto cesty si domov odnesiete aj viacero darčekov. Pri cestách lietadlom odložte ostré predmety (nožík, nožničky a pod.) do kufra. Zoberte si so sebou len minimum batožiny. Najpraktickejší je jeden kufor a menší ruksak, ktorý využijete pri výletoch.

Oblečenie:

Teplé veci (jedny dlhé nohavice, košeľa s dlhými rukávmi a jeden teplejší sveter či mikina a tenká nepremokavá vetrovka) sa Vám zídu v klimatizovanom autobuse, večer vo vysoko položených miestach v severnej Etiópii, v horských oblastiach a pri návrate do Európy. Okrem jedných dlhých nohavíc potrebujete už iba krátke nohavice a tričká, či košele s krátkym rukávom. Ako obuv sú najvýhodnejšie kvalitné sandále (60 % času) a potom tenisky či poltopánky (40% času vrátane príletu/odletu z Európy). Buďte zbalení prakticky.

Chodiť budete možno hlavne po pamiatkach, tak si na kvalitnej obuvi dajte záležať. Môžete si zobrať vankúšik pod hlavu (pohodlné sú tvarované nafukovacie), zíde sa pod hlavu pri dlhých presunoch a do lietadla. 

V severnej Etiópii sa pri návšteve kostolov treba vyzúvať a odporúčame mať vždy na nohách ponožky, ktoré interne voláme „chrámové“. Kmeň Slovákov nie je zvyknutý chodiť bosý.

Nezabudnite na:

  • fotoaparát
  • niekto môže oceniť ďalekohľad
  • jedny pevnejšie topánky
  • odpudzovač hmyzu /Mosi Guard, Autan, Off/
  • tabletky proti malárii / Malarone a pod./
  • „chrámové ponožky“
  • malý uterák
  • jeden teplý pulóver/bundu
  • krátke aj dlhé nohavice
  • nepremokavú bundu alebo plášť do dažďa
  • Ibuprofen/kvapky do nosa/kvapky do očí
  • pre ženy/slečny - vložky/tampóny (nepoznajú ich tu)
  • vlhké vreckovky, dezinfekčný gél na ruky

V hoteloch nájdete rovnaké koncovky elektrických zásuviek ako u nás.

Mobilné telefóny – Roaming zvykne v poriadku fungovať, noodporúčame Vám preveriť si u svojho operátora, či má pokrytie aj počas celej Vašej cesty. V kontakte s domovom alebo firmou môžete byť pomocou e-mailov. Signál sa najčastejšie stráca na juhu krajiny, kde v niektorých oblastiach signál nie je k dispozícií vôbec.

Ľudia majú často pocit, že miestnym ľuďom (deťom) treba pomáhať a rozdávajú im sladkosti, perá či oblečenie. Necháme to na Vašom zvážení, no žalúdky detí najmä v kmeňoch, nie sú zvyknuté na naše sladkosti, aj keď aj tu sa už deti naučili slovo „candy“ alebo „caramelo“. Ženy v kmeňoch budú od Vás pýtať mydlo, muži zasa žiletky. Neodporúčame Vám do žiadnej miery ovplyvňovať život jednoduchých ľudí v kmeňoch Oma našimi výdobytkami civilizácie. Tričká či iné oblečenie skôr zužitkujú ľudia v dedinách na severe Etiópie. Nerozvážnym rozdávaním darčekov však môžete v dedine spôsobiť doslova vojnu, preto si dobre zvážte, či niekomu niečo dáte. Takéto drobné darčeky často riešime nákupom spoločných vecí – žiletky, malé mydielka, mydlo na pranie a podobne, ktoré odovzdáme náčelníkovi dediny, a ten s nimi naloží ako uzná za vhodné. 

Akékoľvek elektronické zariadenia, ktoré prepravujete ako príručnú batožinu pri leteckej preprave (najmä mobilné telefóny, notebooky, tablety, mp3 prehrávače) musia byť nabité. Prepravou vybitého zariadenia môžete spôsobiť problémy pri bezpečnostných kontrolách, zdržania, či odobratie zariadenia. Takisto je potrebné mať v príručnej batožine aj všetky nabíjačky a zariadenia, ktoré majú v sebe akumulátor (tablet, notebook, power bank, mobilný telefón a podobne).

Keďže batožina, ktorá cestuje v batožinovom priestore lietadla, nie vždy nájde cieľ a môže sa oneskoriť jej dodanie (nebýva to často, ale ak sa to stane, je to nepríjemné), odporúčame Vám, aby ste v príručnej batožine mali aj rezervné oblečenie na prvý deň, všetky dôležité lieky! a iné veci, bez ktorých si neviete predstaviť pobyt. Za batožinu je zodpovedná letecká spoločnosť a v prípade oneskoreného dodania alebo straty platí reklamačný poriadok leteckej spoločnosti. Sprievodca sa Vám bude snažiť pomôcť pri urýchlení dodania Vašej batožiny, jeho vplyv na prácu leteckej spoločnosti je však veľmi malý. Európska únia znovu upravuje Vaše práva voči leteckej spoločnosti.

Čo robiť pri strate/meškaní batožiny: Ak Vám letecká spoločnosť nedoručí batožinu, musíte si v danej leteckej spoločnosti ešte na letisku vyzdvihnúť doklad o reklamácii nedodania, na ktorom máte referenčné číslo, pod ktorým sa Váš prípad eviduje. Nadiktujete adresu Vášho hotela, opíšete batožinu a väčšinou Vám ju za 1-2 dni doručia do hotela, resp. domov. Akékoľvek výdaje je nutné reklamovať priamo v leteckej spoločnosti.

Cestuj vďaka čítaniu

Čítajte, rozširujte si obzor a zbierajte pri tom zľavové kódy na cesty s BUBO.